Zgubiłeś się na lotnisku? Ten robot wskaże ci drogę. W Amsterdamie pojawił się nietypowy przewodnik
Pasażerowie odlatujący z portu Amsterdam Schiphol mogli skorzystać z pomocy Spencera. To niezwykle sympatyczny robot, wyposażony w zaawansowaną społecznie sztuczną inteligencję.

Właśnie zakończyły się testy robota Spencera, który był przewodnikiem pasażerów na lotnisku Schiphol w Amsterdamie. W fazie testowej, robot pomagał zeskanować kartę pokładową i wskazywał drogę do odpowiedniej bramki, a w międzyczasie informował, ile czasu zajmie pokonanie całej trasy.
Jak mówią przedstawiciele holenderskiego przewoźnika - widzą ogromy potencjał robotyki jako technologii przyszłości, również w lotnictwie.
Nie zgub się!
Amsterdam Schiphol to jeden z największych portów przesiadkowych w Europie. Każdego dnia przewijają się przez niego tysiące pasażerów z całego świata. Lotnisko zajmuje ogromną powierzchnię i nietrudno się na nim zgubić w poszukiwaniu bagażu, miejsca odprawy czy odpowiedniej bramki. Wielu pasażerów właśnie z tego powodu spóźnia się na swój lot.
Dlatego też linie lotnicze KLM zdecydowały się wziąć udział w projekcie wykorzystującym sztuczną inteligencję. Holenderski przewoźnik skorzystał z pomocy naukowców, którzy skonstruowali robota-przewodnika o imieniu Spencer zaprogramowanego w taki sposób, by mógł asystować podróżnym na lotnisku.
Projekt KLM, który otrzymał wsparcie Komisji Europejskiej. Zaangażowała się w niego firma SME Bluebotics, wiele jednostek naukowych oraz lotnisko Amsterdam Schiphol. Proces konstruowania i programowania maszyny trwał ponad 3 lata, aż w końcu Specer był gotów, aby dołączyć na pewien czas do personelu naziemnego KLM.
Spencer
Robot jest wyposażony w niezwykle sprawny system nawigacji oparty na dokładnej mapie terminalu. Większość informacji przestrzennych czerpie natomiast z własnych pomiarów dokonywanych na bieżąco za pomocą laserów umieszczonych w oczach (laserowy system wizyjny). Dzięki temu może mierzyć odległości do różnych obiektów i unikać zderzenia z tymczasowymi przeszkodami, takimi jak ludzie, barierki czy wózki z bagażami.
Co ciekawe, robot potrafi też identyfikować grupy ludzi i rozpoznawać ich zachowania i emocje. To pozwala mu odpowiednio omijać ludzi oraz kontrolować, czy w danej grupie prowadzonej do bramki nikt nie został w tyle.
Jak skorzystać z jego pomocy?
Podczas testów wystarczyło zeskanować kartę pokładową i podążać za Spencerem, który doprowadzał pasażera do wyjścia do samolotu najkrótszą drogą, omijając tłumy. Testy zakończyły się pomyślnie. W najbliższym czasie KLM oraz partnerzy dokonają oceny przedsięwzięcia i podejmą decyzję o dalszych losach Spencera i praktycznym wykorzystaniu robotów.
Jak robot Spencer radzi sobie w obsłudze pasażerów, można zobaczyć na filmie:
1 z 3

Robot Spencer_KLM2
Źródło: materiały prasowe KLM
2 z 3

Robot Spencer_KLM
Źródło: materiały prasowe KLM
3 z 3

Robot Spencer_3
Źródło: materiały prasowe KLM
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER
Pokazywanie elementu 1 z 1
Polecane
Pokazywanie elementów od 1 do 4 z 20
Edukacja bez granic: Akademeia High School i sukces w globalnym świecie
Współpraca reklamowa
Madera: raj dla miłośników przyrody i aktywnego wypoczynku
Współpraca reklamowa
Kierunek: Włochy, Południowy Tyrol. Ależ to będzie przygoda!
Współpraca reklamowa
Komfort i styl? Te ubrania to idealny wybór na ferie zimowe
Współpraca reklamowa
Nowoczesna technologia, która pomaga znaleźć czas na to, co ważne
Współpraca reklamowa
Wielorazowa butelka na wodę, jaką najlepiej wybrać?
Współpraca reklamowa
Z dala od rutyny i obowiązków. Niezapomniany zimowy wypoczynek w dolinie Gastein
Współpraca reklamowa
Polacy planują w 2025 roku więcej podróży
Współpraca reklamowa
Podróż w stylu premium – EVA Air zaprasza na pokład Royal Laurel Class
Współpraca reklamowa
Chcesz czerpać więcej z egzotycznej podróży? To łatwiejsze, niż może się wydawać
Współpraca reklamowa
Portrety pełne emocji. Ty też możesz takie mieć!
Współpraca reklamowa