Reklama

W tym artykule:

  1. King Fahd Causeway
  2. Most Jintang
  3. Atchafalaya Basin Bridge
  4. Most Donghai
  5. Most Runyang
  6. Hangzhou Bay Bridge
  7. Manchac Swamp Bridge
  8. Lake Pontchartrain Causeway
  9. Qingdao Haiwan Bridge
  10. Hongkong-Zhuhai-Makau Bridge
Reklama

Gigantyczne konstrukcje są w stanie wytrzymać trudy eksploatacyjne i skutecznie oprzeć się niszczycielskim siłom natury. Obecnie człowiek jest w stanie wybudować kilkudziesięciokilometrowy most i jesteśmy przekonani, że w tej kwestii wciąż jeszcze nie powiedzieliśmy ostatniego słowa.

Człowiek stworzył pierwszy most, przerzucając kłodę między rozdzielonymi punktami A i B. Później zaczął budować coraz bardziej zaawansowane konstrukcje. Już w czasach średniowiecznych niektóre największe zamki na świecie były wyposażone w mosty zwodzone. W końcu zapragnęliśmy wznosić coraz wyższe i dłuższe mosty. Na jakim poziomie znajduje się obecnie inżynieria mostowa?

Najdłuższy most w Polsce jest zlokalizowany pod Grudziądzem, w ciągu autostrady A1. Wraz z estakadą, mierzy 1950 m. Z kolei najdłuższym polskim mostem bez estakady jest 1200-metrowy Most Solidarności w Płocku. Robi wrażenie? Nie da się zaprzeczyć, jednak znacznie mniejsza Dania potrafi budować o wiele większe konstrukcje.

Stary most w Szanghaju zmieni się w kolorowy park? To wizja przyszłości miast

Mieszkańcy Szanghaju złożyli petycję, w której apelują do władz miasta o wyremontowanie starej kładki Puji Road przebiegającej nad Suzhou Creek. Choć plany remontu nie zostały jeszcze za...
Projekt modernizacji kładki dla pieszych w Szanghaju (fot. 100architects.com)
Projekt modernizacji kładki dla pieszych w Szanghaju (fot. 100architects.com)

Najdłuższy duński most - Great Belt - legitymuje się długością 18 km i jest jednocześnie najdłuższym mostem w Europie. Wypada jednak podkreślić, że na tle reszty świata, te dane nie wyglądają zbyt imponująco. Zapraszamy do zapoznania się z rankingiem obejmującym słynne mosty, które mogą poszczycić się statusem najdłuższych na świecie.

King Fahd Causeway

Nasze zestawienie otwiera King Fahd Causeway, czyli trasa łącząca Bahrajn z Arabią Saudyjską. Jego betonowa, wieloprzęsłowa konstrukcja została oparta na filarach. Najbardziej charakterystycznym elementem tej konstrukcji jest podwyższenie, które ma za zadanie umożliwić ruch jednostkom pływającym. Połączenie wybudowane w latach 1982-1986 stało się najważniejszą drogą między Bahrajnem a Arabią Saudyjską. Prace pochłonęły kwotę 1,2 mld dolarów. Jaką długością legitymuje się ten wspaniały most? Całkowita długość to 25 kilometrów, a szerokość - 23 metry.

Most Jintang

Chiny stały się prawdziwą potęgą gospodarczą. W tym kontekście nikogo nie powinno dziwić, że to właśnie w Państwie Środka powstają najciekawsze budowle świata - największe, najpiękniejsze i najdziwniejsze budynki oraz ogromne mosty. Ukończony w grudniu 2009 roku Jintang jest betonową konstrukcją wieloprzęsłową, wspartą na filarach. Ten niezwykły obiekt łączy portowe miasto Ningbo z wyspą Jintang. Jaką długością legitymuje się ten kolos? Odpowiadamy - 26,54 km! Robi wrażenie, prawda? To jeszcze nic! W dalszej części zestawienia pojawi się wiele znacznie okazalszych konstrukcji chińskich.

Atchafalaya Basin Bridge

Z Chin przenosimy się do Stanów Zjednoczonych. W kwestii liczby ogromnych mostów, USA nie dzierży już tytułu lidera. Nie zmienia to jednak faktu, że można tam zobaczyć masę inżynieryjnych cudów. Jednym z nich jest Atchafalaya Basin Bridge. Dwie bliźniacze konstrukcje zostały wzniesione w stanie Luizjana, między Baton Rouge a Lafayette. Most, a właściwie - dwa poprowadzone obok siebie mosty wybudowano nad terenami bagiennymi. Obiekt został oddany do użytku w 1973 roku. Jego całkowita długość to 29,29 km.

Tu zobaczysz najpiękniejsze zachody Słońca! Najstarszy most tekowy na świecie

Ten wyjątkowy obiekt znajduje się w Mjanmie (Birmie).
11429440_1141955789154054_8942118469608437835_o

Most Donghai

Wracamy do Chin. Most Donghai, czyli Wielki Most Morza Wschodniego, połączył port Yangshan na wyspie Donghai z Szanghajem. Innowacyjna konstrukcja składa się z niemal 700 segmentów. Trasę poprowadzono tuż nad lustrem wody, jednak jedno z przęseł zostało podwyższone i wydłużone do 420 metrów, dzięki czemu pod mostem mogą swobodnie przepływać wielkie jednostki transportowe. Obiekt został oddany do użytku w 2005 roku. Jego całkowita długość to 32,5 km.

