W tym artykule:

1. Kazuary – „najniebezpieczniejsze ptaki na świecie”
  2. Agresywne nie dla wszystkich

Obecnie wiele osób trzyma w domu ptaki. Papugi czy kanarki wcale nie ustępują popularnością chomikom i świnkom morskim. W gospodarstwach wiejskich obecność ptaków jest niemal czymś oczywistym. Prym wiodą kury i gęsi. No dobrze, ale kiedy tak właściwie człowiek udomowił ptaki i który gatunek był pierwszy?

Papugi kea nauczyły się korzystać z ekranów dotykowych. To ma odzwyczaić je od zaczepiania ludzi

Autorzy badań przekonują, że papugi kea stymulowane przy użyciu ekranów dotykowych mogą być gotowe do życia na wolności bez wchodzenia w interakcje z ludźmi. To przyniesie korzyść dla o...
Papuga kea

Kazuary – „najniebezpieczniejsze ptaki na świecie”

Z najnowszych badań wynika, że ludzie najprawdopodobniej w pierwszej kolejności udomowili kazuara. To ważna i dość szokująca informacja, biorąc pod uwagę fakt, że często nazywa się go „najniebezpieczniej ptakiem świata”. Powodem jest pazur porównywany do sztyletu. Ptaki te aktywnie bronią swoich terytoriów, a trzymane w niewoli mogą być agresywne. Dwa lata temu media obiegła wiadomość o kazuarze, który śmiertelnie ugodził swojego właściciela. Rzecz działa się na Florydzie. To tym bardziej zastanawia, dlaczego ludzie mieliby udomowić właśnie tego osobnika.

Podczas badań terenowych w Nowej Gwinei naukowcy znaleźli ponad 1000 fragmentów skamieniałych skorupek jaj w schroniskach skalnych używanych przez pierwszych łowców-zbieraczy. Odkrycie sugeruje, że ludzie najprawdopodobniej zbierali jaja kazuarów, a następnie je hodowali.

– Znalezione skamieliny wskazują na to, że kazuar był udomowiony już kilka tysięcy lat przed kurczakiem – komentuje Kristina Douglas z Penn State Univeristy, główna autorka badań.

Obecnie kazuar jest największym kręgowcem zamieszkującym Nową Gwineę. Jego mięso uchodzi za miejscowy przysmak, a kości i pióra są wykorzystywane do wytwarzania strojów na tradycyjne ceremonie.

Grupa dzieci przypadkiem odkryła nowy gatunek prehistorycznego pingwina. Był olbrzymi

Paleontolodzy mają nadzieję, że odkrycie nieznanego do tej pory gatunku pozwoli im lepiej zrozumieć ewolucję pingwinów.
Nowy gatunek pingwina
fot. Journal of Vertebrate Paleontology

Agresywne nie dla wszystkich

Nieloty hodowane przez pierwszych ludzi były najprawdopodobniej z gatunku karłowatych i ważyły około 20 kg. Autorzy badań przekonują, że kazuary nie stanowiły zagrożenia dla ludzi. Ptaki te mają bowiem szybko przywiązywać się do pierwszych istot, jakie zobaczą po wykluciu się z jaj.

Znalezione fragmenty skamieniałych skorupek liczą od 6 tys. do 18 tys. lat. Naukowcy nie mają stuprocentowej pewności, czy ludzie zbierali jaja, a następnie je zjadali, czy może jednak czekali, aż ptaki się wyklują i następnie hodowali je aż do osiągnięcia dojrzałości. Niewykluczone są też obie wersje. W końcu konsumowanie niewyklutych ptasich zarodków w niektórych miejscach na świecie do dziś jest uważane za specjał. Fragmenty skamielin wskazują jednak na to, że większość skorupek pękała podczas wykluwania się – to potwierdza tezę o wczesnym udomowieniu kazuarów.

Źródło: PNAS