W tym artykule:

1. Hybrydy niedźwiedzi
  2. Krzyżówki niedźwiedzi na Syberii
  3. Nowy gatunek niedźwiedzi?

W 2006 roku Jim Martell, myśliwy z Idaho, polował na Wyspie Banksa leżącej w Archipelagu Arktycznym. 16 kwietnia zastrzelił w pobliżu osady Sachs Harbour niedźwiedzia, którego wziął za zwykłego niedźwiedzia polarnego.

Zwierzęciem zainteresowały się jednak władze. Niedźwiedź, choć na pierwszy rzut oka wyglądał jak typowy wielki ssak z najdalszej północy, miał też długie pazury, płaski pysk, brązowawe futro wokół oczu, nosa i na łapach. Czyli cechy anatomiczne grizzly. Ponieważ za upolowanie grizzly groziła kara 1000 dolarów kanadyjskich i rok więzienia, ustalenie przynależności gatunkowej zwierzęcia stało się ważne dla wszystkich zainteresowanych stron.

Testy DNA niedźwiedzia przeprowadzono w Kolumbii Brytyjskiej. Okazało się, że Martell zabił hybrydę – dzikiego niedźwiedzia będącego krzyżówką grizzly i niedźwiedzia polarnego. Wiadomo było, że te dwa gatunki można krzyżować w niewoli. Jednak nigdy wcześniej nie spotkano ich potomstwa na wolności.

Hybrydy niedźwiedzi

W kolejnych latach przybywało doniesień o napotykaniu – i zabijaniu – kolejnych zwierząt pochodzących od grizzly i niedźwiedzi polarnych. Do dzisiaj zidentyfikowano kolejne osiem hybryd. Cztery miały równe domieszki obu gatunków. W przypadku czterech pozostałych ich matka była hybrydą, ojcem zaś niedźwiedź grizzly. Ogólnie przylgnęła do nich nazwa pizzly albo gloral bears (z połączenia słów „polar” i „grizzly”).

Zdaniem badaczy za pojawienie się tych hybrydy niedźwiedzi odpowiadają zmiany klimatyczne. Są one szczególnie niebezpieczne dla niedźwiedzi polarnych. Rok temu naukowcy z Uniwersytetu Vanderbilta przestrzegali, że w ciągu najbliższych 30 lat populacja niedźwiedzi polarnych zmniejszy się aż o jedną trzecią. Inni wieszczą, że do końca tego wieku niedźwiedzie polarne mogą w ogóle zniknąć z powierzchni Ziemi.

Topnienie lodu morskiego w Arktyce sprawia, że niedźwiedzie polarne mają problem z dostępem do żywności. Zwierzęta te mają bardzo wyspecjalizowaną dietę: żywią się mięsem i tłuszczem, głównie fok. Gdy ich naturalne tereny łowieckie się kurczą, w poszukiwaniu pożywienia wędrują na południe. Z kolei ich kuzyni z południa – wszystkożerne niedźwiedzie brunatne – w miarę ocieplania się klimatu przesuwają się coraz bardziej na północ. Oba gatunki niedźwiedzi, dawniej żyjące w oddzielnych środowiskach, zaczynają się spotykać i krzyżować.

W ciągu ostatnich 50 lat długość życia pszczoły skróciła się o połowę. Dlaczego?

Najnowsze badania wykazały, że skrócenie długości życia pszczół miało wpływ na spadek ich populacji oraz zmniejszenie ilości produkowanego miodu. Naukowcy zwracają uwagę, że oznacza t...
pszczoła miodna

Krzyżówki niedźwiedzi na Syberii

Zjawisko to, udokumentowane dla północnych rejonów Kanady i USA, dotyczy także północnych regionów Azji. Badacze z Syberii donoszą, że zauważyli przesuwanie się niedźwiedzi brunatnych coraz bardziej na północ. Widziano je już nad rzeką Kołymą w Jakucji, a także w ułusie anabarskim. Czyli w rejonach, gdzie wcześniej obserwowano niedźwiedzie polarne. – Jest prawdopodobne, że w przyszłości zobaczymy krzyżówki niedźwiedzia polarnego i brunatnego – powiedział jeden z badaczy.

Zmiana habitatów zwierząt na Syberii wiąże się, jak wszędzie, z ocieplaniem się klimatu. Badacze z Instytutu Badań nad Wieczną Zmarzliną przeanalizowane dane z 52 stacji meteorologicznych w Jakucji z ostatnich 50 lat. W tym okresie średnia temperatura w regionie wzrosła między 1,1o a 3,4o C (w zależności od miejsca). Wzrost średniej temperatury był spowodowany przede wszystkim cieplejszymi zimami.

Pizzly to hybryda dwóch różnych gatunków niedźwiedzi. Fot. Philippe Clement/Arterra/Universal Images Group via Getty Images

Nowy gatunek niedźwiedzi?

Czy w przyszłości z potomstwa niedźwiedzi polarnych i brunatnych wyłoni się nowy gatunek tych zwierząt? Niektórzy naukowcy twierdzą, że jest to możliwe. Krzyżówki niedźwiedzi są płodne i mogą mieć własne potomstwo. Co więcej, jeśli podstawą ich diety nie będzie wyłącznie mięso, hybrydy mogą wyprzeć niedźwiedzie polarne z terenów dalekiej północy.

Jednak nie jest to pewne. – Zwykle hybrydy nie są lepiej przystosowane do swojego środowiska niż ich rodzice – zauważyła w zeszłym roku Larisa DeSantis, paleontolożka i biolożka w Uniwersytetu Vanderbilta. Dr Andrew Derocher, biolog z kanadyjskiego Uniwersytetu Alberta, też ma wątpliwości. – Moim zdaniem nie pojawi się nowy gatunek, tylko do DNA grizzly trafi trochę genów niedźwiedzi polarnych – powiedział naukowiec cztery lata temu w wywiadzie dla Focus BBC.

Źródło: ScienceAlert, TASS