Chociaż nazywany jest lodowym wulkanem, nie ma wiele wspólnego z prawdziwymi skalnymi wulkanami, które wyrzucają ze swoich wnętrz gorącą lawę. W tym przypadku lód pochodzi z gorącego podziemnego źródła.

Gejzer tryska w górę wodą i parą wodną, a te opadając z powrotem błyskawicznie zamarzają. Z czasem zamarznięta woda nawarstwia się, tworząc imponującą strukturę przypominającą pustą wewnątrz lodową wieżę. Wydobywająca się nadal ze źródła para przypomina opary wydobywające się z prawdziwych wulkanów, stąd jego nazwa.

Lodowa wieża powstaje co roku w okolicach Nowego Roku i przyciąga w okolice nie tylko mieszkańców, ale i turystów. Choć w tym roku obecność tych drugich jest utrudniona ze względu na ograniczenia związane z koronawirusem. W zeszłym roku w tym samym miejscu powstał o wiele mniejszy lodowy wulkan, ale według miejscowych tegoroczny jest pierwszym, który nieprzerwanie wyrzuca cząsteczki wody w górę.
Wciąż płynąca woda stworzyła również u naturalne lodowisko u podstawy wieży, jednak latem obszar ten pokryty jest zieloną roślinnością. Tym bujniejszą, że stale podlewaną przez ciepłe źródło.

Odwiedzinami u stóp lodowego wulkanu chętnie chwalą się użytkownicy Instagrama. Wystarczy wyszukać hashtag #icevolcano oznaczający nazwę pobliskiego miasteczka. Formacja znajduje się między wioskami Kegen i Shrganak, które znajdują się około czterech godzin drogi od stolicy Kazachstanu Nur-Sultan, dawniej Astany.

„Ogólnie rzecz biorąc, jest to woda artezyjska, która wypływa z ziemi. Latem wszystko kwitnie tu zielenią, a wraz z nadejściem zimy, w przededniu Nowego Roku, góra lodowa wzrasta do 14 metrów i tworzy piękne miejsce na świetne zdjęcia” - napisał na Instagramie jeden z odwiedzających.

O popularności lodowej atrakcji świadczy też nagranie opublikowane na początku lutego przez agencję Ruptly. Na krótkim wideo widać tłumy ludzi pozujących do zdjęć w pobliżu wulkanu.

Kazachstan stał się szerzej rozpoznawalny po ukazaniu się filmu „Borat”, który w prześmiewczy sposób miał pokazywać ogólne wyobrażenie o tamtejszych realiach. Oczywiście rzeczywiste życie w Kazachstanie jest zupełnie inne niż filmowa wersja. Mimo to, kiedy w 2020 roku ukazała się kontynuacja oryginalnego „Borata”, kazachska rada turystyczna przyjęła hasło „bardzo ładny” (ang. very nice) bohatera, czyniąc je swoim sloganem turystycznym.

"Very nice". Kazachstan promuje kraj powiedzeniem Borata

Kazachska narodowa organizacja turystyczna uznała, że skoro świat znów mówi o Boracie, trzeba wykorzystać okazję i uszczknąć z jego sławy coś dla siebie. W końcu, zmyślony czy nie, Bor...
Borat
Kadr z filmu fot. SplashNews.com/East News

Podobne lodowe konstrukcje można zobaczyć m.in. w Stanach Zjednoczonych. Są często spotykane głównie w rejonie Wielkich Jezior, takich jak jezioro Erie i Ontario. Jeszcze większe wrażenie robią lodowe wulkany, jakie obserwujemy na innych planetach, niestety tych bardziej odległych. W 2016 roku naukowcy zaobserwowali na Plutonie coś, co ich zdaniem mogło być ogromnym lodowym wulkanem o szerokości 144 km i wysokości 5,5 km.