W tym artykule:

  1. Kto wynalazł samolot?
  2. Jaki jest największy samolot na świecie?
  3. An-225 „Mrija”
  4. An-124 Rusłan
  5. Lockheed C-5 Galaxy
  6. Airbus A380
  7. Boeing 747-8
Reklama

Kiedy człowiek po raz pierwszy zobaczył ptaki, prawdopodobnie pomyślał: jak to jest latać? Jednak przez tysiąclecia rozwój technologiczny nie pozwalał stworzyć maszyny, która uniosłaby człowieka w niebo.

Kto wynalazł samolot?

W okresie renesansu pojawiły się pierwsze abstrakcyjne projekty czegoś w rodzaju samolotu, za które odpowiadał wybitny artysta i wynalazca Leonardo da Vinci. Włochowi przypisuje się m.in. wymyślenie koncepcji helikoptera lub ornitoptera, czyli urządzenia przypominającego dzisiejszą lotnię.

Oczywiście pomysłów Leonarda nigdy nie zrealizowano, a naukowcy do dziś spierają się, czy urządzenia mogłyby w ogóle zadziałać. Dopiero w połowie XIX wieku Niemiec Otto Lillienthal udowodnił, że szybowiec może wynieść człowieka w powietrze. Od tego czasu rozpoczęły się usilne prace nad maszyną, która umożliwi nie tylko wyniesienie, ale również utrzymanie ludzi w powietrzu przez długi czas.

Wkrótce latanie samolotem będzie dużo bardziej niebezpieczne. Dlaczego?

Pogoda jest kluczowym aspektem lotu. Złe warunki atmosferyczne mogą przyczyniać się do wypadków i katastrof lotniczych. Z jednej strony wiedza meteorologiczna jest coraz większa i technologia...
latanie samolotem
fot. Getty Images

Dopiero pod koniec XIX wieku braciom Orville’owi i Wilburowi Wright udało się skonstruować samolot napędzany silnikiem spalinowym tłokowym. To był początek podniebnej rewolucji, która trwa tak naprawdę do dziś.

Jaki jest największy samolot na świecie?

Współcześnie na świecie istnieje wiele rodzajów samolotów, które różnią się cechami konstrukcyjnymi, zastosowaniem lub rodzajem napędu. Te największe zawsze budzą podziw i zainteresowanie.

Jednak wiele z nich to maszyny transportowe, których zazwyczaj nie zobaczy się na tradycyjnych lotniskach. A przynajmniej nie tak często, jak zwykłe samoloty pasażerskie. Sprawdźmy zatem, które samoloty zyskały miano największych na świecie.

An-225 „Mrija”

Mrija to po ukraińsku „marzenie”. Do 2022 roku był to największy i najcięższy samolot, jaki kiedykolwiek zbudowano. Był, ponieważ został zniszczony przez Rosjan podczas ataku na port lotniczy Kijów-Hostomel. An-225 to sześciosilnikowy samolot transportowy, który został zbudowany w zakładzie O.K. Antonowa w stolicy Ukrainy.

Zbudowano tylko jednego Antonowa An-225. Prototyp odbył swój pierwszy lot 21 grudnia 1988 r. Druga maszyna nigdy nie została dokończona, ale 7 listopada 2022 roku dyrektor generalny koncernu Antonow Jewhen Hawryłow poinformował, że w trwa budowa nowego największego samolotu świata „Mrija”. Ukraińcy przekazali informację, że transportowiec będzie składał się z części tego, który został zniszczony w czasie wojny.

Dłuży Ci się podróż samolotem? To dopiero dystanse! TOP 10 najdłuższych lotów świata - Traveler

Sprawdź, czy miałeś okazję lecieć jednym z najdłuższych lotów świata.
shutterstock_385489864

An-225 został zbudowany w celu przetransportowania radzieckiego odpowiednika wahadłowca kosmicznego – Burana. Na pokładzie może pomieścić aż 250 ton ładunku. Jego rozpiętość wynosi 88,4 m, długość 84 m, a wysokość 18,1 m. Ma sześć silników i 32 koła. Przy pełnych zbiornikach paliwa może przebyć dystans ok. 4500 km.

