W tym artykule:

1. Największa ryba słodkowodna na świecie
  2. Odkrycie w Mekongu
  3. Gigantyczne płaszczki słodkowodne

Gdzie żyje największa ryba słodkowodna na świecie? Naukowcy są przekonani, że w Mekongu – najdłuższej rzece przepływającej przez Półwysep Indochiński. Mekong słynie z bioróżnorodności gatunków, ale przełowienie, budowa kolejnych tam i zanieczyszczenia zagrażają delikatnemu ekosystemowi. Rzeka ma swoje źródło na Wyżynie Tybetańskiej i płynie przez Chiny, Birmę, Tajlandię, Laos, Kambodżę i Wietnam, gdzie wpada do Morza Południowochińskiego.

Największa ryba słodkowodna na świecie

Rekordowy okaz złowili mieszkańcy kambodżańskiej wioski położonej właśnie nad Mekongiem. Mowa o płaszczce ważącej około 300 kg oraz mierzącej 4 metry długości i 220 cm szerokości. Aby wyłowić ją na brzeg, potrzeba było siły mięśni kilkunastu osób. Gigantyczna płaszczka została złowiona przypadkiem po tym, jak zaplątała się w sieci rybackie w pobliżu wyspy Koh Preah.

Największa ryba słodkowodna na świecie została nazwana Boramy, co w języku khmerskim oznacza „księżyc w pełni”. To nawiązanie do jej ogromnych rozmiarów i okrągłego kształtu. Poprzedni nieoficjalny rekord należał do olbrzymiego suma złowionego w 2005 r. na północy Tajlandii. Ryba ważyła 293 kg.

W ciągu 20 lat badań gigantycznych ryb w rzekach i jeziorach na sześciu kontynentach, jest to największa ryba słodkowodna, jaką napotkaliśmy lub która została udokumentowana na całym świecie – komentuje dr Zeb Hogan, biolog prowadzący projekt Wonders of the Mekong.

W maju zespół naukowców zbadał płaszczkę słodkowodną ważącą „tylko” 181 kg.

Naukowcy przeprowadzili eksperyment, który wykazał, że ryby dobrze radzą sobie z dodawaniem i odejmowaniem. Są w stanie nauczyć się wykonywać te działania w zakresie od jednego do pięciu.
Sprytny eksperyment wykazał, że popularne akwariowe ryby potrafią dodawać i odejmować. Jak to możliwe? (fot. Klaus Rudloff, Wikimedia Commons, CC-BY-SA-4.0)

Odkrycie w Mekongu

Samica Boramy została już wypuszczona z powrotem do rzeki. Wcześniej naukowcy podłączyli ją do elektronicznego monitoringu. To ułatwi im badanie zachowań rekordowej ryby w środowisku naturalnym.

Naukowcy podkreślają, że odkrycie największej ryby słodkowodnej na świecie dowodzi, że świat przyrody wciąż kryje wiele tajemnic. Duża część największych stworzeń wodnych nadal jest niezbadana. Obecność rekordowej płaszczki w Mekongu to też ważna informacja dla biologów.

– To oznacza, że tutejsze środowisko wodne nadal jest stosunkowo zdrowe, odwrotnie niż w rzece Jangcy. Naukowcy poinformowali, że wyginęła tam populacja wiosłonosa chińskiego – wyjaśnia dr Hogan cytowany przez BBC.

Ryby mają głos! Prawie 1000 gatunków potrafi wydawać dźwięki

Ryby nie potrzebują strun głosowych, żeby wydawać dźwięki. Jak się ze sobą komunikują za pomocą odgłosów?
Ryby mają głos! Prawie 1000 gatunków potrafi wydawać dźwięki
fot. Mark Lance/Getty Images

Gigantyczne płaszczki słodkowodne

Gigantyczne płaszczki słodkowodne (Urogymnus polylepis lub Himantura chaophraya) występują w największych rzekach Azji Południowo-Wschodniej i Borneo. Zamieszkują głównie tereny piaszczyste lub błotniste. Żerują na małych rybach i bezkręgowcach. Ze względu na przełowienia liczba płaszczek słodkowodnych w środkowej Tajlandii i Kambodży w ostatnich latach mocno zmalała.

W odpowiedzi Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody uznała je za gatunek zagrożony wyginięciem. Mimo to ryby nadal są łowione dla mięsa i dla sportu. Największe okazy ćwiartuje się i sprzedaje na kilogramy. Częstą praktyką jest też wypuszczanie z powrotem do rzek okaleczonych płaszczek. Nie wiadomo, jaka jest ich przeżywalność w takich okolicznościach.