Targi Caravan Salon. Zobacz, co oferuje rynek camperów! [FOTORELACJA]
W ostatnią niedzielę, 3-go września zakończyły się, trwające od 26-go sierpnia, coroczne targi CARAVAN SALON, organizowane od 55 lat w Düsseldorfie. Skalę targów najlepiej obrazuje kilka podstawowych danych - ponad 600 wystawców w 13, ogromnych halach, których powierzchnia to 214.000 m2.
Skala targów wynika przede wszystkim ze skali rynku campingu i caravaningu w Niemczech i państwach okolicznych. Kiedy miesiąc wcześniej sam jechałem camperem na rodzinne wakacje do francuskiej Normandii, trudno było o moment na niemieckiej, holenderskiej czy francuskiej autostradzie, w którym w polu naszego widzenia nie byłoby widać kilku czy kilkunastu przyczep i camperów. Ten rynek w Polsce dopiero raczkuje. Wciąż mało jest u nas campingów oferujących komplet przyłączy (prąd, woda, ścieki), a tych czynnych cały rok - mniej niż palców jednej ręki.
Zobacz galerię >>>
Wokół szeroko pojętego campingowania wyrósł ogromny rynek. To nie tylko samochody i przyczepy - ale też ogromna infrastruktura (wspomniane pola campingowe, campingi, dostosowane „stellplatz’e” - czyli miejsca postojowe), dostawcy i producenci podzespołów do budowy pojazdów i przyczep, producenci i dostawcy sprzętu i akcesoriów, mapy, przewodniki, specjalistyczne biura podróży, czy wypożyczalnie.
I choć w Polsce zmiany są już widoczne, a rynek/ruch camperowy i campingowy rozwija się dynamicznie, to wciąż powszechne są stereotypy i nasze wyobrażenie na temat takiej formy wypoczynku odbiega znacząco od możliwości.
1 z 17
Targi Caravan Salon
Obecnie VW California to nowoczesny i dość luksusowy pojazd, który
dość sporo kosztuje. Oczywiście możliwe są dziesiątki opcji wyposażenia - najczęściej cena na
nowy samochód, generacji T6 - oscyluje pomiędzy 50 a ponad 100 tys €.
2 z 17
Targi Caravan Salon
Największym konkurentem VW pozostaje MERCEDES-BENZ
3 z 17
Targi Caravan Salon
Modele Vito i Viano są często
wykorzystywane jako bazowe do budowy zwartych konstrukcji podobnych do Californi
volkswagena, jednak zwykle są to samochody bardziej luksusowe.
4 z 17
Targi Caravan Salon
Większe modele Mercedesa są też często używane do budowy większych camperów i
zdecydowanie królują w rynku 4x4 - jak na pierwszego producenta samochodów z napędem na 4 koła przystało!
5 z 17
Targi Caravan Salon
Jednak konkurencja nieśpi - coraz częściej widywane są też opcje 4x4 produkcji FIAT oraz IVECO.
6 z 17
Targi Caravan Salon
Tu niemal idealny samochód dla fotografa National Geographic - WESTFALIA Amundsen - na bazie FIAT’a Ducato 4x4
7 z 17
Targi Caravan Salon
Każdy ma swoje preferencje i ulubione produkty. Nie inaczej jest ze mną! Od lat zachwyca mnie
prostota i funkcjonalność oferty niemieckiej firmy BiMOBIL, w której właśnie samochody 4x4
stanowią trzon oferty. Wnętrza bardzo proste, dalekie od przepychu widocznego u wielu innych
producentów. Mają dokładnie to co trzeba i nic więcej, a wszystko okraszone skandynawskim,
minimalistycznym, ale przyjemnym dla oka - wzornictwem. Niestety cena, mimo pozornej prostoty,
nie należy do niskich, a samochodów na rynku z drugiej ręki, jest bardzo mało.
8 z 17
Targi Caravan Salon
Napisałem - pozornej prostoty - bo np. meble, choć skromne z wyglądu są montowane na gumowe
kołki z elastyczną przekładką, dzięki czemu cała konstrukcja, nawet po latach jazdy terenowej - nie
trzeszczy…
9 z 17
Targi Caravan Salon
Poprzez kompaktowe campery, przez klasyki ze stopniową gradacją luksusu...
10 z 17
Targi Caravan Salon
11 z 17
Targi Caravan Salon
12 z 17
Targi Caravan Salon
13 z 17
Targi Caravan Salon
14 z 17
Targi Caravan Salon
15 z 17
Targi Caravan Salon
Na mnie największe wrażenie (pod względem przepychu) zrobiły campery firmy VOLKNER MOBIL
z Wuppertal, w których „bagażniku” parkowało piękne, czerwone PORSCHE
16 z 17
Targi Caravan Salon
...po ogromne campero-autobusy, w których luku bagażowym znajdziemy miejsce na mały
samochód.
17 z 17
Targi Caravan Salon
A czasem nawet garaż na luksusowy kabriolet MERCEDESA…