Reklama

W tym artykule:

  1. „Krowa" (reż. Andrea Arnold)
  2. „Rzeka" (reż. Jennifer Peedom)
  3. „Niewidzialne demony" (reż. Rahul Jain)
  4. „Simona" (reż. Natalia Koryncka-Gruz)
  5. „Wszyscy jesteśmy zwierzętami" (reż. Vesa Kuosmanen, Saila Kivelä)
  6. „Rebellion" (reż. Maia Kenworthy i Elena Sanchez Bellot)
Reklama

Zmiany klimatyczne pozostają jednym z najważniejszych problemów współczesnego świata. To dlatego twórcy festiwalu Millennium Docs Against Gravity od lat niezmiennie przyglądają się analizom zagrożeń środowiskowych, jak i możliwym rozwiązaniom, dającym nadzieję na lepszą przyszłość.

Naukowcy odkryli, że samce myszy histerycznie boją się bananów. Dlaczego? Odpowiedź jest zaskakująca

Mimo że myszy od dawna są zwierzętami powszechnie hodowanymi w laboratoriach, nadal potrafią zaskoczyć badaczy. Tym razem naukowcy przez przypadek odkryli, że samce tych gryzoni nadzwyczaj st...
Naukowcy odkryli, że samce myszy histerycznie boją się bananów. Dlaczego? Odpowiedź jest zaskakująca (fot. Getty Images)
Naukowcy odkryli, że samce myszy histerycznie boją się bananów. Dlaczego? Odpowiedź jest zaskakująca (fot. Getty Images)

Filmowe spojrzenie na kwestie związane z klimatem jest prezentowane w sekcji „Klimat na zmiany", której patronem od tego roku jest Visa – nowy partner festiwalu.

W tegorocznej sekcji „Klimat na zmiany" znalazło się 6 różnorodnych tytułów, które w szerokim ujęciu prezentują zagadnienia związane z ekologią. Wszystkie zostaną zaprezentowane w części online festiwalu do 5 czerwca na mdag.pl.

„Krowa" (reż. Andrea Arnold)

Widzowie 19. Millennium Docs Against Gravity mogą zobaczyć świetnie przyjęty przez recenzentów i publiczność ostatniego festiwalu w Cannes film „Krowa” (Cow) zdobywczyni Oscara Andrei Arnold, który w części kinowej festiwalu otrzymał Green Warsaw Award. „Krowa" to studium życia mlecznej krowy Lumy. Film jest próbą filozoficznego rozważenia losu i praw zwierząt hodowlanych, bezrefleksyjnie wykorzystywanych przez ludzi. Autorką zdjęć do filmu jest polska operatorka Magda Kowalczyk, która otrzymała w tym roku Nagrodę Canon za najlepsze zdjęcia.

Kadr z filmu „Krowa", fot. Kate Kirkwood

„Rzeka" (reż. Jennifer Peedom)

Z kolei z drugą częścią trylogii orkiestrowych, spektakularnych wizualnie filmów, powraca na Festiwal reżyserka Jennifer Peedom. Jej film „Rzeka” (River), opowiadający o roli rzek we współczesnym świecie, to zbiór zachwycających obrazów z 39 krajów autorstwa najlepszych fotografów przyrody (m.in. Yanna Arthusa-Bertranda), wzbogacony narracją czytaną przez Willema Dafoe i muzyką w wykonaniu Australijskiej Orkiestry Kameralnej. W ścieżce dźwiękowej wykorzystano zarówno klasyczne utwory J.S. Bacha czy A. Vivaldiego, jak i kawałki kapeli Radiohead.

Kadr z filmu „Rzeka", fot. materiały prasowe

„Niewidzialne demony" (reż. Rahul Jain)

Znany festiwalowej publiczności jest też Rahul Jain, który w swoim najnowszym filmie „Niewidzialne demony” (Invisible Demons) ukazuje skalę zanieczyszczeń w 30-milionowej metropolii, swoim rodzinnym New Delhi. Reżyser, który sam nazywa siebie „dzieckiem klimatyzacji”, przedstawia perspektywę zwykłych mieszkańców miasta, bez dostępu do wody pitnej i cierpiących na choroby układu oddechowego. Rozmawia z rikszarzami, kierowcami ciężarówek i rolnikami, a ich reakcje na katastrofalne zanieczyszczenie miasta i całych Indii są fatalistyczne.

Kadr z filmu „Niewidzialne demony", fot. TOINEN KATSE OY MA.JA.DE. FILMPRODUKTIONS GMBH (2021)-2

„Simona" (reż. Natalia Koryncka-Gruz)

W sekcji „Klimat na zmiany" przyglądamy się też wyjątkowym ludziom – zarówno jednostkom, jak i zbiorowościom – którzy z działań na rzecz środowiska naturalnego i aktywizmu uczynili życiową misję, dając innym przykład i nadzieję na zmiany. Film „Simona” (Simona), reż. Natalia Koryncka-Gruz, przybliża postać słynnej polskiej biolożki, pionierki ekofeminizmu i popularyzatorki nauki Simony Kossak. To również magiczna podróż w głąb Puszczy Białowieskiej, tej pradawnej, ale także tej współczesnej.

Kadr z filmu „Simona", fot. Materiały prasowe

„Wszyscy jesteśmy zwierzętami" (reż. Vesa Kuosmanen, Saila Kivelä)

O nowym pokoleniu środowiskowych aktywistów i aktywistek oraz wyzwaniach, z jakimi przychodzi im się mierzyć, opowiada film „Wszyscy jesteśmy zwierzętami” (Just Animals), w reżyserii Vesy Kuosmanena i Saili Kivelä. Bohaterkami tej filmowej opowieści o dorastaniu do aktywizmu są dwie młode siostry. Saila działa na rzecz praw zwierząt hodowlanych, a jej starsza siostra Mai wybrała inną ścieżkę – politykę. Saila obawia się, że może stać się ona częścią machiny, z którą obie walczyły.

Kadr z filmu „Wszyscy jesteśmy zwierzętami", fot. materiały prasowe

„Rebellion" (reż. Maia Kenworthy i Elena Sanchez Bellot)

To filmowy portret jednego z najważniejszych współczesnych ruchów na rzecz klimatu. „Rebellion” (Rebellion). To fascynująca historia XR, czyli Extinction Rebellion, ruchu, który protestuje przeciwko bierności polityków wobec zmian klimatu i wymierania gatunków. Poznajemy wzloty i upadki XR, wewnętrzne problemy i starcia wśród członków. To film o pasji, frustracjach i ambicjach, pokazujący jak ogromny wpływ może mieć pokojowe nieposłuszeństwo obywatelskie, a także z jakimi wyzwaniami wiąże się funkcjonowanie takiej grupy.

Kadr z filmu „Rebellion", fot. Materiały prasowe

Część online 19. Millennium Docs Against Gravity odbywa się od 24 maja do 5 czerwca na stronie mdag.pl.

Reklama

Mecenasem tytularnym festiwalu jest Bank Millennium, od tego roku jednym z głównych partnerów MDAG jest Visa, która patronuje sekcji „Klimat na zmiany" i sponsoruje Nagrodę dla Najlepszego Debiutu.

Reklama
Reklama
Reklama