W tym artykule:

1. Czy samo spalające się komórki tłuszczowe uratują nas przed otyłością?
  2. To może być przełom w medycynie

Odchudzamy się z różnych powodów. Jedni decydują się na diety i regularne ćwiczenia, aby poprawić sylwetkę, inni muszą zmienić nawyki żywieniowe z uwagi na kwestie zdrowotne. W gąszczu porad łatwo się zgubić. W końcu każda kolejna dieta jest promowaną na cudowną. Dietetycy i lekarze od lat powtarzają jednak, że przed wprowadzeniem rewolucji w swoim jadłospisie warto najpierw skonsultować się z ekspertem. Nie jest też tajemnicą, że najlepsza dieta to ta zbilansowana.

Czy samo spalające się komórki tłuszczowe uratują nas przed otyłością?

W obliczu coraz większej skali problemu otyłości nie tylko w Europie, ale i na świecie, odchudzanie przestaje być fanaberią i jest wręcz potrzebą. Tu z pomocną przychodzą naukowcy. Eksperci zajmują się nie tylko badaniem poszczególnych diet. Autorzy najnowszego odkrycia opisanego na łamach czasopisma naukowego „The Journal of Clinical Investigation” wzbudzili sporą sensację w naukowym środowisku. Owocem ich prac są bowiem samospalające się komórki tłuszczowe.

Aby jak najlepiej zrozumieć dokonanie badaczy, na wstępie warto zaznaczyć, że nie wszystkie komórki tłuszczowe (adipocyty) w naszym ciele są „złe”. Dzielą się one na trzy różne rodzaje i mają swoje zadania w organizmie. Dwa główne typy komórek tłuszczonych to białe i brązowe. Te pierwsze skupiają się przede wszystkim na magazynowaniu energii w postaci tłuszczu. W tym celu białe adipocyty mogą zwiększać swoją objętość nawet do 50 razy.

Główna rola brązowych komórek tłuszczowych polega na termogenezie, czyli produkcji ciepła. Te adipocyty zawierają dużo mitochondriów, które spalają tłuszcz, aby generować ciepło. Istnieje także trzeci, pośredni rodzaj, zwany beżowymi komórkami tłuszczowymi, które mają cechy obu pozostałych typów. W odróżnieniu od brązowych adipocytów, beżowe nie zanikają u dorosłych organizmów. Są rozsiane pomiędzy białymi komórkami tłuszczowymi.

Naukowcy znaleźli sposób na przekształcenie białych komórek tłuszczowych w beżowe. Dzięki temu spalają one kalorie, zamiast je magazynować. Jak na razie badacze dokonali tego jedynie na myszach, ale, jak twierdzą, ich odkrycie może przyczynić się opracowania nowych metod leczenia otyłości u ludzi.

Post przerywany jest popularną metodą odchudzania. Z badań wynika jednak, że szkodzi sercu

Post przerywany polega na regularnym stosowaniu niewielkich głodówek. Może to pomóc w odchudzaniu. Z badań wynika jednak, że taki system żywienia zwiększa ryzyko chorób serca.
Post przerywany to popularna metoda odchudzania. Z badań wynika jednak, że szkodzi sercu (fot. Shutterstock)

To może być przełom w medycynie

Dotychczasowe badania na myszach wykazały, że istotne w rozróżnianiu poszczególnych typów komórek tłuszczowych jest stężenie białka KLF-15. Jak ustalono, jest go znacznie więcej w brązowych i beżowych komórkach tłuszczowych. Właśnie dlatego w ramach eksperymentu naukowcy wyhodowali grupę myszy, u których w białych komórkach tłuszczowych nie było białka KLF-15. To, jak się okazało, doprowadziło do tego, że przekształciły się w beżowe komórki tłuszczowe.

– Pokazaliśmy nie tylko, że to podejście skutecznie zamienia białe komórki tłuszczowe w beżowe, ale także, że poprzeczka nie jest jest zawieszona tak wysoko, jak sądziliśmy – komentuje Brian Feldman, autor badania cytowany przez serwis „IFL Science”.

Kolejnym etapem badania było sprawdzenie, jaką rolę białko KLF-15 odgrywa w hodowanych ludzkich komórkach tłuszczowych. Z testów wynika, że wchodzi w interakcję z receptorem Adrb1. Jest on odpowiedzialny za utrzymanie równowagi energetycznej w naszym ciele. To nowość. Do tej pory naukowcy skupiali się bowiem na receptorze zwanym Adrb3, który, jak wykazano, wpływa na utratę wagi u myszy. Leki ukierunkowane na Adrb3 u ludzi okazały się jednak nieskuteczne. Dlatego też odkrycie działania innego receptora ma być, zdaniem naukowców, przełomem.

Według autorów badania opracowanie leków, które wejdą w w interakcję z Adrb1 może może zwiększyć szanse na skuteczne leczenie otyłości poprzez przekształcenie białych komórek tłuszczowych w beżowe.

Źródła: The Journal of Clinical Investigation, IFL Science.

Mateusz Łysiak

Dziennikarz zakręcony na punkcie podróżowania. Pierwsze kroki w mediach stawiał w redakcjach internetowej i papierowej magazynu „Podróże”. Redagował i wydawał m.in. w gazeta.pl i dziendobrytvn.pl. O odległych miejscach (czasem i tych bliższych) lubi pisać nie tylko w kontekście turystycznym, ale też przyrodniczym i społecznym. Marzy o tym, żeby zobaczyć zorzę polarną oraz Machu Picchu. Co poza szlakiem? Kuchnia włoska, reportaże i pływanie.