Reklama

Volvo od początku istnienia marki wyznacza standardy bezpieczeństwa w branży motoryzacyjnej, opracowując i udostępniając aktywne oraz bierne systemy wspierające kierowców i innych uczestników ruchu drogowego. Wraz z początkiem grudnia Volvo Car Poland rozpoczyna kompleksowy program działań edukacyjno-społecznych, który będzie realizowany w ramach nowej platformy komunikacyjnej – „Volvo. Chronimy to, co najważniejsze”. Pierwszym etapem działań jest projekt „Bezpieczne podróże z Volvo”, który koncentruje się na bezpieczeństwie zimowych podróży. W jego ramach wspólnie z niezależnym instytutem badawczym Ariadna marka zrealizowała badanie na reprezentatywnej grupie aktywnych kierowców dotyczące tego, jak Polacy przygotowują się do jazdy zimą oraz jakie czynniki wpływają na ich zachowania za kierownicą.

Reklama
Mat. prasowe
Mat. prasowe Volvo bezpieczne podróże - śniadanie prasowe, Mat. prasowe

- W Volvo bezpieczeństwo jest dla nas priorytetem, niezależnie od warunków pogodowych czy pory roku. Wyniki badania pokazały nam jednak, że kierowcy w Polsce z jednej strony doświadczają różnych niebezpiecznych sytuacji na drodze zimą, ale z drugiej bagatelizują podstawowe zasady bezpieczeństwa i aż co piąty nie robi przeglądu auta przed trasą w zimie, a tylko 10% z nich ma łańcuch na koła. Dlatego jako Volvo w ramach tej akcji chcemy zwrócić uwagę kierowców na problem i zmotywować ich do myślenia o bezpieczeństwie jako wartości, którą sami możemy kształtować – tu i teraz podejmując odpowiedzialne i świadome działania – mówi Emil Dembiński, Managing Director Volvo Car Poland.

Mat. prasowe
Mat. prasowe

Czy Polacy jeżdżą bezpiecznie?

Według statystyk Policji w 2023 roku odnotowano w sumie 20 936 wypadków, z czego w 91% sprawcami byli kierowcy samochodów. Badanie pokazuje niepokojący brak priorytetowego traktowania bezpieczeństwa na drodze przez polskich kierowców. Aż 64% ankietowanych uważa, że Polacy jeżdżą niebezpiecznie, a 32% bagatelizuje jazdę zgodną z ograniczeniami prędkości. Co gorsza, 10% badanych uważa jazdę bez zapiętych pasów za bezpieczną, a co zdumiewające wciąż 6% respondentów nie dostrzega zagrożeń wynikających z jazdy pod wpływem alkoholu.

Mat. prasowe
Mat. prasowe

- Niektórzy kierowcy ignorują przepisy, traktując je jako ograniczenie wolności, co wynika z braku świadomości konsekwencji swoich działań, niskiej percepcji ryzyka oraz tendencji do poszukiwania wrażeń i trudności w radzeniu sobie ze stresem i frustracją. Jeździmy jakby w przekonaniu, że wypadek zdarza się tylko innym, a nie nam – tłumaczy Magdalena Wit-Wesołowska, psycholog transportu.

Co trzeci kierowca doświadcza niebezpiecznych sytuacji, takich jak nagłe hamowanie (33%), zbyt szybka jazda innych kierowców (32%) czy śnieg spadający z auta jadącego przed kierowcą (23%). Dla blisko połowy kierowców trudne warunki atmosferyczne stanowią zagrożenie, w tym poślizg na oblodzonej nawierzchni (45%) i ograniczona widoczność przez intensywne opady śniegu (42%). Niepokojąco wysoki jest odsetek kierowców pomijających odpowiednie przygotowanie auta do zimowych podróży i dotyczy to aż 21% badanych.

Mat. prasowe
Mat. prasowe

- Psychologiczne mechanizmy, które kierują naszymi decyzjami na drodze, mają kluczowy wpływ na bezpieczeństwo. Jednym z nich jest normalizacja ryzyka, która polega na przyzwyczajeniu się do trudnych warunków, takich jak jazda zimą czy w deszczu, traktując je jako normalne. Z czasem przestajemy je postrzegać jako zagrożenie, co prowadzi do spadku czujności i ostrożności – przyznaje Wit-Wesołowska.

