Znamy zwycięzcę konkursu Grand Prix Fotofestiwal 2013
Jury Grand Prix Fotofestiwal 2013 przyznało nagrodę główną – 10 000 zł – projektowi Karla Burke „The Harvest of Death v.2”. Oprócz nagrody głównej jury przyznało specjalne wyróżnienie – voucher na publikację ufundowany przez firmę Empresse – dla Ilony Szwarc za projekt American Girls / Amerykańskie dziewczęta.
Konkurs został rozstrzygnięty dzisiaj, 6 czerwca, podczas otwarcia 12. edycji Fotofestiwalu – Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi. Zwycięski projekt przedstawia „wyreżyserowane stopklatki z gry komputerowej, które udają realistyczne sceny - nawet sprzed półtora wieku” ¬– autor kadry z gier utrwalił techniką mokrego kolodionu, osiągając efekt fotografii wojennej z początku poprzedniego wieku.
Poniżej uzasadnienie decyzji jury:
Karl Burke zaproponował projekt koncepcyjny, wielopoziomowy, wciągający. Pomiędzy zdjęciami buduje napięcie i historię, którą dodatkowo potęguje odpowiednio dobraną techniką wykonania. Fotografia Burke to starannie wyreżyserowane stopklatki z gry komputerowej, które udają realistyczne sceny - nawet sprzed półtora wieku. Odnoszą się tym samym do całej historii fotografii wojennej, potrzeby patrzenia na drastyczne sceny przez społeczeństwa i wreszcie do tematu wojny jako rozrywki, którą możemy rozegrać we własnym domu. Burke został nagrodzony przede wszystkim za wielopoziomowy koncept, bogate odniesienia i unikalny sposób opowiadania. Nie bez znaczenia dla decyzji jurorów było także znakomite wykonanie, w którym technika poddaje się i przedłuża "działanie" idei.
Joanna Kinowska
Autor w swoich pracach dotyka zarówno problematyki współczesnej mediatyzacji rzeczywistości, jak i tradycji fotografii wojennej. Gry komputerowe, które osiągają coraz wyższy stopień realności, stały się dziś masową rozrywką, z drugiej strony mocarstwa takie jak USA prowadzą swoje działania militarne za pośrednictwem zaawansowanych technologii informatycznych. Wojna przypomina grę komputerową (słynna koncepcja adiaforyzacji Z. Baumana), a gra komputerowa staje się coraz bardziej rzeczywista. Na to wszystko nałożony został kolodionowy filtr, który od razu przywołuje skojarzenia z dawnymi obrazami R. Fentona, M. Bradyego, J. Gardnera i innych.
Tomasz Ferenc
Opis zwycięskiego projektu:
„Chciałem przyjrzeć się splątanym światom wirtualnych walk, gier internetowych i metod wojny zdalnej. Jako „wirtualny” fotograf, zanurzyłam się więc w świat internetowych strzelanek rozgrywanych z perspektywy pierwszej osoby (FPS). Sfotografowałem symulacje współczesnych scenariuszy bitewnych w Iraku, Afganistanie, południowo-wschodniej Azji i na Bałkanach. Starałam się wcielić w rolę pierwszych fotografów wojennych, takich jak Alexander Gardner czy Timothy H. O’Sullivan i fotografować wydarzenia w tych wirtualnych światach w taki sposób, jak oni by to zrobili w XIX wieku. Następnie przeniosłam kolorowe odbitki na płytki metalowe, stosując technikę mokrego kolodionu i soczewki z lat 50”.
Karl Burke (ur. 1969) zainteresował się fotografią w 1987 roku podczas studiów prawniczych. Po kilku latach praktyki, porzucił zawód, by zająć się pisaniem muzyki do filmów, telewizji oraz reklam. Wkrótce założył wytwórnię fonograficzną, którą opuścił w roku 2008, by zacząć fotografować. Fotografie Karla są publikowane w większości gazet krajowych w Irlandii. Uczestniczył w 17 indywidualnych i grupowych wystawach w Irlandii, Niemczech i USA. Obecnie jego prace koncentrują się na fotografii artystycznej i poszukiwaniu ukrytych wątków łączących naukę, tożsamość i różne postrzeganie rzeczywistości.
Program Grand Prix to indywidualne prezentacje wyselekcjonowane spośród projektów zgłaszanych przez fotografów. W tym roku na konkurs nadeszło ponad 500 zgłoszeń. Ośmiu jurorów wybrało ośmiu finalistów – wśród nich jednego zwycięzcę. Obrady tradycyjnie były burzliwe, a wybór najtrudniejszy w dziejach Grand Prix, nie tylko z powodu ilości prac, ale także wyjątkowo wysokiego i wyrównanego poziomu. Prezentujemy fotografie, które zainteresują niepokornych odbiorców kultury, pytających o społeczeństwo, przyszłość, historię i siebie samych oraz o to, co powstaje na styku tych zagadnień.
Finaliści
1. Anja Bohnhof, Bahak (Niemcy)
2. Jan Brykczyński, Boiko (Polska)
3. Karl Burke, The Harvest of Death, v.2 (Irlandia)
4. Frank Herfort, Time in Between – Narrative Scenes / Czas pomiędzy – sceny narracyjne (Niemcy)
5. Lucia Herrero, Species / Gatunek (Hiszpania)
6. Nadav Kander, Bodies. 6 Woman. 1 Man / Ciała. 6 kobiet, 1 mężczyzna (Wielka Brytania)
7. Emilio Pemjean, Palimpsest (Hiszpania)
8. Ilona Szwarc, American Girls / Amerykańskie dziewczęta (Polska)
W skład jury weszli:
• Peggy Sue Amison, dyrektor Sirius Arts Center, Cobh, Irlandia,
• Alison Nordstrom, dyrektor George Eastman House, USA,
• Rui Prata, dyrektor festiwalu Enocntros da Imagem, Braga, Portugalia,
• Tomasz Ferenc, Uniwersytet Łódzki,
• Joanna Kinowska, Zachęta, Narodowa Galeria Sztuki,
• Adam Mazur, kurator Centrum Sztuki Współczesnej „Zamek Ujazdowski” w Warszawie,
• Krzysztof Candrowicz, dyrektor FOTOFESTIWALU Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi,
• Marta Szymańska, dyrektor programowa FOTOFESTIWALU Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi