To naprawdę ma znaczenie! Im więcej zieleni za oknem, tym lepsze wyniki w nauce
Uczniowie szkół średnich, korzystający z klas wychodzących na tereny zielone, uzyskują lepsze wyniki testów niż ci, którzy mają lekcje w salach bez okien lub z widokiem na przestrzeń zabudowaną - dowiedli naukowcy z University of Illinois.
Badanie wykazało, że uczniowie, którzy widzieli zieleń za oknem klasy, lepiej wypadali w testach wymagających skupienia uwagi i lepiej radzili sobie ze stresem. To pierwsze badanie, które wykazało związek między ekspozycją na przyrodę w szkole a wynikami uczniów - uważa prof. William Sullivan, który kieruje uniwersyteckim wydziałem architektury krajobrazu.
Wyniki zostały opublikowane w magazynie "Landscape and Urban Planning".
W badaniu wzięło udział 94 uczniów, którzy zostali losowo umieszczeni w trzech rodzajach klas: pozbawionych okien, z oknami wychodzącymi np. na budynki lub z oknami z widokiem na tereny zielone. Eksperyment obejmował m.in. ćwiczenia z matematyki i test uwagi oraz przerwę, a następnie kolejny test uwagi, polegający na powtarzaniu usłyszanych numerów. Podczas eksperymentu prowadzono pomiary zmian fizjologicznych związanych ze stresem, m.in. tętna i temperatury skóry. Uczniowie mieli też sami ocenić swój poziom zmęczenia i stresu.
Okazało się m.in., że zdolność do skupienia uwagi wzrastała u uczniów po zrobieniu sobie przerwy o 13 proc., jeśli za oknem mogli podziwiać przyrodę. Różnicy między uczniami uczestniczącymi w eksperymencie w pozostałych klasach nie zaobserwowano.
Podobnie, nastolatki, które znajdowały się w sali z widokiem na roślinność, łatwiej dochodziły do siebie po stresie po zapewnionej przerwie niż pozostali uczniowie.
Naukowcy sprawdzali również, czy widok za oknem wpływał na wyniki uczniów z poszczególnych klas w sprawdzianach i testach uwagi, zanim zrobiono przerwę. Okazało się, że w tym przypadku nie miało to znaczenia, wykazano tylko zasadniczą różnicę w wynikach testów uwagi przed i po przerwie.
Doktorantka Dongying Li, która razem z Sullivanem badała uczniów, zauważa, że wcześniejsze badania wykazały, że ekspozycja na światło dzienne poprawia wyniki studentów, jednak nie precyzowały, jaki był widok z okien.
Badacze uważają, że ich badania mogą pomóc architektom i urbanistom w takim planowaniu przestrzeni, aby poprawić wyniki i samopoczucie uczniów - np. aby klasy, stołówki czy korytarze w szkołach umieszczano tak, by ich okna wychodziły na tereny zielone.
Źródło: PAP
1 z 1
shutterstock_148217807
Okazało się m.in., że zdolność do skupienia uwagi wzrastała u uczniów po zrobieniu sobie przerwy o 13 proc., jeśli za oknem mogli podziwiać przyrodę. Źródło: Shutterstock