W tym artykule:

1. Zidentyfikowano drugi gatunek bardzo rzadkiej kałamarnicy
  2. Wampirzyce odkryto w głębinach Morza Południowochińskiego
  3. Naukowcy są niemal pewni, że V. pseudoinfernalis to odrębny gatunek

Vampyroteuthis to rodzaj głowonogów, którego dotychczas jedynym przedstawicielem była wampirzyca piekielna, zwana również wampirnicą (Vampyroteuthis infernalis). Gatunek ten został odkryty i opisany przez Carla Chuna podczas ekspedycji statku badawczego Valdivia już w 1903 roku i początkowo uważano, że zwierzę należy do ośmiornic.

Zidentyfikowano drugi gatunek bardzo rzadkiej kałamarnicy

Osiągają długość do 30 cm. Zamieszkują głębiny mórz i oceanów i żywią się zazwyczaj martwymi rybami i bezkręgowcami. Co ciekawe badania pokazują, że te rzadkie zwierzęta mogły żyć w podobnych warunkach nawet 30 mln lat temu. Ich ciało jest bardzo delikatne i ma galaretowatą konsystencję, która przypomina meduzę.

Stworzenia te są czarne lub ciemnoczerwone, w zależności od występowania. W przeszłości te różnice prowadziły naukowców do wniosków, że są to różne gatunki, ale ostatecznie udowodniono, że wszystkie należą do jednego. Mają również osiem ramion połączonych błoną. W proksymalnych odcinkach nie mają przyssawek. Ich oczy są stosunkowo duże, mają nawet 25 mm średnicy.

Wampirzyce odkryto w głębinach Morza Południowochińskiego

Teraz okazuje się, że naukowcy z Chin mogli zidentyfikować nowy, drugi gatunek wampirzej kałamarnicy. Na łamach czasopisma naukowego „BioRxiv” opisali badania, które wykazały różnice morfologiczne od V. Infernalis. – Dziesięć identycznych gatunków, które zostały wcześniej opisane, wykazywało pewne różnice na różnych etapach życia – powiedział w rozmowie z Live Science główny autor badania Dajun Qiu, biolog morski z Instytutu Oceanologii Morza Południowochińskiego.

Ta niezwykle rzadka kałamarnica została odkryta na ekstremalnie dużej głębokości

Grupa naukowców, która badała dno Morza Filipińskiego natrafiła na to odkrycie. Kałamarnica znajdowała się ponad 6 kilometrów pod wodą.
kałamarnica wielkopłetwa
fot. Alan Jamieson

Uczeni w swoim badaniu opisali drugi gatunek wampirzycy, który został odnaleziony w 2016 roku na dnie Morza Południowochińskiego w pobliżu chińskiej wyspy Hainan. Nazwano go Vampyroteuthis pseudoinfernalis. Zwierzę pływało ok. 800 do 1000 metrów pod powierzchnią morza, w strefie nazywanej batial. Głębokość ta charakteryzuje się spokojnymi wodami, brakiem światła, dość ubogim życiem zwierzęcym oraz słabym wpływem lądu na zachodzące procesy w tym środowisku. W związku z brakiem światła nie ma tam roślin.

Naukowcy uważają, że nowo zidentyfikowany gatunek wykazuje pewne cechy, które odróżniają go od wampirzycy piekielnej. To na przykład położenie dwóch fotoforów, czyli narządów świetnych, które emitują światło. Cecha ta występuje u niektórych organizmów zamieszkujących wody głębinowe. Wampirzyca piekielna ma duże, parzyste fotofory u podstawy płetw i małe fotofory rozproszone w skórze całego ciała, a także dwa położone do tyłu od oczu.

Naukowcy są niemal pewni, że V. pseudoinfernalis to odrębny gatunek

Z kolei u V. pseudoinfernalis znajdują się mniej więcej w połowie długości ciała. Ten gatunek ma również spiczasty ogon, a V. infernalis nie ma go wcale. Na fotografiach zwierzę wygląda jak czarna, galaretowata plama. Jednak – jak twierdzą naukowcy – w środowisku głębinowym najpewniej przypomina swojego kuzyna.

Co więcej, chińscy naukowcy przeprowadzili również badanie DNA, które potwierdziło, że V. pseudoinfernalis to odrębny gatunek. – Przeanalizujemy teraz więcej okazów, aby mieć stuprocentową pewność, że zaobserwowane różnice morfologiczne rzeczywiście pozwalają wyodrębnić nowy gatunek – powiedział prof. Qiu. – Wydaje się również, że dieta nowej wampirzycy jest podobna do diety wampirzycy piekielnej – dodał biolog.

Źródło: BioRxiv.