W tym artykule:

  1. Co dalej z CPK? Premier zdradził szczegóły
  2. Jak będzie wyglądać CPK?
  3. Czy Polacy chcą CPK?
Reklama

Sprawa budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego od miesięcy budzi wiele emocji. Przyszłość inwestycji stała się niepewna po jesiennych wyborach, gdy doszło do zmiany władzy w Polsce, a stanowisko premiera objął Donald Tusk, który dotychczas był sceptyczny wobec budowy CPK.

Prezes Rady Ministrów postanowił w końcu rozwiać wszelkie wątpliwości i zdradził, czy obóz rządzący będzie kontynuowała rozpoczęty przez ich poprzedników projekt.

Co dalej z CPK? Premier zdradził szczegóły

To już pewne. Projekt Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie kontynuowany. Decyzję ws. oczekiwanej przez wielu Polaków inwestycji ogłosił premier Donald Tusk, wraz z innymi przedstawicielami rządu, na środowej konferencji prasowej.

– Zbudujemy najnowocześniejsze lotnisko w Europie na 34 miliony pasażerów. [...] Polska stanie się jednym wielkim megalopolis. I zobaczymy to już za kilka lat. W ten projekt nowoczesnej komunikacji zostaną włączone wszystkie duże miasta w Polsce – przekazał prezes Rady Ministrów.

Ponadto szef rządu podkreślił, że powstanie gęsta sieć połączeń kolejowych, które osiągnie bardzo wysokie prędkości i połączy największe miasta w Polsce.

– Sieć kolejowa, którą proponujemy, będzie łączyć między sobą polskie miasta. Powstanie gęsta sieć, która będzie łączyła realne skupiska ludzi i obsługiwała potoki pasażerów, a nie jakieś ideologiczne wymysły – mówił Donald Tusk.

I dodał: – Koleje Dużych Prędkości, łączące Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem, będą osiągały prędkość od 300-320 km/h. To powinno zapewnić komunikację między stolicą a wszystkimi dużymi ośrodkami miejskimi w 100 minut lub mniej.

Gdy trwa spór o CPK, czołowe lotnisko ogłasza rozbudowę. Port ma obsługiwać 7 mln pasażerów

Kolejne polskie lotnisko planuje rozbudowę. Prace mają się rozpocząć najpóźniej wiosną 2025 roku i potrwać niespełna dwa lata. Czy to wpłynie na finalną decyzję ws. budowy CPK?
Martyn Jandula / Shutterstock
Port Lotniczy Modlin / fot. Martyn Jandula/Shutterstock

Premier Tusk zapowiedział również modernizację stołecznych lotnisk na Okęciu i w Modlinie.

– Lotnisko Okęcie zostanie pilnie zmodernizowane. Kilka lat temu przerwano prace modernizacyjne, musimy teraz jak najszybciej wrócić do modernizacji i usprawnienia lotniska na Okęciu. To samo dotyczy także Modlina i jego modernizacji – zaznaczył.

Od 1 lipca nadzór nad inwestycją sprawować będzie Ministerstwo Infrastruktury, o czym poinformował szef resortu, Dariusz Klimczak. Dodajmy, że do tej pory CPK kosztowało 2 mld 700 mln zł.

Jak będzie wyglądać CPK?

Przypomnijmy, że według założeń poprzedniej ekipy rządowej, Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy.

W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od stolicy, na obszarze ok. 3.000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe – węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Inwestycja powinna umożliwić stworzenie ponad 150 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK powstanie Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe.

Koncepcja architektoniczna lotniska CPK, przygotowana przez brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold / fot. mat. pras. cpk.pl

W lipcu 2023 r. przedstawiono pełną koncepcję architektoniczną Centralnego Portu Komunikacyjnego, przygotowaną przez brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold. Głównym punktem obiektu, według ówczesnych zapowiedzi członków zarządu CPK i autorów projektu, miało być atrium, które pod jednym dachem w kształcie „diamentu” połączy przestrzeń przesiadkową dla pasażerów lotniska, dworca kolejowego i autobusowego.

– Nasz projekt CPK koncentruje się na pasażerach. Naszą ambicją jest stworzenie dostępnego i czytelnego budynku, który poprawi wrażenia z podróży. Minimalna liczba zmian poziomów i duża rozpiętość konstrukcyjna tworzą wyraźne powiązania widokowe: od strony podjazdu do terminalu w kierunku płyty lotniska, co sprawia, że orientacja jest niezwykle łatwa. Sklepiony dach wypełnia przestrzeń światłem i prowadzi pasażerów przez budynek, kierując ich do miejsc docelowych – przekonywał Grant Brooker, Head of Studio, Foster + Partners.

I dodawał: – Łącząc trzy rodzaje transportu w jednym miejscu, integruje nową stację, która jest częścią krajowego systemu Kolei Dużych Prędkości. Wierzymy, że CPK całkowicie zmieni sposób, w jaki ludzie podróżują po Polsce, a także stanie się nową, potężną bramą do Europy i reszty świata.

Czy Polacy chcą CPK?

Według sondażu IBRiS dla „Wydarzeń” Polsatu, ponad 60% ankietowanych popiera budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Przeciwnego zdania jest 21,4% badanych, natomiast 17,5% nie ma w tej sprawie zdania.

Reklama

Źródła: cpk.pl, wydarzenia.interia.pl, archiwum redakcji

Nasz ekspert

Igor Szulim

Od zawsze wiedziałem, co chcę robić w życiu. Dlatego z pasji i z wykształcenia jestem dziennikarzem. W National-Geographic.pl zajmuje się tematyką podróżniczą. Szczególnie bliskie są mi kraje niemieckojęzyczne. Po godzinach najchętniej spędzam czas na korcie tenisowym.
Reklama
Reklama
Reklama