Jazda w kurtce zimowej to niebezpieczeństwo

Szczególnie zimą istotne jest zwrócenie uwagi na powszechnie pojawiający się błąd, jakim jest jazda w kurtkach lub płaszczach w samochodzie. Polacy nie mają świadomości tego, że może to stanowić śmiertelne zagrożenie. Błąd ten popełnia aż 83% badanych kierowców. Zbyt gruba kurtka istotnie wpływa na działanie pasów bezpieczeństwa, ich skuteczność i ścisłe przyleganie do ciała. Co więcej, gruby zimowy płaszcz może ograniczać ruchy i potencjalnie utrudniać prowadzenie pojazdu. Kierowcy podróżujący z dziećmi również nie są świadomi zagrożenia, jakie niesie ze sobą przewożenie dziecka w kurtce w fotelikach – aż 92% badanych przewozi je w odzieży zimowej. Jak podkreśla Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego, prawidłowo zapięte pasy minimalizują ryzyko śmiertelnych obrażeń podczas wypadku o 65%, a wraz z poduszkami gazowymi ten wskaźnik bezpieczeństwa jest jeszcze wyższy.

Mat. prasowe
Mat. prasowe

- Pasy nie ochronią pasażera czy kierowcy podczas wypadku, jeśli będą zapinane byle jak i na zimową kurtkę. W naszych eksperymentach zimowa kurtka wprowadza nawet do 25 cm luzu na pasie bezpieczeństwa, co stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia człowieka, jeśli dojdzie do zderzenia. Co zrobić, by zapinać je prawidłowo? Należy rozpiąć kurtkę i wyjąć ją spod pasa. Następnie zapiąć pas biodrowy poniżej kolców biodrowych, mocno go naciągając. Na koniec trzeba zadbać o ustawienie pasa barkowego na słupku i fotela tak, by pas bezpieczeństwa był z dala od skraju ramienia – wyjaśnia Paweł Kurpiewski, biomechanik zderzeń.

Dzieci i zwierzęta w podróży

9 na 10 kierowców traci koncentrację z powodu zachowań dzieci, m.in. nudy i nieustających pytań o to, kiedy dotrą na miejsce (29%), rozpraszania kierującego (23%) czy trudności wynikających z zapewnieniem rozrywki najmłodszym pasażerom podczas podróży (21%). Co więcej, Polscy rodzice nie posiadają wystarczającej wiedzy na temat właściwego przewożenia swoich pociech w samochodach. 87% z nich nie sprawdza poprawności montażu fotelika, a 73% nie wie, czy używa atestowanego sprzętu dostosowanego do wieku i wzrostu dziecka. Dodatkowo 70% ankietowanych spotkało się z niebezpieczną sytuacją podczas jazdy ze zwierzętami, a aż 41% kierowców przewozi je w samochodzie w nieprawidłowy sposób.

Mat. prasowe
Mat. prasowe

- Niezabezpieczone zwierzęta stanowią zagrożenie zarówno podczas kolizji, jak i gwałtownego hamowania – to żywe „pociski”, raniące pasażerów i siebie. Na przykład pies ważący kilkanaście kilogramów podczas wypadku osiąga masę ponad 100 kg, co znacząco zwiększa ryzyko obrażeń – tłumaczy Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego.

Transport sprzętu zimowego również może powodować ryzyko – ponad połowa badanych doświadczyła niebezpiecznej sytuacji podczas przewozu nart czy desek, a 35% ankietowanych składa tylne siedzenie.

Kampania "Chronimy to, co najważniejsze" stanowi początek długofalowych działań edukacyjnych marki Volvo, które mają na celu poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach.

Mat. prasowe
Mat. prasowe

___________________
* Badanie zrealizowane na zlecenie Volvo Car Poland z instytutem badawczym Ariadna metodą wywiadów internetowych (CAWI) na reprezentatywnej grupie ponad 1000 aktywnych kierowców w Polsce (październik-listopad 2024).

Reklama

Materiał promocyjny marki Volvo

Reklama
Reklama
Reklama