Spis treści:

1. Czym jest mikroplastik?
  2. Mikroplastik w oddechu delfinów
  3. Delfiny oddychają poliestrem, plastikiem do produkcji ubrań

Mikroplastik jest coraz większym problemem dla naszej planety. Badania z ostatnich kilku lat pokazują, że te cząsteczki tworzyw sztucznych są już niemal wszędzie. Badacze odkryli, że poza tym, iż w olbrzymich ilościach występuje we wszelkich zbiornikach wodnych, to znajduje się także w organizmach niektórych istot żywych. Co więcej, odkryto go nawet w ludzkich płucach i mózgu.

Czym jest mikroplastik?

Mikroplastik to drobne cząsteczki plastiku o średnicy mniejszej niż 5 mm. Powstaje w wyniku rozkładu większych fragmentów tworzyw sztucznych. Może być też skutkiem ubocznym wytwarzania innych produktów, na przykład elektroniki, samochodów, zabawek, kart płatniczych, a nawet ubrań czy opakowań do żywności.

Eksperci już od dawna wskazują, że mikroplastik najbardziej zagraża organizmom żyjącym w morzach i oceanach. Cząsteczki, które osadzają się praktycznie wszędzie, zostają następnie zjadane przez żyjące tam mniejsze zwierzęta. Te są z kolei pożywieniem dla stworzeń większych. W ten sposób plastik niejako podróżuje w górę łańcucha pokarmowego i rozprzestrzenia się po ekosystemach.

Mikroplastik w oddechu delfinów

Naukowcy z kilku amerykańskich uniwersytetów opublikowali właśnie pracę na łamach czasopisma „PLOS One”. Uczeni opisują w niej, że po raz pierwszy znaleźli dowody na to, iż ssaki morskie mogą wdychać mikroplastik, który obecny jest w oceanie. To kolejny sposób, w jaki te niebezpieczne cząstki dostają się do organizmu zwierząt. Przedmiotem badań w tym przypadku były butlonosy zwyczajne, które żyją u południowo-wschodnich wybrzeży USA.

To gatunek ssaka z rodziny delfinowatych, który należy do najczęściej występujących i najszerzej rozprzestrzenionych gatunków delfinów. Butlonosy osiągają długość do nawet 380 cm i potrafią ważyć 500 kg. Ich ubarwienie waha się od jasnoszarego do brudnej bieli na brzuchu. Charakteryzują się obecnością dzioba, a ich żuchwa jest dalej wysunięta niż górna szczęka. Płetwa grzbietowa jest łagodnie zakrzywiona do tyłu.

– Odkryliśmy, że delfiny mogą wdychać mikroplastik, nawet jeśli żyją na obszarach z dala od wysokiego poziomu aktywności człowieka. To pokazuje, że te cząsteczki są wszędzie, niezależnie od urbanizacji i ekspansji ludzi – powiedziała współautorka Miranda Dziobak, naukowczyni zajmująca się środowiskiem z College of Charleston w Południowej Karolinie.

Delfiny oddychają poliestrem, plastikiem do produkcji ubrań

W badaniu podkreślono, że na razie nie wiadomo, jaki wpływ na delfiny może mieć wdychany mikroplastik. Jednak uczeni podejrzewają, że cząsteczki te najprawdopodobniej negatywnie oddziałują na płuca tych ssaków. – Nie jesteśmy zaskoczeni tym odkryciem. Wiemy, że tworzywa sztuczne znalazły się już w praktycznie każdej części naszej planety, więc zanieczyszczenie dzikiej przyrody wydaje się niemal nieuniknione. Jesteśmy po prostu zawiedzeni sobą jako gatunkiem – mówi Dziobak.

Aby zbadać oddech delfinów, naukowcy pobrali próbki od 11 dzikich butlonosów zwyczajnych. Sześć osobników pochodziło z zatoki Barataria w Luizjanie, a pięć z zatoki Sarasota na Florydzie. Badacze przykładali szalki Petriego do otworu oddechowego delfinów. Po zbadaniu próbek pod mikroskopem naukowcy odkryli, że każdy delfin wydychał co najmniej jedną cząsteczkę mikroplastiku. Co ciekawe, najwięcej odkryto poliestru, rodzaju tworzywa sztucznego stosowanego w produkcji odzieży.

– Właściwie od dawna podejrzewaliśmy, że tak jak ludzie wdychają mikroplastik, który znajduje się w powietrzu, tak zwierzęta wdychają go w wodzie. Teraz jednak możemy z całą pewnością powiedzieć, że tak jest. Mamy na to dowody – tłumaczy CNN Greg Merrill, badacz i doktorant ekologii na Duke University w Durham w Karolinie Północnej.

Źródło: New Scientist.