W tym artykule:

4. Fauna Khao Sok
  5. Flora Khao Sok
  6. Jezioro Cheow Lan
  7. Pogoda w Khao Sok

Wiecznie zielony las deszczowy, który porasta Park Narodowy Khao Sok, jest starszy i bardziej zróżnicowany niż las deszczowy Amazonii. Ten niezwykły obszar powstał w trakcie tej samej zmiany tektonicznej, podczas której wypiętrzyły się Himalaje. Lasy porastały te tereny już 160 milionów lat temu, a ich pozostałości zachowały się do dziś.

Informacje o Parku narodowym Khao Sok

Khao Sok znajduje się w prowincji Surat Thani, w południowo-zachodniej Tajlandii. Malowniczy obszar rozciąga się na Półwyspie Malajskim, między Morzem Andamańskim a Morzem Południowochińskim.

Kiedy powstał Park Narodowy Khao Sok?

Las deszczowy, który porasta teren parku, jest zaliczany do najstarszych takich obszarów na świecie. Decyzja o utworzeniu parku narodowego zapadła jednak niedawno. Oficjalne otwarcie Khao Sok nastąpiło 22 grudnia 1980 roku.

Jaką powierzchnię ma Khao Sok?

Nie jest tak okazały jak choćby Park Narodowy Yosemite, ale i tak pod tym względem góruje nad każdym tego typu obszarem w Polsce. Powierzchnia Khao Sok wynosi 739 km kw.

Tajlandia dla aktywnych. 15 rzeczy, które warto zrobić w w czasie podróży

Co robić w Tajlandii? Czego warto spróbować? Jedno jest pewne: szkoda czasu na leżenie! W Tajlandii stawiamy na aktywny wypoczynek, bo ta wiecznie zielona kraina zachęca do działania: na ląd...
Tajlandia dla aktywnych. 7 rzeczy, które warto zrobić w Tajlandii
Getty Images

Dla porównania, Biebrzański Park Narodowy, czyli największy PN w naszym kraju, mierzy 592,23 km kw. Z kolei Babiogórski Park Narodowy, zaliczany do małych PN, mierzy zaledwie 33,92 km kw.

Historia Parku Narodowego Khao Sok

Pierwsze wzmianki na temat tego obszaru pochodzą z czasów panowania króla Ramy II. Kiedy Birmańczycy przypuścili atak na miasta na południowo-zachodnim wybrzeżu, mieszkańcy uciekli do dżungli, by tam szukać schronienia. Rozeszła się wówczas wieść, że obszar ten jest bogaty w roślinność i zwierzęta, a wzdłuż licznych rzek rozciągają się połacie żyznych gruntów. Panujący tam klimat miał sprzyjać uprawie, toteż niebawem do dziewiczego lasu deszczowego zaczęła napływać ludność.

W 1944 roku w regionie rozpętała się śmiertelna epidemia. Zginęło wielu ludzi, a ci, którzy przeżyli, opuścili swoje osady. Ludzka tragedia okazała się zbawieniem dla lasu. Wioski w jednej chwili opustoszały, a dziewicze tereny przestały być eksploatowane, aż do 1961 roku.

Wtedy wybudowano drogę 401, łączącą Phun Pin i Takaupę. Rozpoczął się kolejny napływ osadników. Wraz z nimi pojawił się przemysł drzewny i wydobywczy, jednak już w latach 70. w Khao Sok powstała twierdza komunistycznych grup powstańczych. Partyzanci trzymali na dystans nie tylko armię, ale także drwali, górników i myśliwych. Okupacja tego obszaru trwała kilka lat, ale dzięki temu ocalałe dziewicze obszary zostały zachowane w stanie naturalnym. 22 grudnia 1980 roku w Khao Sok utworzono park narodowy.

Przyroda w Khao Sok

Bioróżnorodność jest największym bogactwem tego niezwykłego miejsca. Na terenie parku występuje 48 gatunków ssaków, 311 gatunków ptaków. Licznie reprezentowane są też gady i płazy, a gatunków reprezentujących królestwo bezkręgowców nie sposób policzyć.

Niezwykle bogata jest też szata roślinna. Na hektar przypada tam ok. 200 gatunków roślin.

Fauna Khao Sok

W Khao Sok można spotkać najróżniejsze gatunki zwierząt, z których wiele zagrożonych jest wyginięciem.

Ssaki w Khao Sok

Ssaki stanowią niezwykle istotne ogniwo ekosystemu deszczowego lasu. W parku występują wszystkie ich grupy od gryzoni, aż po drapieżniki. Gatunki mięsożerne są reprezentowane m.in. przez niedźwiedzia malajskiego, tygrysa azjatyckiego, lamparta plamistego i panterę mglistą.

Największym roślinożercą w parku jest majestatyczny słoń indyjski. Ogromne wrażenie robi też gaur indyjski. Najbardziej charakterystycznym przedstawicielem parzystokopytnych jest kanczyl. Naczelne są reprezentowane przez makaka, gibona i langura.

Gady i płazy w Khao Sok

Park Narodowy Khao Sok jest domem dla wielu gatunków żab, ropuch, jaszczurek i węży, wśród których nie brakuje nie tylko potężnych dusicieli, ale i gatunków jadowitych. Najciekawsze występujące w parku gady i płazy to między innymi:

• waran paskowany,
  • pyton siatkowy,
  • kobra królewska,
  • kobra indyjska,
  • boiga mangrowa,
  • rzekotka drzewna.

