Spis treści:

1. Czy psy zapamiętują nazwy zabawek?
  2. Jak przeprowadzono badania?
  3. Znakomita pamięć psów

Za najinteligentniejszą rasę psów uważa się border collie. Zaś wśród border collie za czempiona uchodził Chaser. Chaser został okrzyknięty „najmądrzejszym psem świata” w 2011 r. Wówczas dwoje naukowców opublikowało wyniki eksperymentów, w których wziął udział właśnie ten pies. Pod opieką badaczy Chaser nauczył się aż 1022 nazw różnych obiektów. Wymagało to jednak aż trzech lat intensywnego treningu.

Chaser zdecydowanie wyprzedził mistrzów swojej rasy. Inny superbystry border collie, Rico, opanował tylko 200 nazw. Naukowców bardzo zainteresowały pamięciowe możliwości psów. Trzy lata temu znaleźli odpowiedź na pytanie dręczące wielu opiekunów czworonogów – czy mój pies naprawdę rozumie nazwy swoich zabawek? A może reaguje nie tyle na słowa, które wypowiadamy, ile na gesty?

Jak się okazało, psy umieją rozpoznać zabawki po ich wypowiadanych nazwach. Szybko „załapują” również określenia nowych przedmiotów – szczególnie wtedy, gdy nauka towarzyszy zabawie. Z tamtych badań, przeprowadzonych przez dr Claudię Fugazzę, wynikało jednak również, że talent do nauki nowych słów nie jest dany każdemu psu. Niektóre szybko podchwytują nazwy nowych zabawek, inne powoli albo wcale.

Czy psy zapamiętują nazwy zabawek?

Najnowsze badania wyjaśniają kolejną zagadkę związaną z pamięcią psów. Otóż raz zapamiętana nazwa zabawki pozostaje w niej całkiem długo. Z badań Shany Dror z węgierskiego Uniwersytetu Loránda Eötvösa wynika, że psy pamiętają słowa oznaczające ich ukochane pluszaki albo piłeczki nawet przez dwa lata.

Wyniki tych badań zostały właśnie opublikowane w czasopiśmie naukowym „Biology Letters”. Ich konkluzja jest bardzo ciekawa. Biolodzy ustalili, że psy zapamiętują ważne dla nich słowa, korzystając z pamięci długotrwałej. Umieszczają w niej nazwy zabawek i gdy trzeba, sięgają do niej z sukcesem nawet dwa lata później. Ich pamięć pracuje więc w znacznie bardziej skomplikowany sposób, niż można by przypuszczać.

Jak przeprowadzono badania?

W eksperymentach węgierskich badaczy wzięło udział pięć psów, które we wcześniejszych badaniach nauczyły się nazw 12 zabawek. Zabawki te zostały następnie schowane przez opiekunów zwierząt na dwa lata. Teraz przeprowadzono kolejne testy. Obyły się w domach czworonogów, a naukowcy śledzili ich przebieg online.

Na czym polegały? Opiekunowie psów wyjęli stare, „testowe” zabawki i umieścili je w jedynym pomieszczeniu. Dodali do nich kilka nowych zabawek, z których zwierzę korzystało w ostatnim czasie. Następnie przeszli do innego pokoju. Stamtąd prosili psy o przynoszenie „testowych” zabawek – po jednej na raz.

Eksperyment został powtórzony dwa razy dla każdego psa. W trakcie podmieniano również „testowe” zabawki, których nazwy miały sobie przypomnieć zwierzęta.

Znakomita pamięć psów

Jak psy poradziły sobie z sięgnięciem do najgłębszych zasobów pamięci? Rekordziści przynosili stare zabawki z 60-proc. skutecznością. Czyli w ponad połowie przypadków po usłyszeniu dawno niesłyszanej nazwy przedmiotu, przypominały ją sobie i poprawnie łączyły z zabawką. Średnio wszystkim psom udawało się w 44 proc. przypadków.

Zdaniem badaczy te wyniki są znacznie lepsze, niż gdyby psy działały „na ślepo”. Czyli gdyby przynosiły zabawki losowo. Cztery z pięciu psów radziły sobie szczególnie dobrze, poprawnie identyfikując między 3 a 9 z testowych zabawek. Naukowcy podkreślają, że działo się tak w przypadku psów ze wspomnianym na początku talentem do uczenia się nowych słów.

Naukowcy są zdania, że ich badania rzucają również światło na ludzką zdolność mowy. – Dlaczego język jest unikatowy dla ludzi? By to zrozumieć, musimy pojąć, które części języka są dostępne dla zwierząt, a które nie – powiedziała „Guardianowi” Shany Dror. Naukowczyni zwróciła również uwagę, że talent danego psa do uczenia się nowych słów jest powiązany z czasem, jaki opiekunowie poświęcają swojemu zwierzęciu. – Im więcej inwestujesz w psa, tym więcej dobrego dostaniesz z tej relacji – powiedziała Dror.

Źródło: Guardian, Behavioural Proccesses, Scientific Reports, Biology Letters.