Jak powstawał najwyższy most na świecie? Inżynieryjny cud w sercu Francji
Najwyższy most na świecie to jedno z najbardziej imponujących osiągnięć współczesnej inżynierii. Wiadukt Millau wznosi się na 343 metry nad dolinę rzeki Tarn. Już w tym roku jednak prześcignie go prawie dwa razy wyższy nowy most w Chinach.

Spis treści:
- Jak powstawał najwyższy most na świecie
- Most Millau – konstrukcja i technologie
- Ciekawostki o najwyższym moście świata
- 10 najwyższych mostów na świecie
- Nowy najwyższy most na świecie otworzy się już w 2025 r.
- Najwyższy most w Polsce
Najwyższy most na świecie wisi aż 343 metry nad ziemią. Konstrukcja łączy dwa brzegi rzeki Tarn w departamencie Aveyron w południowej Francji. Most Millau jest częścią autostrad A75–A71 i znacząco skraca czas podróży między Paryżem a wybrzeżem Morza Śródziemnego. Wieloletnie korki i problemy komunikacyjne w tej części kraju przyspieszyły decyzję o budowie wiaduktu.
Jak powstawał najwyższy most na świecie
Lokalizacja mostu Millau została starannie zaplanowana. Dolina rzeki Tarn w sercu regionu Oksytanii to w rzeczywistości głęboki wąwóz znajdujący się w pobliżu parku przyrody Grands Causses. Projekt tak monumentalnego mostu w tym miejscu musiał zakładać harmonijne współgranie konstrukcji z naturalnym otoczeniem.
Idea budowy mostu nad doliną rzeki Tarn narodziła się już w latach 80. XX wieku, kiedy to Francuzom zaczęły coraz bardziej doskwierać problemy komunikacyjne w tym regionie. Coraz większy ruch na trasie z Paryża na południe Francji sprawiał, że korki w sezonie letnim stały się utrapieniem dla podróżujących. Przez wiele lat rozważano różne rozwiązania, ale dopiero pod koniec XX wieku zapadła decyzja o budowie mostu.
W 1996 roku zaprezentowano ostateczny pomysł na konstrukcję. Autorem projektu był uznany brytyjski architekt Norman Foster, który odpowiada m.in. za nowy stadion Wembley w Londynie, a także za dwa obiekty w Warszawie: centrum handlowo-usługowe Metropolitan oraz Varso Tower z najwyższym tarasem widokowym w Polsce – najwyższy budynek w Unii Europejskiej.