Antonow An-225 / fot. Paul Kane/Getty Images

An-124 Rusłan

To kolejny radziecki samolot, który uchodzi za jeden z największych na świecie. Jest starszy od An-225. Po raz pierwszy wyleciał 26 grudnia 1982 roku, ale dopiero od 1984 r. rozpoczęto jego produkcję seryjną. W tym samym czasie zdetronizował inną największą maszynę latającą, amerykańskiego Lockheeda C-5 Galaxy.

Rusłan to czterosilnikowy samolot transportowy, który również wyprodukował zakład Olega Antonowa. An-124 ma 73,3 m rozpiętości skrzydeł, 69,1 m długości i waży 175 tys. kg. Na pełnych zbiornikach paliwa może przelecieć nawet 16 tysięcy kilometrów. Zbudowano łącznie 55 samolotów, ale w użyciu dziś pozostają 33 maszyny.

Antonow An-124 / fot. C. van Grinsven/SOPA Images/LightRocket/Getty Images

Lockheed C-5 Galaxy

Wspomniana wcześniej amerykańska maszyna to ciężki, wojskowy samolot transportowy, który powstał w amerykańskiej wytwórni Lockheed Corporation. Pierwsza jednostka wyleciała w 1968 roku. Do regularnej służby wszedł dwa lata później. Jego celem był międzykontynentalny transport wojska i sprzętu wojskowego.

Nic dziwnego, ten samolot może udźwignąć 127 ton ładunku. Posiada również cenną jak na tamte czasu możliwość tankowania w locie. Przy zapasie paliwa wynoszącym 15 193 629 litrów, mógł przelecieć ponad 11 tys. km. Lockheed C-5 Galaxy ma rozpiętość skrzydeł wynoszącą 67,89 m, długość 75,54 m, a wysokość 19,85 m.

Lockheed C-5 Galaxy / fot. Michal Fludra/NurPhoto/Getty Images

Airbus A380

Ta dwupoziomowa, szerokokadłubowa i czterosilnikowa maszyna jest największym samolotem pasażerskim na świecie. Przy podziale na 3 klasy na pokładzie może znaleźć się aż 560 osób, natomiast przy podziale na jedną – nawet 853. Samolot został zaprojektowany tak, aby przemierzał naprawdę dalekie trasy. Jego zasięg wynosi imponujące 15 200 km.

Airbus A380 po raz pierwszy wyleciał w 2007 roku i wyprodukowano 251 egzemplarze tego podniebnego giganta. Maszyna ma rozpiętość skrzydeł 79,8 m i wysokość 24 m. Długością ustępuje tylko Boeingowi 747-8. A380 ma jednak poważne ograniczenia konstrukcyjne i coraz więcej linii lotniczych decyduje się na rezygnację z jego usług. Być może wkrótce ten samolot pasażerski zobaczymy jedynie w muzeum.

Airbus A380 / fot. Frederic Stevens/Getty Images

Boeing 747-8

Ten szerokokadłubowy samolot dalekiego zasięgu, który produkowany jest przez amerykańską firmę Boeing Company, jest obecnie najdłuższym samolotem pasażerskim na świecie. Po raz pierwszy został zaprezentowany 14 lutego 2011 roku w fabryce producenta. 20 marca tego samego roku pierwszy Boeing 747-8 wzbił się w powietrze z lotniska w Everett.

Samolot może pomieścić maksymalnie 605 osób, ale zazwyczaj lata w konfiguracji dla 524 pasażerów. Tak zwany Jumbo Jet może pochwalić się zasięgiem wynoszącym 14 815 km. Rozpiętość skrzydeł wynosi 68,5 m, a długość kadłuba to 76,3 m. Ma 19,4 m wysokości. Łącznie wyprodukowano 125 maszyn.

Reklama

Boeing 747-8 / fot. Stephen Brashear/Getty Images

Nasz ekspert

Jakub Rybski

Dziennikarz, miłośnik kina niezależnego, literatury, ramenu, gier wideo i dobrego rocka. Wcześniej związany z telewizją TVN24 i Canal +. Zawodowo nie boi się podejmować żadnego tematu, prywatnie bardzo zainteresowany polityką. Autor bloga na Instagramie "Mini Podróże".
Reklama
Reklama
Reklama