Reklama

Spis treści:

Reklama
  1. Pierwszy taki samolot
  2. Prędkość dźwięku pokonana
  3. Przyszłość podróży samolotem

Loty samolotem cieszą się coraz większą popularnością głównie dlatego, że są bardziej dostępne dla pasażerów niż jeszcze przykładowo pół wieku temu. Nie bez znaczenia jest tu aspekt finansowy. Duży wkład w popularyzację komercyjnego ruchu lotniczego mają tanie linie lotnicze. Budżetowi przewoźnicy oferują międzynarodowe połączenia nawet poniżej 100 zł. Samoloty kuszą też krótkim czasem transferów. To zasługa prędkości nieporównywalnej do innych środków transportu. Średnia prędkość samolotów pasażerskich waha się od 800 do 1000 km na godzinę. Sporo, ale to jeszcze nie jest ostatnie słowo branży.

Pierwszy taki samolot

Co jakiś czas słyszymy o różnego rodzaju ulepszeniach i przełomach w lotnictwie. Wiele emocji wzbudzają np. ekologiczne paliwa, które miałyby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla przez samoloty. To jak na razie pozostaje pieśnią przyszłości. Nieco bardziej realne wydają się za to loty z prędkością dźwięku. Do takich wyczynów ma być zdolny amerykański samolot pasażerski Boom Supersonic Overture. Na razie maszyna jest jedynie projektem, ale XB-1, czyli demonstrator technologii użytych do budowy docelowego samolotu ma już przełomowy sukces na koncie.

Warto tu podkreślić, że XB-1 zawiera wiele kluczowych elementów, które będzie można znaleźć w Overture. Są to m.in. kompozyty z włókna węglowego, cyfrowe wspomaganie stabilności i system wizji rozszerzonej rzeczywistości dla widoczności podczas lądowania.

Prędkość dźwięku pokonana

W tym tygodniu samolot XB-1 firmy Boom Supersonic stał się pierwszym prywatnie finansowanym samolotem, który przełamał barierę dźwięku podczas lotu testowego. Do przełomu doszło we wtorek, 28 stycznia, na wysokości 10 670 metrów nad pustynią Mojave. Co więcej, w trakcie testowego lotu prędkość dźwięku została złamana nie raz, a trzy razy.

XB-1 wystartował z pasa startowego w Mojave Air & Space Port w pobliżu Barstow w Kalifornii około 11:21 lokalnego czasu. Główny pilot testowy Boom Supersonic, Tristan „Geppetto” Brandenburg, wzniósł się w samolocie eksperymentalnym na wysokość ponad 10 km, po czym skręcił w lewo i rozpoczął test naddźwiękowy. Po pomyślnej próbie Brandenburg kontynuował lot na ścieżce zwalniania i zniżania. W pewnym momencie XB-1 ponownie na krótko przekroczył barierę dźwięku. Przed wylądowaniem o 11:54 XB-1 raz jeszcze pokonał symboliczną granicę. Łącznie testowy lot trwał niespełna 34 minuty.

Przestrzeń powietrzna, w której maszyna Boom Supersonic ukończyła test, ma historyczne znaczenie. Jest znana jako Bell X-1 Supersonic Corridor, co jest nawiązaniem do pierwszego samolotu, który przełamał barierę dźwięku w 1947 roku. Historia zatoczyła koło. XB-1 firmy Boom Supersonic stał się pierwszym samolotem cywilnym, który kiedykolwiek przekroczył prędkość dźwięku nad kontynentalną częścią USA.

Przyszłość podróży samolotem

To przełom w pracach nad Overture, samolotem zdolnym do przewożenia 64–80 pasażerów przez Atlantyk w czasie od 3 do 3,5 godziny. Nie wiadomo jeszcze, kiedy takie loty staną się rzeczywistością, ale firma Boom Supersonic już otrzymała 130 przedpremierowych zamówień od linii lotniczych American Airlines, United Airlines i Japan Airlines.

Reklama

Źródło: Boom Supersonic

Nasz autor

Mateusz Łysiak

Dziennikarz podróżniczy, rowerzysta, górołaz. Poza szlakiem amator kuchni włoskiej, popkultury i języka hiszpańskiego.
Mateusz Łysiak
Reklama
Reklama
Reklama