Relacje, nie tylko informacje!
Czy programowanie stanie się wkrótce trzecią najważniejszą, po czytaniu i pisaniu, umiejętnością niezbędną w codziennym życiu? Czy Afryka może być inspiracją w edukacji? Te i wiele innych inspirujących dla nauczycieli wątków poruszyli wybitni publicyści i eksperci podczas pierwszej polskiej edycji Campus Seminar.
Idea stworzenia profesjonalnej konferencji dedykowanej nauczycielom powstała cztery lata temu w Finlandii.
- Nasz system edukacyjny jest uznawany za jeden z najlepszych na świecie, a zawód nauczyciela cieszy się w Skandynawii ogromnym szacunkiem. Jednak, gdy przyjrzeliśmy się temu bliżej okazało się, że w całej Finlandii nie ma ani jednego profesjonalnego seminarium przeznaczonego właśnie dla nauczycieli. Wszystkie konferencje celują w biznes – tłumaczy Saku Tuominen, twórca Campus Seminar. - To był jasny sygnał, że w tej kwestii jest jeszcze wiele do zrobienia. Dowodem na to był gigantyczny pozytywny oddźwięk wśród nauczycieli, gdy zorganizowaliśmy pierwsze spotkanie. Miejsca zapełniły się błyskawicznie, w ciągu 24 godzin mieliśmy już komplet! Campus odniósł ogromny sukces, również medialny i na stałe wpisał się do kalendarza wydarzeń. Co roku przyciąga już setki nauczycieli – dodaje.
Zachęceni tak dużą popularnością, Finowie postanowili podzielić się swoimi doświadczeniami i rozszerzyć działania na Europę. W tym roku po raz pierwszy zorganizowali konferencję w Polsce. Dlaczego akurat tutaj?
- Polski system edukacji cieszy się bardzo dobrą renomą, a wyniki uczniów plasują się w światowej czołówce międzynarodowych rankingów. Ściśle współpracujemy z Wydawnictwem Nowa Era, liderem edukacyjnym na polskim rynku. To pomogło nam poznać specyfikę kraju, a dzięki dobrym relacjom wydawnictwa z nauczycielami, dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych odbiorców – komentuje Tuominen.
Warszawska edycja okazała się strzałem w dziesiątkę i już dziś wiadomo, że organizatorzy planują kolejne seminaria. W Centrum Konferencyjnym Muranów spotkało się ponad 500 nauczycieli z całego województwa oraz wybitne postaci świata nauki, polityki, mediów, technologii i sportu. Formuła konferencji opiera się na 9 krótkich (max. 15 minutowych) prezentacjach poświęconych zmianom zachodzącym w różnych dziedzinach życia.
Jednym z głównych zamysłów twórców konferencji jest zainspirowanie nauczycieli do kreatywnego podejścia do edukacji.
- Jednego możemy być dzisiaj pewni. Zmiany! - tłumaczy publicysta, założyciel fundacji Kasisi i Dobra Forma, Szymon Hołownia. - Nasz naturalny odruch jest taki, że boimy się tego, czego nie znamy. Niewiadoma budzi w nas w niepewność. Nam zależy na tym, abyście spojrzeli na zmianę jak na nieograniczoną możliwość do działania. Również w waszej pracy – mówił nauczycielom znany dziennikarz.
- Szkoła to jedno z największych wyzwań współczesnego świata. Dziś nie wiemy, jak będzie on wyglądał za 20, 30 lat. Tak naprawdę wszystko może się zmienić. Umiejętności zawodowe, które dziś są cenione, w przyszłości mogą okazać się całkowicie nieprzydatne. Powstaje więc pytanie: Czego mamy dzisiaj uczyć nasze dzieci? Do czego tak naprawdę je kształtujemy? - mówi Jacek Żakowski, publicysta i dziennikarz. - Odpowiedzi na te pytania są bardzo ważne, bo dzisiejsi pierwszoklasiści za 30 lat będą odgrywać w naszym świecie ogromną rolę, to oni będą go kształtować. A skoro umiejętności zawodowe są zmienne, powinniśmy postawić przede wszystkim na rozwój osobowości. Zaryzykuję tezę, że relacje są ważniejsze niż informacje – dodaje.
Zdaniem Żakowskiego prawdziwym wyzwaniem, przed którym stoi dzisiejszy nauczyciel, jest znalezienie czasu i sposobu na to, aby dotrzeć do swojego ucznia. Zobaczyć w nim człowieka i wykształcić go w duchu ciekawości i otwartości na świat.
- Jeśli uczeń drugiej klasy szkoły podstawowej nie wie na przykład jak rozróżnić Jowisza od Saturna, to nie jest to wielka tragedia. Ale jeśli nie potrafi podzielić się kanapką, albo wykonać zadania w grupie, to jest to już sygnał alarmujący - komentuje Żakowski. - Dlatego tak ważne jest, abyśmy kształcili fajnych, ciekawych świata ludzi i rozwijali w nich kompetencje społeczne – dodaje.
Jako kolejny niepokojący przykład publicysta podaje przesadny nacisk na rywalizację i indywidualizm, który tak często można zaobserwować w naszych szkołach. Zdaniem Żakowskiego brak umiejętności pracy zespołowej oraz odpowiedzialności za grupę to poważne deficyty w rozwoju dzisiejszych uczniów, absolwentów uczelni, a co za tym idzie – przyszłych pracodawców.
