W tym artykule:

1. Naukowcy w końcu porównali obydwa gatunki
  2. Nowy gatunek ryby prawdopodobnie jest zagrożony wyginięciem
  3. Czym są ryby wargaczowate?

Ta zjawiskowa ryba została odnaleziona na Malediwach. Naukowcy nazwali ten nowy gatunek Cirrhilabrus finifenmaa. Co ciekawe, zwierzę zaobserwowano już w latach 90, ale wówczas uznano, że to Cirrhilabrus rubrisquamis.

Nic dziwnego, obydwa gatunki są bowiem do siebie bardzo podobne. To jednak za mało, żeby dokładnie sklasyfikować danego osobnika, a lata temu nie przeprowadzono odpowiednich i precyzyjnych obserwacji. Teraz badacze z Uniwersytetu w Sydney w Australii postanowili naprawić ten błąd, a o najnowszym odkryciu poinformowano na łamach magazynu ZooKeys.

Naukowcy w końcu porównali obydwa gatunki

Obydwa gatunki żyją w podobnym środowisku, na głębokości od 30 do 150 metrów pod powierzchnią oraz w bliskim sąsiedztwie raf koralowych zachodniej części Oceanu Indyjskiego. Naukowcy z australijskiego uniwersytetu postanowili dokładnie porównać samce i samice C. finifenmaa oraz C. rubrisquamis.

Ryby mają głos! Prawie 1000 gatunków potrafi wydawać dźwięki

Ryby nie potrzebują strun głosowych, żeby wydawać dźwięki. Jak się ze sobą komunikują za pomocą odgłosów?
Ryby mają głos! Prawie 1000 gatunków potrafi wydawać dźwięki
fot. Mark Lance/Getty Images

Okazuje się, że samice były do siebie bardzo podobne, natomiast samce różniły się przede wszystkim kolorem łusek. C. finifenmaa miał ich więcej w kolorze pomarańczowym i żółtym. Badacze zaobserwowali również, że kręgosłupy samców miały inną strukturę. Naukowcy przeprowadzili dodatkowo analizę materiału genetycznego obydwu gatunków, co potwierdziło ich odkrycie.

–Dotychczas myśleliśmy, że mamy do czynienia z jednym gatunkiem ryb, które mają swój określony zasięg występowania. Teraz okazuje się, że żyją tam dwa różne gatunki – powiedział Yi-Kai Tea, profesor z Uniwersytetu w Australii. – To pokazuje, jak ważna jest taksonomia. Dzięki temu mamy większą wiedzę o bioróżnorodności – dodaje.

Nowy gatunek ryby prawdopodobnie jest zagrożony wyginięciem

Druga część nazwy nowego gatunku w rdzennym języku Dhivehi oznacza różę. Naukowcy zwracają uwagę, że odnosi się to zarówno do pięknego koloru ryby, jak i narodowego kwiatu Malediwów. Co warte uwagi, to pierwszy raz w historii, kiedy naukowiec z tego kraju osobiście wybrał nazwę dla nowego lokalnego gatunku. Dotychczas ten zaszczyt przypadał badaczom z zagranicy.

Naukowcy odnaleźli bardzo rzadkiego „rekina-widmo”. Czym jest to tajemnicze stworzenie?

W Nowej Zelandii odnaleziono małego, świeżo wyklutego „rekina-widmo”. Naukowcy wciąż wiedzą niewiele o tym rzadko spotykanym gatunku.
rekin-widmo
"rekin-widmo", fot. National Institute of Water and Atmospheric Research

Niestety, odkrywcy szacują, że populacja C. Finifenmaa jest zagrożona wyginięciem. Lokalni rybacy bardzo chętnie łowią wargaczowate. Gatunek ten jest szczególnie cenny dla akwarystów. Potrzeba jednak większej ilości obserwacji, aby chociaż w przybliżeniu określić, ile „nowych” wargaczowatych żyje w tym regionie. Warto przypomnieć, że na samych Malediwach jest ok. 1100 różnych gatunków ryb.

Czym są ryby wargaczowate?

Wargaczowate to jedna z najliczniejszych w gatunki rodzin ryb okoniokształtnych. Dotychczas naukowcom udało się zidentyfikować ponad 500 współcześnie żyjących gatunków. Żyją głównie w Oceanie Spokojnym, Atlantyckim oraz Indyjskim, ale najwięcej osobników możemy spotkać w morzach tropikalnych, głównie w sąsiedztwie raf koralowych. Większość wargaczowatych jest mięsożerna. Jedzą głównie ślimaki, małże, mniejsze ryby, skorupiaki i zooplankton.

Źródło: Live Science, ZooKeys