Sekstant Expedition Lodowe Krainy 2014
W zeszłym roku, płynąc bez prądu po awarii alternatora, dotarli do arktycznego archipelagu Ziemi Franciszka Józefa i ustanowili rekord Polskiego Żeglarstwa Polarnego. Do rekordu świata zabrakło im jedynie 8 mil. W tym roku pożeglują więc aby go pobić. Wyprawa startuje 14 czerwca. Do kraju żeglarze powrócą późną jesienią.
Sekstant Expedition to grupa żeglarzy skupiona wokół kapitana Macieja Sodkiewicza, który od wielu lat kontynuuje żeglarską przygodę w zimnych wodach. Pasją do piękna lodowych krain zaraża kolejne grupy, nie tylko bardzo doświadczonych żeglarzy, ale też "zwykłych ludzi". W wyprawach biorą udział studenci, prawnicy, wykładowcy akademiccy, lekarze i przedsiębiorcy, w wyborze uczestników liczy się chęć przeżycia przygody i spróbowania czegoś odmiennego od utartych sposobów podróżowania. Ważna jest też odporność na surowe warunki. W ośmiu etapach tegorocznego projektu weźmie ich udział ponad sześćdziesięciu. Szesnastometrowy stalowy jacht Barlovento II stanie się domem polskich żeglarzy przez ponad 130 dni. Poprowadzi go na zmianę czterech kapitanów.
Projekt za zakłada odwiedzenie najpiękniejszych rejonów, w których króluje lód. Żeglarze pożeglują trasą Islandia – Jan Mayen – Grenlandia – Spitsbergen – Norwegia. Planowana trasa wyprawy obfituje w atrakcje dalekie od utartych żeglarskich szlaków turystycznych.
Chcemy popłynąć tam, gdzie zwykle nie pojawiają się polskie jachty, nad oklepane szlagiery turystyczne przekładając unikalne miejsca takie jak Austefonna gdzie z pionowego czoła lodowca ciągnącego się ponad 20 mil spływają majestatyczne wodospady – mówi kapitan Sodkiewicz. Uczestników czekają trudne warunki żeglugi lodowej, przepiękne lodowce, pejzaże i unikalna dzika przyroda – niedźwiedzie polarne, foki i morsy.
Poza urokami żeglarstwa na członków ekipy czekają też inne atrakcje. Na Islandii zaplanowano etapy offroadowe, w czasie których żeglarze samochodami terenowymi przemierzą interior krainy gejzerów. Z Polski na pokładzie Barlovento II wypłyną też dwa poliuretanowe kajaki firmy Aquarius. Zapewnią one uczestnikom niecodzienną możliwość pływania w pobliżu gór lodowych. Organizatorzy planują też zabranie czekanów, raków i innego sprzętu do wspinaczki lodowej. Wezmą również namioty niezbędne w czasie części offroadowej prowadzącej przez Islandię. Być może uda się z nich zbudować również niewielkie polskie miasteczko na krze lodowej gdzieś głęboko w Arktyce.
Kilkumiesięczna wyprawa w Arktykę, jest dużym wyzwaniem logistycznym. Z Polski poza kajakami i pontonem popłynie zapasowy agregat i wszystkie newralgiczne części do jachtu. Żeglarze zabiorą też śruby lodowe, które w połączeniu z czekanami pozwolą zacumować nawet do kry, tyczki bambusowe – do odpychania od jachtu fragmentów lodu, sprzęt do tankowania wody z lodowca, zapas gazu na 3 miesiące i dziesiątki kanistrów do wody, ropy i benzyny, a także telefony satelitarne - jedyny kontakt z lądem i teamem brzegowym.
Wyprawa nie jest projektem komercyjnym, jej koszty pokryte zostaną z wpłat uczestników. Uroczyste pożegnanie jachtu odbędzie się w Gdyni czternastego czerwca.
Planowana trasa wyprawy:
Etap 1: Gdynia – Kopenhaga – Bergen
Etap 2: Bergen – Szetlandy – Wyspy Owcze – Reykjavik (Islandia)
Etap 3: Reykjavik – wschodnia Grenlandia – Akureyri (Islandia)
Etap 4: Akureyri – Jan Mayen – wschodnia Grenlandia – Greenlands National Park – Longyearbyen (Spitsbergen)
Etap 5: Longyearbyen – Ziemia Północno- Wschodnia– granica wiecznego lodu – Longyearbyen
Etap 6: Longyearbyen – Hornsund (polska stacja polarna) – Bjørnøya (Wyspa Niedźwiedzia) – Lofoty – Bodø
Etap 7: Bodø – Lofoty – Svartisen – Fiordy Norwegii – Bergen
Etap 8: Bergen – fiordy Norwegii – Kopenhaga – Bornholm – Gdynia
Strona wyprawy: www.lodowe-krainy.pl