Ponad pół wieku bikini
Gdy 5 lipca 1946 roku, Louis Reard zaprezentował podczas pokazu mody, nad basenem Molitor w Paryżu, kostium bikini, żadna z szanujących się paryskich modelek nie zgodziła się na wystąpienie w nim.

Projektant wynajął nieznaną nikomu tancerkę z nocnego klubu, niejaką Micheline Bernardini, która, pomimo swej nieco pulchnej budowy ciała, z dnia na dzień stała się gwiazdą. Pokaz okazał się prawdziwą sensacją. W Paryżu wybuchła „modowa bomba”. Aby wszystko było jasne należy przypomnieć, że kilka dni wcześniej Amerykanie dokonali na atolu Bikini w archipelagu Wysp Marshalla wybuchu bomby jądrowej. Reard w jednym zdaniu wyjaśnił więc, skąd wzięła się taka a nie inna nazwa kostiumu. – Mój kostium podobnie jak bomba atomowa zmiata z powierzchni wszystko, co nie stanowi istoty rzeczy.
W europejskich krajach katolickich, we Włoszech, w Hiszpanii i Portugalii, noszenie dwuczęściowego kostiumu kąpielowego zostało natychmiast zakazane. W Stanach Zjednoczonych nawet w stolicy przemysłu filmowego, Hollywood, nie tolerowano tak skąpego przykrycia damskiego ciała. W 1957 roku jeden z amerykańskich magazynów mody stwierdził, że o bikini nie warto nawet pisać, gdyż żadna przyzwoita kobieta „nie założy nigdy czegoś takiego.”
W latach 60. XX wieku bikini wdarło się na plaże prawie całego świata. Jednak nie wszędzie zdobyło uznanie. Na przykład w Arabii Saudyjskiej telewizja publiczna, podczas igrzysk olimpijskich Sydney 2000, przerwała transmisję z turnieju siatkówki plażowej, gdyż kobiety w bikini były nieprzyzwoite.
Tekst: Agnieszka Budo
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER
Pokazywanie elementu 1 z 1
Zobacz także
Polecane
Pokazywanie elementów od 1 do 4 z 20
Edukacja bez granic: Akademeia High School i sukces w globalnym świecie
Współpraca reklamowa
Madera: raj dla miłośników przyrody i aktywnego wypoczynku
Współpraca reklamowa
Kierunek: Włochy, Południowy Tyrol. Ależ to będzie przygoda!
Współpraca reklamowa
Komfort i styl? Te ubrania to idealny wybór na ferie zimowe
Współpraca reklamowa
Nowoczesna technologia, która pomaga znaleźć czas na to, co ważne
Współpraca reklamowa
Wielorazowa butelka na wodę, jaką najlepiej wybrać?
Współpraca reklamowa
Z dala od rutyny i obowiązków. Niezapomniany zimowy wypoczynek w dolinie Gastein
Współpraca reklamowa
Polacy planują w 2025 roku więcej podróży
Współpraca reklamowa
Podróż w stylu premium – EVA Air zaprasza na pokład Royal Laurel Class
Współpraca reklamowa
Chcesz czerpać więcej z egzotycznej podróży? To łatwiejsze, niż może się wydawać
Współpraca reklamowa
Portrety pełne emocji. Ty też możesz takie mieć!
Współpraca reklamowa