Zielone światło dla CPK. „Zbudujemy najnowocześniejsze lotnisko w Europie”
Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie kontynuowany. Decyzję ws. przyszłości CPK ogłosił premier Donald Tusk na specjalnie zwołanej konferencji prasowej.
W tym artykule:
Sprawa budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego od miesięcy budzi wiele emocji. Przyszłość inwestycji stała się niepewna po jesiennych wyborach, gdy doszło do zmiany władzy w Polsce, a stanowisko premiera objął Donald Tusk, który dotychczas był sceptyczny wobec budowy CPK.
Prezes Rady Ministrów postanowił w końcu rozwiać wszelkie wątpliwości i zdradził, czy obóz rządzący będzie kontynuowała rozpoczęty przez ich poprzedników projekt.
Co dalej z CPK? Premier zdradził szczegóły
To już pewne. Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie kontynuowany. Decyzję ws. oczekiwanej przez wielu Polaków inwestycji ogłosił premier Donald Tusk, wraz z innymi przedstawicielami rządu, na środowej konferencji prasowej.
– Zbudujemy najnowocześniejsze lotnisko w Europie na 34 miliony pasażerów. [...] Polska stanie się jednym wielkim megalopolis. I zobaczymy to już za kilka lat. W ten projekt nowoczesnej komunikacji zostaną włączone wszystkie duże miasta w Polsce – przekazał prezes Rady Ministrów.
Ponadto szef rządu podkreślił, że powstanie gęsta sieć połączeń kolejowych, które osiągnie bardzo wysokie prędkości i połączy największe miasta w Polsce.
– Sieć kolejowa, którą proponujemy, będzie łączyć między sobą polskie miasta. Powstanie gęsta sieć, która będzie łączyła realne skupiska ludzi i obsługiwała potoki pasażerów, a nie jakieś ideologiczne wymysły – mówił Donald Tusk.
I dodał: – Koleje Dużych Prędkości, łączące Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem, będą osiągały prędkość od 300-320 km/h. To powinno zapewnić komunikację między stolicą a wszystkimi dużymi ośrodkami miejskimi w 100 minut lub mniej.
Gdy trwa spór o CPK, czołowe lotnisko ogłasza rozbudowę. Port ma obsługiwać 7 mln pasażerów
Kolejne polskie lotnisko planuje rozbudowę. Prace mają się rozpocząć najpóźniej wiosną 2025 roku i potrwać niespełna dwa lata. Czy to wpłynie na finalną decyzję ws. budowy CPK?Premier Tusk zapowiedział również modernizację stołecznych lotnisk na Okęciu i w Modlinie.
– Lotnisko Okęcie zostanie pilnie zmodernizowane. Kilka lat temu przerwano prace modernizacyjne, musimy teraz jak najszybciej wrócić do modernizacji i usprawnienia lotniska na Okęciu. To samo dotyczy także Modlina i jego modernizacji – zaznaczył.
Od 1 lipca nadzór nad inwestycją sprawować będzie Ministerstwo Infrastruktury, o czym poinformował szef resortu, Dariusz Klimczak. Dodajmy, że do tej pory CPK kosztowało 2 mld 700 mln zł.
Jak będzie wyglądać CPK?
Przypomnijmy, że według założeń poprzedniej ekipy rządowej, Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.
W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od stolicy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.
W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe – węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.
Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.
W lipcu 2023 r. przedstawiono pełną koncepcję architektoniczną Centralnego Portu Komunikacyjnego, przygotowaną przez brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold. Głównym punktem obiektu, według ówczesnych zapowiedzi członków zarządu CPK i autorów projektu, miało być atrium, które pod jednym dachem w kształcie „diamentu” połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego.
– Nasz projekt CPK koncentruje się na pasażerach. Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży. Minimalna liczba zmian poziomów i duża rozpiętość konstrukcyjna tworzą wyraźne powiązania widokowe: od strony podjazdu do terminalu w kierunku płyty lotniska, co sprawia, że orientacja jest niezwykle łatwa. Sklepiony dach wypełnia przestrzeń światłem i prowadzi pasażerów przez budynek, kierując ich do miejsc docelowych – przekonywał Grant Brooker, Head of Studio, Foster + Partners.
I dodawał: – Łącząc trzy rodzaje transportu w jednym miejscu, integruje nową stację, która jest częścią krajowego systemu Kolei Dużych Prędkości. Wierzymy, że CPK całkowicie zmieni sposób, w jaki ludzie podróżują po Polsce, a także stanie się nową, potężną bramą do Europy i reszty świata.
Czy Polacy chcą CPK?
Według sondażu IBRiS dla „Wydarzeń” Polsatu, ponad 60% ankietowanych popiera budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przeciwnego zdania jest 21,4% badanych, natomiast 17,5% nie ma w tej sprawie zdania.
Źródła: cpk.pl, wydarzenia.interia.pl, archiwum redakcji