Ptaki w Khao Sok

Ptaki stanowią ogromną grupę mieszkańców Parku Narodowego Khao Sok. Najmniejsze osobniki są wielkości występujących u nas wróbli, a największe osiągają ponad 150 cm rozpiętości skrzydeł. Wśród najciekawszych pierzastych mieszkańców parku warto wymienić gatunki takie jak:

• ketupa płowa,
  • dzioborożec fałdodzioby,
  • dzioborożec długoczuby,
  • rybołów,
  • wężojad czubaty,
  • czapla nadobna.

Bezkręgowce w Khao Sok

W lesie deszczowym niemal wszędzie można spotkać owady, pajęczaki i innych przedstawicieli królestwa bezkręgowców. Występują tam liczne gatunki pająków (których ciekawym przedstawicielem jest choćby Haplopelma minax), skorpionów, mrówek, cykad, motyli i ciem, w tym pawica atlas, uznawana za jedną z największych na świecie.

Flora Khao Sok

Wiecznie zielony las Khao Sok zachwyca bogactwem gatunków drzew, krzewów i kwiatów. Podczas gdy w przeciętnym lesie Europy na hektarze występuje ok. 10 gatunków drzew, w parku ich liczba przekracza 200! Wystarczy wspomnieć, że rośnie tam bukietnica Arnolda, czyli jeden z największych kwiatów świata, osiągający ok. 100 cm średnicy.

Innym niezwykłym przedstawicielem tamtejszej flory jest mięsożerny dzbanecznik. Roślina wabi drobne zwierzęta nektarem i jaskrawym kolorem dzbanków, po czym chwyta je liśćmi pułapkowymi i trawi. W lesie występują też liczne gatunki figowców, bambusów, palmy kokosowe, liany, bananowce.

Jezioro Cheow Lan

O ile rośliny i zwierzęta są największą atrakcją każdego parku narodowego, to warto wspomnieć, że w Khao Sok nie brakuje też niesamowitych miejsc, których widok dosłownie zapiera dech w piersiach. Jednym z najpiękniejszych i zarazem najbardziej charakterystycznych jest malownicze Jezioro Cheow Lan.

Szmaragdowa woda, z której wyrastają białe skały prezentuje się niesamowicie na tle soczystej zieleni lasu. Trzeba jednak podkreślić, że to niesamowite miejsce nie jest dziełem natury. Jezioro o powierzchni 185 kilometrów kwadratowych powstało przy okazji budowy zapory Rajjaprabha.

W latach 80. XX wieku południowa część Tajlandii stała się turystycznym centrum kraju. Wraz ze wzrostem liczby turystów rozwijała się infrastruktura, a to pociągnęło za sobą wzrost zapotrzebowania na energię. Dostarczyć miała ją elektrownia wodna. Budowa zapory rozpoczęła się w 1982 roku. W 1987 roku dolina została zalana.

Kontrowersje związane z jeziorem

Już samo wysiedlenie pięciu wiosek, które teraz spoczywają na dnie jeziora, może wydawać się kontrowersyjnym posunięciem. Nie można jednak przemilczeć faktu, że utworzenie sztucznego jeziora okazało się prawdziwą katastrofą dla środowiska naturalnego. Liczne zwierzęta były zmuszone opuścić swoje siedliska. Wiele z nich zostało uwięzionych na tworzących się wysepkach. Władze podjęły próbę ich ratowania, ale zginęło więcej okazów niż zdołano ocalić.

Pogoda w Khao Sok

Park Narodowy Khao Sok charakteryzuje się zmienną i kapryśną pogodą, która potrafi zaskoczyć. Jednak zdaniem wielu nie ma złego czasu na wizytę w tym malowniczym miejscu i trudno nie zgodzić się z tą opinią.

Top 10 miejsc, które trzeba zobaczyć w Tajlandii

Na naszej liście znalazły się zarówno turystyczne „must-see” oraz niepopularne i zaskakujące propozycje.
Ko Chang, Tajlandia
Ko Chang Fot. Getty Images

Pora sucha

Od listopada do do lutego trwa pora sucha. W tych miesiącach temperatury zamykają się w przedziale od 22 do 30 stopni Celsjusza, a powietrze nie jest zbyt wilgotne. To dobry czas na obserwacje zwierząt, bowiem większość gatunków gromadzi się wówczas przy wodopojach.

Pora gorąca

W marcu zaczyna się pora gorąca, która trwa do maja. Temperatura wzrasta wówczas do ok. 35 stopni Celsjusza. Większa jest też wilgotność powietrza. To czas, kiedy wiele gatunków roślin zaczyna bujnie rozkwitać.

Pora deszczowa

W czerwcu zaczyna się pora deszczowa i trwa aż do października. Deszcze są częste, gwałtowne i intensywne, ale krótkotrwałe. Zazwyczaj pada przez 60–120 minut. Niedostatki w pogodzie park wynagradza soczystą zielenią. W trakcie trwania pory deszczowej las młodnieje, a rzeki i jeziora po brzegi wypełniają się wodą.

Artur Białek

Dziennikarz i redaktor. Wcześniej związany z redakcjami regionalnymi, technologicznymi i motoryzacyjnymi. W „National Geographic” pisze przede wszystkim o historii, kosmosie i przyrodzie, ale nie boi się żadnego tematu. Uwielbia podróżować, zwłaszcza rowerem na dystansach ultra. Zamiast wygodnego łóżka w hotelu, wybiera tarp i hamak. Prywatnie miłośnik literatury.