Most Runyang

Pozostajemy w Chinach. Kolejnym wielkim obiektem na naszej liście jest Runyang. To wielki kompleks mostowy, który przebiega nad rzeką Jangcy, w prowincji Jiangsu (poniżej Nankinu - stolicy prowincji). Most (będący częścią autostrady Pekin-Szanghaj) został oddany do użytku w 2005 roku, a jego budowa pochłonęła 700 mln dolarów. Jego całkowita długość to 35,66 km. Ta imponująca wartość czyni ten obiekt najdłuższym mostem wiszącym na świecie.

Hangzhou Bay Bridge

W 2007 roku, między miastami Jiaxing i Ningbo Hangzhou (prowincja Zhejiang), powstał kolejny chiński olbrzym. Początkowo most miał być wyprowadzony z położonej na przedmieściach Szanghaju miejscowości Jinshan. Protest lokalnych władz wymusił jednak zmianę planów. Na budowę tego giganta wydano 11,8 mld yuanów. Obiekt mierzący 35,6 km długości oddano do użytku w 2008 roku.

Most na rzece Kwai- jedyny taki most

Most na rzece Kwai to jeden z najsłynniejszych mostów w historii kina. Każdego roku odwiedzają go tysiące turystów. Warto się tam wybrać, podczas wakacji w Azji Południowo-Wschodniej.
Most na rzece Kwai
Rzeka Kwai, na której znajduje się słynny most, leży w zachodniej Tajlandii, przy granicy z Mjanmą. fot. Westend61/Getty Images

Manchac Swamp Bridge

Powróćmy na chwilę do Luizjany, gdzie wznosi się czwarty najdłuższy most świata. Manchac Swamp Bridge został oddany do użytku w 1970 roku. Zastosowane rozwiązania inżynieryjne nawet dziś robią ogromne wrażenie. Możemy sobie tylko wyobrazić, jak bardzo innowacyjna była ta konstrukcja w latach 70. XX wieku. Tereny bagienne są nieodłącznym elementem stanu Luizjana, a most przebiega właśnie nad nimi. Aby zapewnić konstrukcji należytą stabilność, słupy wspierające umieszczono na głębokości przekraczającej 70 metrów. Łączna długość mostu to 36,71 km.

Lake Pontchartrain Causeway

Kolejne miejsce na naszej liście zajmuje najdłuższy most w USA. Lake Pontchartrain Causeway przebiega nad jeziorem Pontchartrain w Nowym Orleanie (niedaleko mostu Manchac Swamp). Łączy Metairie z Mandeville. Obiekt oddany do użytku w 1969 roku często jest wymieniany jako najdłuższy, bo ponad 70-kilometrowy most. Nieco rozmija się to z prawdą, bo kompleks składa się z dwóch niezależnych mostów, wybudowanych równolegle. Jego faktyczna długość to 38,44 km.

Qingdao Haiwan Bridge

Czas na drugą pozycję w naszym zestawieniu. Chiński Qingdao Haiwan Bridge przebiega nad zatoką Jiaozhou, między centrum Qingdao i jego dzielnicą Huangdao. Jego innowacyjna konstrukcja ma stawić opór tajfunom, trzęsieniom ziemi i uderzeniu statku, którego wyporność nie przekracza 300000 ton. Budowa zaawansowanego mostu kosztowała 10 mld yuanów, czyli mniej więcej 1,55 mld dolarów. Obiekt został oddany do użytku w 2011 roku. Jego całkowita długość to 42,5 km.

Reklama

Niewidzialny most w Holandii konkurencją dla azjatyckich budowli

Kładka w holenderskim mieście Halsteren nieprzypadkowo kojarzy się z Mojżeszem i rozstąpieniem Morza Czerwonego.
Niewidzialny most w Holandii
Screen z Youtube.com/Dutchified

Hongkong-Zhuhai-Makau Bridge

Qingdao Haiwan Bridge dzierżył tytuł najdłuższego mostu świata aż do 2018 roku, kiedy z najwyższego miejsca na podium strącił go obiekt zamykający naszą listę - Hong Kong-Zhuhai-Makau Bridge. Zachwycający obiekt połączył Chiny kontynentalne z miastami wyspiarskimi: Hongkongiem i Makau. Prace budowlane (w kontynentalnej części kraju) ruszyły w 2009 roku. W 2011 roku uruchomiono roboty po stronie Hongkongu. O tym, jak duży jest to most, że stal użyta w jego konstrukcji pozwoliłaby na wybudowanie... 60 Wież Eiffla! Całkowita długość obiektu to 55 km, z czego 23 km zajmuje most główny, a 6,7 km - tunel podwodny. Reszta to drogi dojazdowe: 13,4 km po stronie Zhuhai i 12 km po stronie Hongkongu.

Nasz ekspert

Artur Białek

Dziennikarz i redaktor. Wcześniej związany z redakcjami regionalnymi, technologicznymi i motoryzacyjnymi. W „National Geographic” pisze przede wszystkim o historii, kosmosie i przyrodzie, ale nie boi się żadnego tematu. Uwielbia podróżować, zwłaszcza rowerem na dystansach ultra. Zamiast wygodnego łóżka w hotelu, wybiera tarp i hamak. Prywatnie miłośnik literatury.
Reklama
Reklama
Reklama