Prace zakończyły się w 2004 po zaledwie trzech latach budowy – co było niezwykłym osiągnięciem przy tak ambitnym projekcie. Oficjalne otwarcie mostu nastąpiło 14 grudnia 2004 roku w obecności prezydenta Francji Jacquesa Chiraca.
Most Millau – konstrukcja i technologie
Millau to most podwieszany. Długość konstrukcji wynosi 2460 metrów, a najwyższy filar wiaduktu ma aż 343 metry. To więcej niż wynosi wysokość wieży Eiffla w Paryżu. Konstrukcja mostu się na siedmiu filarach, a jezdnia dla samochodów została zawieszona na specjalnych linach, które zapewniają stabilność i są odporne na silne wiatry.
Wiadukt Millau został zaprojektowany tak, aby przetrwać trudne warunki atmosferyczne, jakie panują w dolinie rzeki Tarn – od silnych wiatrów o prędkości do 250 km/godz. po skrajne temperatury. Przy jego budowie wykorzystano innowacyjne – jak na początek XXI wieku – materiały i rozwiązania. Do budowy mostu użyto ponad 36 tys. ton stali, co z kolei odpowiada masie około 5 wież Eiffla.
Budowa najwyższego mostu na świecie wiązała się jednak z kilkoma wyzwaniami. Jednym z nich była wysokość filarów, których montaż wymagał specjalistycznych dźwigów i precyzyjnego pozycjonowania. Betonowe filary wznoszono więc z wykorzystaniem technologii ślizgowej, co pozwalało na ich szybkie podnoszenie. Segmenty budowli musiały być montowane z niezwykłą precyzją.
Ciekawostki o najwyższym moście świata
Z budową i użytkowaniem wiaduktu Millau wiąże się wiele ciekawych faktów. Oto kilka z nich.
- Podczas budowy najwyższego mostu na świecie zastosowano tzw. metodę nasuwania podłużnego, dzięki której kolejne segmenty mostu są przesuwane milimetr po milimetrze tylko z jednego przyczółka mostu na drugą stronę.
- Most jest lekko wygięty, co pozwala na lepsze rozłożenie naprężeń i większą stabilność konstrukcji.
- Każdego dnia most Millau pokonuje 10 tys. pojazdów, choć w sezonie letnim liczba ta znacznie wzrasta.
- Most został zaprojektowany tak, aby jego struktura minimalnie wpływała na środowisko naturalne w okolicy.
- W 2006 roku most otrzymał prestiżową nagrodę Międzynarodowego Stowarzyszenia Inżynierii Budowlanej i Mostów IABSE za wybitne osiągnięcie inżynieryjne.
- Opłata za przejazd mostem zależy od sezonu i wynosi od ok. 11 euro (zimą) do 14 euro (latem).
- Prędkość na moście została ograniczona do 110 km/godz.
- Most pojawił się w filmie „Wakacje Jasia Fasoli” z 2007 r.
10 najwyższych mostów na świecie
Francuski gigant jest najwyższym mostem świata, a jednocześnie jedyną z 10 rekordowo wysokich tego typu konstrukcji, która znajduje się w Europie (nie licząc mostu nad Bosforem). Na kolejnych miejscach dominują mosty w Chinach. Oto lista 10 najwyżej położonych mostów na świecie.
- Wiadukt Millau (Francja) – 343 m
- Most Çanakkale (Turcja) – 334 m
- Most Pingtang (Chiny) – 332 m
- Most Husutong na rzece Jangcy (Chiny) – 325 m
- Most Yavuz Sultan Selim (Turcja) – 322 m
- Most Rosyjski we Władywostoku (Rosja) – 321 m
- Most Sutong (Chiny) – 306 m
- Most Stonecutters w Hongkongu (Chiny) – 298 m
- Most Chishi (Chiny) – 288 m
- Most nad rzeką Xiang (Chiny) – 288 m
Nowy najwyższy most na świecie otworzy się już w 2025 r.
Most Huajiang Grand Canyon to imponujący most wiszący budowany właśnie w prowincji Kuejczou w Chinach. Po ukończeniu w 2025 roku stanie się najwyższym mostem na świecie, osiągając 625 metrów wysokości nad rzeką i znacznie przewyższając francuski wiadukt Millau.

Całkowita długość nowego mostu wyniesie 2980 metrów, a główna rozpiętość sięgnie 1420 metrów. Budowa rozpoczęła się w 2022 roku i ma na celu poprawę infrastruktury regionu. Most skróci czas przejazdu przez kanion z 70 minut do kilku minut.
Najwyższy most w Polsce
Najwyższym mostem w Polsce jest Most Rędziński, który znajduje się we Wrocławiu i przebiega nad Odrą oraz Wyspą Rędzińską, w pobliżu zabytkowych Śluz Rędzin. Jest to żelbetowa konstrukcja podwieszana, oparta na jednym pylonie o wysokości 122 metrów, co czyni go najwyższą tego typu budowlą w kraju. Cała konstrukcja jest zawieszona na 160 wantach o łącznej długości 25 km, które zapewniają jej stabilność. Całkowita długość mostu wynosi 1742 metry, a jego główne przęsło ma 256 metrów. Jest to nie tylko kluczowy element infrastruktury drogowej, ale także jedna z najbardziej charakterystycznych konstrukcji inżynieryjnych w Polsce.
Most Rędziński stanowi część Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (A8), znacząco ułatwiając komunikację w regionie Dolnego Śląska. Jego budowa rozpoczęła się w 2008 roku, a do użytku został oddany w 2011 roku.
Źródło: National Geographic Polska
Nasz ekspert
Łukasz Załuski
Redaktor naczelny „National Geographic Polska". Uważny obserwator zmieniającego się świata i nowych trendów w technologiach. Miłośnik tenisa i europejskich stolic.