Reklama

Uniwersytet Warszawski, w ramach konsorcjum DARIAH-PL, zajmującego się rozwojem humanistyki cyfrowej w Polsce, powołał właśnie Laboratorium Cyfrowe Humanistyki.

Reklama

Celem Laboratorium jest stworzenie szerokiego zaplecza dla rozwoju humanistyki cyfrowej na UW. Eksperci Laboratorium będą pomagać naukowcom z UW w tworzeniu i prowadzeniu projektów z zakresu humanistyki cyfrowej.

Powstanie Laboratorium Cyfrowego Humanistyki (LaCH) jest rezultatem współpracy wydziałów i jednostek humanistycznych, na których prowadzi się badania z użyciem narzędzi cyfrowych, a także Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki UW oraz Interdyscyplinarnego Centrum Modelowania Matematycznego i Komputerowego UW.

- Jestem przekonana, że Laboratorium będzie znaczącym wsparciem dla badaczy- humanistów z UW, którzy w swojej pracy już wykorzystują narzędzia cyfrowe lub chcą to robić. Będziemy sieciować inicjatywy wewnętrzne i zewnętrzne, zapewniać profesjonalną pomoc techniczną i administracyjną dla badaczy, pobudzać i - jeśli trzeba - koordynować współpracę informatyków z kierownikami grantów i projektów – wyjaśnia prof. Dorota Urbanek.

Ponadto Laboratorium zajmie się ważnym zagadnieniem podtrzymywania i kontynuacji przedsięwzięć już ukończonych w ramach specjalnej „farmy projektów zakończonych”. Laboratorium będzie też w ramach seminariów, wykładów i warsztatów popularyzować wiedzę o możliwościach badań z zakresu humanistyki cyfrowej oraz propagować etyczne ich prowadzenie.

- Wspierając badania z zakresu humanistyki cyfrowej LaCH UW chce promować jednocześnie całą humanistykę wierząc, że narzędzia cyfrowe przyczyniają się do usprawnienia i przyspieszenia transferu wiedzy, otwierają przed humanistyką nowe możliwości badawcze i edukacyjne – dodaje prof. Dorota Urbanek.

Reklama

Z czasem LaCH UW ma stać się wiodącym ośrodkiem badawczym w zakresie humanistyki cyfrowej w Polsce, współpracującym z krajowymi i zagranicznymi jednostkami naukowymi tego typu, ośrodkami badawczymi, konsorcjami, sieciami naukowymi, podmiotami z sektora nowych technologii.

Reklama
Reklama
Reklama