Reklama
Alfa Star, czyli wakacje pod gwiazdami?

Kiedy 29 sierpnia biuro podróży Alfa Star S.A. poinformowało urząd marszałkowski o utracie płynności finansowej oraz zaprzestaniu realizowania oferty turystycznej, dla ponad 1600 turystów skończyły się wakacje.
Do zapewnienia turystom powrotu do kraju zobowiązany jest - na mocy ustawy o usługach turystycznych – odpowiedni urząd marszałkowski. Ponieważ biuro Alfa Star było zarejestrowane na terenie Mazowsza, pomocy turystom udzielił Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego.
Do kraju dotarło już kilkuset turystów m.in. Turcji, Grecji, Bułgarii, Teneryfy, Maroko, Portugalii, Hiszpanii i Włoch. A akcję sprowadzania turystów przeprowadzono we współpracy z Ministerstwem Sportu i Turystyki, Ministerstwem Spraw Zagranicznych oraz służbami konsularnymi i ubezpieczycielem. Niestety niepewna jest ciągle sytuacja turystów w Egipcie. Ponadto wycieczki biura Alfa Star wykupiło kolejnych 2 tys. osób, które nie wyleciały jeszcze na wakacje.
Urząd nie ponosi jednak odpowiedzialności materialnej za zobowiązania biura. Zarówno powroty turystów do kraju, jak i roszczenia osób, które wykupiły wycieczki, a z nich nie skorzystały będą wypłacane z kwoty gwarancji ubezpieczeniowych.

Reklama
Po pierwsze: dzwoń

Co mogą zrobić turyści, którzy nadal przebywają zagranicą? O to zapytaliśmy przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Jak mówi Marta Milewska, rzeczniczka prasowa urzędu, warto mieć przy sobie kontakty do konsulatów i odpowiedniego urzędu marszałkowskiego, który odpowiadać będzie za sprowadzanie do kraju:

  • Bułgaria – Sofia: tel. +359 884 688 510
  • Grecja – Ateny: tel. +30 69 36 55 46 29
  • Egipt – Kair: tel. +20 100 54855 00
  • Hiszpania – Barcelona: tel. +34 60 7735 740
  • Turcja – Stambuł: tel. +90 5304 6918 81
  • Turcja – Ankara: tel. + 90 5304691261
  • Maroko – Rabat: tel. +21 2672419933
  • Włochy – Rzym: tel. +39 335 599 5212
  • Tunezja – Tunis: tel. + 216 98362547
  • Portugalia – Lizbona: tel. +35 1913254442

Klienci biura mogą również uzyskać informacje w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego, telefonując na:

  • (22) 59 79 544,
  • (22) 59 79 543,
  • (22) 59 79 540.

Szczegółowe informacje dotyczące ubiegania się o roszczenia dla osób, które zapłaciły za wycieczkę, ale nie wyleciały, będą dostępne na stronie internetowej urzędu: www.mazovia.pl . Wnioski będzie można składać przez rok.

Jak przygotować się na wypadek upadku biura?

Aby uniknąć bezradności, w sytuacji, gdy wakacje przerwie upadek biura, warto – jeszcze przed wyjazdem - postępować zgodnie z kilkoma sprawdzonymi wskazówkami.

  • Sprawdź sytuację finansową biura

Decydując się na konkretne biuro podróży, kieruj się jego pozycją na rynku. Informacje na temat kondycji finansowej są z reguły ogólnodostępne. M.in. Instytut Turystyki Szkoły Głównej Turystyki i Rekreacji przygotowuje podobne zestawienie.

  • Sprawdź gwarancje ubezpieczeniowe

Upewnij się, że w razie niewypłacalności biura podróży, koszty zakupionej wycieczki zostaną w całości zwrócone.
- Wybierając biuro powinniśmy przede wszystkim zwrócić uwagę na wysokość gwarancji ubezpieczeniowej, którą posiada biuro. Im jest ona wyższa, tym mamy większą szansę na odzyskanie pieniędzy po upadku biura – radzi Marta Milewska, rzeczniczka prasowa urzędu.
Możemy również zainwestować w dodatkowe ubezpieczenie, jeśli nie mamy pewności do swojego touroperatora. Firmy ubezpieczeniowe mają w swojej ofercie pakiety ochrony przed bankructwem biura podróży. Musi jednak pamiętać, że to zazwyczaj dodatkowy koszt.

  • Dowiedz się, czy nie przysługują Ci specjalne gwarancje

Często zakup wycieczki za pośrednictwem odpowiednich portali, zostaje objęty dodatkowym ubezpieczeniem. Dzięki temu, jeśli dane biuro okaże się niewypłacalne, a zaplanowana podróż nie dojdzie do skutku, klienci otrzymają voucher o wartości niezrealizowanej wycieczki, który będą mogli przeznaczyć na inny wyjazd.

  • Przygotuj numer telefonu do konsulatu i urzędu marszałkowskiego

W razie upadku dobrze mieć przy sobie kontakty do konsulatów i urzędu marszałkowskiego, który odpowiadać będzie za sprowadzanie do kraju. Sprawdźmy je jeszcze przed wyjazdem.
Opracowanie: hg
Zobacz także:

Reklama
  • Jak wybrać biuro podróży?
  • Reklamacje, po co je składamy?
  • Branża turystyczna pod lupą
Reklama
Reklama
Reklama