Reklama

Spis treść:

Reklama
  1. Gdzie jest najdłuższy dworzec kolejowy w Europie?
  2. Nowe życie historycznego dworca

Polska może poszczycić się kilkoma architektonicznymi rekordami. Przykładowo to w Warszawie stoi najwyższy budynek w Unii Europejskiej. Mowa oczywiście o biurowcu Varso Tower. Z kolei w ubiegłym roku w Szczyrku został otwarty najdłuższy hotel w Europie. Mniej oczywistym i nieco zapomnianym rekordem jest najdłuższy dworzec kolejowy na naszym kontynencie. I tak, również znajduje się w granicach Polski.

Gdzie jest najdłuższy dworzec kolejowy w Europie?

Obiekt o rekordowej długości 195,5 metra znajduje się w Aleksandrowie Kujawskim. Neorenesansowy zabytek z XIX wieku od lat już popada w ruinę. Wiele wskazuje jednak na to, że ma szansę na nowe życie. Już nie jako dworzec kolejowy, a hotel.

Historia budynku sięga drugiej połowy XIX w. W 1862 r. został wybudowany jako stacja graniczna między zaborami pruskim a rosyjskim. Strategiczne położenie sprawiło, że w 1879 roku car Aleksander II spotkał się tam z niemieckim cesarzem Wilhelmem I. To wydarzenie podkreśliło znaczenie Aleksandrowa Kujawskiego na mapie ówczesnej Europy.​

Po przejęciu dworca od PKP w 2008 roku miasto stanęło przed wyzwaniem utrzymania obiektu. Koszty związane z zabezpieczaniem budynku przed dalszą degradacją sięgały około pół miliona złotych rocznie. To stanowiło znaczne obciążenie dla budżetu miejskiego. Burmistrz Arkadiusz Gralak przyznał, że miasto nie jest w stanie samodzielnie udźwignąć takiego wyzwania.

Nowe życie historycznego dworca

Nadzieję dała propozycja przekazania dworca za symboliczną złotówkę grupie Arche, znanej z rewitalizacji zabytkowych obiektów i przekształcania ich w hotele. Plan zakłada, że centralna część budynku zachowa swoje dotychczasowe funkcje publiczne, takie jak biblioteka miejska czy uniwersytet trzeciego wieku. Natomiast w pozostałych częściach obiektu powstanie przestrzeń hotelowa. Taki projekt pozwoli na przywrócenie dawnej świetności dworca i nadanie mu nowego, komercyjnego charakteru.​

Zapomniany dworzec w Aleksandrowie Kujawskim ma więc szansę zostać nie tylko atrakcją turystyczną regionu, ale również symbolem udanej rewitalizacji zabytków kolejowych w Polsce. Nie pierwszym zresztą. Przykładem udanej rewitalizacji kolejowych zabytków jest np. Hotel Fabryka Wełny w Pabianicach, który powstał w dawnym kompleksie przemysłowym z własną bocznicą kolejową. Warto też wspomnieć dworzec w Krynicy-Zdroju, który po remoncie odzyskał swój historyczny charakter i pełni funkcję kulturalno-usługową.

Reklama

Źródło: Property News

Nasz autor

Mateusz Łysiak

Dziennikarz podróżniczy, rowerzysta, górołaz. Poza szlakiem amator kuchni włoskiej, popkultury i języka hiszpańskiego.
Mateusz Łysiak
Reklama
Reklama
Reklama