Reklama

W tym artykule:

  1. Jak będzie wyglądać CPK?
  2. Kiedy powstanie CPK?
  3. Ile kosztuje budowa CPK?
Reklama

Temat Centralnego Portu Lotniczego od dłuższego czasu budzi wiele emocji. Budowa megalotniska stanęła pod znakiem zapytania, gdy w grudniu 2023 r. władze w Polsce przejęła koalicja pod wodzą Donalda Tuska, który nie był zwolennikiem promowanego przez poprzedni obóz rządzący projektu CPK. Wszelkie wątpliwości w tej sprawie zostały rozwiane kilka miesięcy temu, gdy na specjalnie zwołanej konferencji prasowej premier ogłosił, że „najnowocześniejsze lotnisko w Europie” powstanie.

– Zbudujemy najnowocześniejsze lotnisko w Europie na 34 miliony pasażerów. [...] Polska stanie się jednym wielkim megalopolis. I zobaczymy to już za kilka lat. W ten projekt nowoczesnej komunikacji zostaną włączone wszystkie duże miasta w Polsce – przekazał wówczas prezes Rady Ministrów. Dodając jednocześnie, że uruchomiona zostanie także gęsta sieć połączeń kolejowych, które osiągnie bardzo wysokie prędkości i połączy największe miasta w Polsce.

Jak będzie wyglądać CPK?

Po zapowiedzi, że CPK powstanie, kolejnym wyczekiwanym momentem było opublikowanie nowych wizualizacji, za które, tak jak poprzednio, odpowiedzialne było brytyjskie konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold. Firma Normana Fostera należy do jednych z najbardziej rozpoznawalnych pracowni architektonicznych na świecie. Na swoim koncie ma wiele projektów, m.in. warszawskie drepcze chmur – Metropolitan i Varso Tower, stadion Wembley w Londynie czy zlokalizowany na południu Francji najwyższy wiadukt drogowy w Europie

Projektowana przestrzeń terminala pasażerskiego ma wynosić ok. 450 tys. m kw. Obsługa podróżujących będzie się odbywała na trzech poziomach. Na najwyższym – odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty strefa Schengen, część przylotów Non-Schengen. Na kolejnym – przyloty i odloty strefa Non-Schengen, centra transferowe, kontrola dokumentów, a na samym dole znajdować się będą bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu oraz hala przylotów.

cpk plaza
Foster + Partners / materiały prasowe cpk.pl

Budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W pierwszym etapie powstanie pirs północny (przeznaczony dla lotów dalekodystansowych do strefy Non-Schengen) i pirsy centralne (obejmujące zarówno loty strefy Schengen, jak i Non-Schengen). Termin budowy pirsu południowego zależy od prognoz ruchu.

– Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie zbieżne z celem całego rządu: zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego. Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyśpieszamy – podkreśla Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

cpk zdjecia
Foster + Partners / materiały prasowe cpk.pl

Z kolei Grant Brooker, Head of Studio, Foster + Partners zaznacza, że „inwestycja CPK to absolutnie wyjątkowa okazja do zaprojektowania od podstaw całkowicie nowego portu lotniczego”. I dodaje: – Naszym celem było stworzenie dostępnej, intuicyjnej i czytelnej dla pasażerów infrastruktury, która zapewni komfort, krótkie przesiadki i pozytywne wrażenia z podróży. Nasz projekt koncentruje się na pasażerach i ich potrzebach.

Z nowego harmonogramu prac dowiadujemy się, że projekt w pierwszej fazie zakłada dostępność 27 dedykowanych stanowisk kontaktowych dla samolotów wąskokadłubowych oraz 23 stanowisk kontaktowych dla szerokokadłubowych. Łącznie na stanowiskach kontaktowych wyposażonych w rękawy lotnicze możliwa będzie obsługa od 50 do 68 maszyn, w zależności od typu floty. W porównaniu założeniami, zmianie ulegnie konstrukcja dachu terminala lotniskowego oraz dworców – kolejowego i autobusowego. Natomiast poczekalnia dla autobusów dalekobieżnych jest bezpośrednio połączona z budynkiem dworca kolejowego, co ułatwi przemieszczanie się pasażerów.

cpk kolej
Foster + Partners / materiały prasowe cpk.pl

Kiedy powstanie CPK?

Prace na terenie przyszłego lotniska mają ruszyć w 2026 roku, a otwarcie pierwszego etapu portu lotniczego planowane jest na 2032 r. Jak czytamy na oficjalnej stronie spółki, w dniu inauguracji CPK wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170. Obsłużonych ma zostać wówczas nawet 11 tys. pasażerów na godzinę, a rocznie 34 mln.

Dodajmy, że w tym samym czasie do użytku oddany zostanie również odcinek Kolei Dużych Prędkości między Warszawą i Łodzią. Inwestor przewiduje, że nawet połowa pasażerów będzie dojeżdżać na lotnisko pociągami.

kiedy powstanie cpk

Ile kosztuje budowa CPK?

W maju, jeszcze przed ostateczną decyzją o kontynuowaniu projektu, pełnomocnik rządu ds. CPK, Maciej Lasek, poinformował, że dotychczas na program lotniskowy wydano 708 mln zł, na kolejowy 496 mln zł. Z kolei na komunikację i marketing poprzedni zarząd spółki przeznaczył łącznie 27 mln zł.

Obecne władze koszt realizacji projektu Centralnego Portu Lotniczego razem z komponentem kolejowym do 2032 r. wyceniły na ponad 131 mld zł.

Reklama

Źródło: cpk.pl.

Nasz ekspert

Igor Szulim

Od zawsze wiedziałem, co chcę robić w życiu. Dlatego z pasji i z wykształcenia jestem dziennikarzem. W National-Geographic.pl zajmuje się tematyką podróżniczą. Szczególnie bliskie są mi kraje niemieckojęzyczne. Po godzinach najchętniej spędzam czas na korcie tenisowym.
Reklama
Reklama
Reklama