Temat ten, w metaforyczny sposób rozwinął Stéphane Antiga, trener i selekcjoner Reprezentacji Polski - Siatkarzy, z którymi zdobył tak długo wyczekiwane mistrzostwo świata. W swojej prezentacji Antiga pokazał, na czym polega praca trenera i na jakie elementy musi on zwracać uwagę, aby ukształtować drużynę gotową sięgnąć po mistrzowski tytuł. - Dobra drużyna to taka, która jest zmotywowana do działania w grupie. Każdy z zawodników musi znać swoją rolę i wiedzieć, że jest potrzebny. Nawet jeśli w danym momencie meczu siedzi na ławce rezerwowych, to po pierwsze: wie, że nadal jest częścią swojej drużyny, a po drugie: wspiera ją i jej kibicuje. Na tym polega prawdziwy sekret pracy w grupie – tłumaczył Antiga.
- Chciałabym zadać wszystkim uczestnikom małą pracę domową. Po powrocie do domu każdy instaluje sobie na komputerze program Scratch i próbuje swoich sił w... programowaniu – zachęcała Kamila Sidor, współtwórczyni międzynarodowej społeczności kobiet w IT „Geek Girls Carrots”. Podczas swojej prezentacji ekspertka tłumaczyła, dlaczego umiejętność kodowania jest tak ważna.
- Nowe technologie to nie jest pieśń o przyszłości. One dzieją się teraz. Sprzęty i gadżety, których używamy na co dzień, w latach 80'tych były opisywane jedynie w książkach science-fiction – mówi Sidor. - Uczenie dzieci programowania to tak naprawdę uczenie ich, jak znajdować odpowiedzi na najróżniejsze pytania. Co zrobić, żeby ten telefon dzwonił tak jak chcę, a lampa współgrała z telewizorem? Jak - będąc w szkole - nastawić w domu pranie? Programowanie to właśnie szukanie bardzo konkretnej odpowiedzi na tego typu pytania. Z jednej strony rodzi ono w dzieciach ogromną kreatywność, a z drugiej pokazuje, że mogą mieć realny wpływ na swoje otoczenie – dodaje prelegentka.
O nieograniczonych możliwościach związanych z nowymi technologiami mówił także Kamil Dziadkiewicz, ekspert w dziedzinie drukowania 3D. - Są trzy generacje: Generacja Internetu, do której większość z nas się zalicza, Generacja Mobile i Generacja 3D, czyli Ci młodzi ludzie, którzy w niedalekiej przyszłości będą mogli wydrukować sobie dosłownie wszystko. Chociażby zgubiony klucz do drzwi - opowiadał Dziadkiewicz. Medycyna, sztuka, moda, architektura, sprzęty domowe, czy budownictwo - to tylko niektóre z dziedzin, gdzie druk 3D znajdzie swoje zastosowanie. Podczas swojej żywiołowej prezentacji zachęcał nauczycieli do odkrywania podczas lekcji zupełnie nowych wymiarów wiedzy. Dlaczego?
- W dzisiejszym świecie liczy się pomysł! Pieniądze na realizację celów - prędzej czy później - można zdobyć lub znaleźć. Ale żeby tak się stało, trzeba wymyślić coś, co chwyci. Najlepszym dowodem tej tezy jest... Afryka! - twierdzi dziennikarz i publicysta, Szymon Hołownia. Jego zdaniem „czarny ląd” to doskonały przykład na to, jak ze swoich deficytów można stworzyć zasoby i osiągać profity. - Afryka rozwija się w tempie o wiele szybszym, niż reszta świata. Społeczeństwa afrykańskie opierają się na komunikacji. Ludzie wywodzą się tam z rodzin liczących ponad 200 osób i są za nich wszystkich odpowiedzialni! - dodaje. Założyciel fundacji „Kasisi” oraz „Dobra Forma” opowiadał o ludziach tworzących biznesy z niczego. Głośna była choćby historia mieszkanki Kenii, która zaczęła produkować ogrodzenia na pastwiska z odpadów PET. - W Nigerii działa np. serwis internetowy, który kojarzy osoby z pomysłem na biznes z tymi, którzy mają fundusze na jego realizację. Całość w oparciu o sprawdzone systemy portali randkowych. To niewiarygodne! - opowiadał Hołownia. Dziennikarz zachęcał nauczycieli, aby spojrzeli na „czarny ląd”, jak na miejsce inspiracji i wyjątkowej sztuki wydobywania zasobów nawet tam, gdzie z pozorów ich nie ma.
Wszystkie wystąpienia z Campus Seminar będą dostępne bezpłatnie od piątku 28 listopada na stronie www.campusseminar.com. Wydarzenie można było śledzić podczas transmisji online, którą obejrzało prawie 3500 osób. - Wszystkie miejsca na seminarium zostały zarezerwowane w ciągu 24 godzin. Tak duże zainteresowanie nauczycieli świadczy o tym, jak bardzo w Polsce potrzebna jest taka formuła - mówi Magdalena Duszyńska-Walczak z Wydawnictwa Nowa Era, partnera Campus Seminar. -Zaangażowaliśmy się w organizację tego wydarzenia, bo widzimy, że innowacyjne pomysły działają. Jako wydawnictwo edukacyjne chcemy dać nauczycielom szansę realizowania się na różnych polach, które docelowo będą rozwijały ich kompetencje zawodowe i pomagały uczyć ciekawiej i skuteczniej. Już teraz wiemy, że seminarium okazało się wielkim sukcesem i planujemy kolejne jesienią 2015 roku - dodaje.