Najdłuższy dworzec kolejowy w Europie stoi w Polsce i popada w ruinę. To ma się zmienić
Symboliczna „złotówka” może odmienić los historycznego budynku. Chodzi o najdłuższy dworzec kolejowy w Polsce (i w Europie). Obiekt ma szansę na nowe życie pod zmienioną postacią.

Spis treść:
Polska może poszczycić się kilkoma architektonicznymi rekordami. Przykładowo to w Warszawie stoi najwyższy budynek w Unii Europejskiej. Mowa oczywiście o biurowcu Varso Tower. Z kolei w ubiegłym roku w Szczyrku został otwarty najdłuższy hotel w Europie. Mniej oczywistym i nieco zapomnianym rekordem jest najdłuższy dworzec kolejowy na naszym kontynencie. I tak, również znajduje się w granicach Polski.
Gdzie jest najdłuższy dworzec kolejowy w Europie?
Obiekt o rekordowej długości 195,5 metra znajduje się w Aleksandrowie Kujawskim. Neorenesansowy zabytek z XIX wieku od lat już popada w ruinę. Wiele wskazuje jednak na to, że ma szansę na nowe życie. Już nie jako dworzec kolejowy, a hotel.
Historia budynku sięga drugiej połowy XIX w. W 1862 r. został wybudowany jako stacja graniczna między zaborami pruskim a rosyjskim. Strategiczne położenie sprawiło, że w 1879 roku car Aleksander II spotkał się tam z niemieckim cesarzem Wilhelmem I. To wydarzenie podkreśliło znaczenie Aleksandrowa Kujawskiego na mapie ówczesnej Europy.
Po przejęciu dworca od PKP w 2008 roku miasto stanęło przed wyzwaniem utrzymania obiektu. Koszty związane z zabezpieczaniem budynku przed dalszą degradacją sięgały około pół miliona złotych rocznie. To stanowiło znaczne obciążenie dla budżetu miejskiego. Burmistrz Arkadiusz Gralak przyznał, że miasto nie jest w stanie samodzielnie udźwignąć takiego wyzwania.
Nowe życie historycznego dworca
Nadzieję dała propozycja przekazania dworca za symboliczną złotówkę grupie Arche, znanej z rewitalizacji zabytkowych obiektów i przekształcania ich w hotele. Plan zakłada, że centralna część budynku zachowa swoje dotychczasowe funkcje publiczne, takie jak biblioteka miejska czy uniwersytet trzeciego wieku. Natomiast w pozostałych częściach obiektu powstanie przestrzeń hotelowa. Taki projekt pozwoli na przywrócenie dawnej świetności dworca i nadanie mu nowego, komercyjnego charakteru.
Zapomniany dworzec w Aleksandrowie Kujawskim ma więc szansę zostać nie tylko atrakcją turystyczną regionu, ale również symbolem udanej rewitalizacji zabytków kolejowych w Polsce. Nie pierwszym zresztą. Przykładem udanej rewitalizacji kolejowych zabytków jest np. Hotel Fabryka Wełny w Pabianicach, który powstał w dawnym kompleksie przemysłowym z własną bocznicą kolejową. Warto też wspomnieć dworzec w Krynicy-Zdroju, który po remoncie odzyskał swój historyczny charakter i pełni funkcję kulturalno-usługową.
Źródło: Property News
Nasz autor
Mateusz Łysiak
Dziennikarz podróżniczy, rowerzysta, górołaz. Poza szlakiem amator kuchni włoskiej, popkultury i języka hiszpańskiego.
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER
Pokazywanie elementu 1 z 1
Zobacz także
Polecane
Pokazywanie elementów od 1 do 4 z 20
Edukacja bez granic: Akademeia High School i sukces w globalnym świecie
Współpraca reklamowa
Madera: raj dla miłośników przyrody i aktywnego wypoczynku
Współpraca reklamowa
Kierunek: Włochy, Południowy Tyrol. Ależ to będzie przygoda!
Współpraca reklamowa
Komfort i styl? Te ubrania to idealny wybór na ferie zimowe
Współpraca reklamowa
Nowoczesna technologia, która pomaga znaleźć czas na to, co ważne
Współpraca reklamowa
Wielorazowa butelka na wodę, jaką najlepiej wybrać?
Współpraca reklamowa
Z dala od rutyny i obowiązków. Niezapomniany zimowy wypoczynek w dolinie Gastein
Współpraca reklamowa
Polacy planują w 2025 roku więcej podróży
Współpraca reklamowa
Podróż w stylu premium – EVA Air zaprasza na pokład Royal Laurel Class
Współpraca reklamowa
Chcesz czerpać więcej z egzotycznej podróży? To łatwiejsze, niż może się wydawać
Współpraca reklamowa
Portrety pełne emocji. Ty też możesz takie mieć!
Współpraca reklamowa