Czy w samolocie jest wi-fi? To warto wiedzieć, przed długim lotem
Przez lata pokutowało przekonanie, że korzystanie z wi-fi w samolocie jest niemożliwe, a wręcz surowo wzbronione. Dziś odpowiedź na pytanie, czy w samolocie jest wi-fi, może zaskoczyć. Od czego to zależy? Wyjaśniamy.
- Redakcja
W tym artykule:
- Czy w samolocie jest internet? Tak, ale…
- Czy w samolocie można korzystać z internetu?
- Wi-fi w samolocie. Systemy ATG i Ku-Band
- Czy w samolocie jest wi-fi? Ile to kosztuje?
Czy w samolocie jest wi-fi? Ten temat, który wraca na tapet niezmiennie od kilkunastu lat. W większych miastach bezprzewodowy internet jest dostępny już niemal wszędzie: od centrów handlowych po niektóre parki. Przyzwyczailiśmy się do tego, że jesteśmy online przez większość czasu. Warto tu podkreślić, że według lekarzy taki tryb życia nie służy naszej psychice.
Bezprzewodowy internet raczej nieprędko będzie dostępny w każdej linii lotniczej i na każdym połączeniu. Fakt, długie loty trwające od kilku do kilkunastu godzin mogą być bardzo nużące, ale żeby zapewnić pasażerom rozrywkę, przewoźnicy oferują bogatą ofertę atrakcji. W trakcie lotu możemy już przykładowo oglądać filmy, seriale, grać w gry czy słuchać muzyki. Wi-fi w samolocie ma być ukłonem nie tylko w stronę znudzonych podróżnych, ale też osób, które z różnych powodów – często zawodowych – nie mogą sobie pozwolić na dłuższy czas offline.
Czy w samolocie jest internet? Tak, ale…
Warto pamiętać, że nasz „telefoniczny” internet, który zapewnia nam operator sieci komórkowej, w samolocie, który wznosi się nawet 10 kilometrów nad ziemię, nie będzie działał. Na tej wysokości nasze urządzenie nie będzie już dobierało sygnału z nadajnika.
Innym problemem – o którym pewnie każdy z nas słyszał – jest to, że ten „naziemny” internet, może powodować zakłócenia, utrudniające pracę pilotów. Z tego wynikają prośby osób z obsługi lotów o korzystanie z trybu samolotowego w telefonach. Ma to zapewnić bezpieczeństwo podczas lotu. Z tej też przyczyny internet w samolocie może być włączony jedynie za pośrednictwem wi-fi. Ten rodzaj połączenia nie różni się od tego, który mamy w domach. Tak samo jak w domu również trzeba będzie namierzyć sieć przewoźnika, a następnie – przeważnie – wpisać hasło. Ewentualnie potwierdzić naszą tożsamość w inny sposób.
Czy w samolocie można korzystać z internetu?
Coraz częściej okazuje się, że wi-fi w samolotach jest dostępne dla wszystkich pasażerów, a nasze przenośne komputery, tablety i telefony komórkowe mogą się z nimi łączyć. Jest to efekt coraz bardziej zaawansowanych technologii, które instalowane są w samolotach najnowszych generacji.
Taką możliwość coraz częściej oferują swoim pasażerom linie lotnicze uważane za droższe i bardziej luksusowe. Wi-fi jest w tym przypadku oferowanym przez nie bonusem, udogodnieniem, czymś, co ma uprzyjemnić ich klientom lot. Możliwość korzystania z internetu przeważnie oferowana jest – często za dodatkową opłatą – pasażerom na długich, wielogodzinnych trasach, np. transatlantyckich czy międzykontynentalnych.
Ale i to zmienia się na korzyść. Wi-fi pojawia się w ofercie coraz większej liczby towarzystw lotniczych i na coraz krótszych trasach. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie linii lotnicze chcą korzystać z tych możliwości. Tanie linie, starające się za wszelką cenę obniżyć koszta lotów, zapewne jeszcze długo nie udostępnią swoim pasażerom takiej opcji.
Wi-fi w samolocie. Systemy ATG i Ku-Band
Internet w samolocie udostępniany jest pasażerom za pośrednictwem sieci wi-fi. Sama sieć bezprzewodowa korzysta z połączeń ziemia-powietrze, ewentualnie z łączy satelitarnych.
Na czym polegają te dwa typy połączeń? System ATG, popularnie nazywany: „ziemia-powietrze” wykorzystuje wieże z iglicami, które używane są również w telefonii komórkowej. Anteny w samolotach odbierają sygnał z nadajników naziemnych i przekazują go do wewnętrznego serwera. Serwer łączy się z routerem wi-fi. Dzięki czemu internet może być udostępniany w samolocie – jego prędkość to niezbyt imponujące 5–10 Mb/s. Ten rodzaj łączenia stosowany jest przeważnie na krótkich trasach.
Inny z systemów wykorzystywanych w samolotach to Ku-Band. Wykorzystuje on sygnał radiowy, a konkretnie pasma 11,7–12,7 oraz 14,14,5 GHz. Stosuje się go zwykle na długich, międzykontynentalnych trasach. Jak działa Ku-Band? Antena łączy się z satelitami ziemskimi, a prędkość połączenia dochodzi do 50 Mb/s. Często jednak – z różnych powodów – ta prędkość znacząco spada.
Polscy pasażerowie wybrali najlepszych przewoźników. Zaskoczeń nie brakuje
Po raz 16. rozdano nagrody Ceesar Awards dla najlepszych przewoźników na europejskim niebie. Wśród nagrodzonych linii znalazły się m.in. PLL LOT oraz KLM.Lepsze rezultaty w tym względzie osiąga system Ka-Band, korzystający z wyższych pasm sygnału radiowego: 18,3–18,8 oraz 19,7–20,2 GHz.
Najnowocześniejszym z systemów wykorzystywanych przez towarzystwa lotnicze jest EAN (European Aviaton Network). Łączy on system ATG i łącza satelitarne. W samolotach z EAN stosowane są dwa typy anten dostosowane do LTE i nadajników satelitarnych. Standardowo korzysta się tu z sygnału z anten naziemnych, a w przypadku zbyt słabego sygnału, EAN przełącza się na odbiór sygnałów z satelity. Z tego rozwiązania korzystają głównie tańsze linie lotnicze.
Czy w samolocie jest wi-fi? Ile to kosztuje?
Jeśli chodzi o koszta korzystania z wifi podczas lotu, każde towarzystwo lotnicze prowadzi tu własną politykę. Przeważnie jednak za tę usługę trzeba zapłacić, czasem – niemało. Płaci się na różne sposoby:
- jednorazowo, za dostęp,
- za konkretny transfer danych,
- za godzinę (pół godziny/ 15 minut etc.) korzystania z usługi.
Aby nie narazić się na duże wydatki, warto więc wcześniej zapoznać się z regulaminem i kontrolować przepływ danych. Wyjątkiem są miejsca w klasach first czy biznes, gdzie nierzadko koszta te są wliczone w cenę biletu.