W tym artykule:

  1. Jaki jest najwyższy szczyt Niemiec?
  2. Ile mierzy najwyższy szczyt w Niemczech?
  3. Gdzie leży najwyższy szczyt Niemiec?
  4. Jak dostać się na najwyższy szczyt w Niemczech?
  5. Wjazd na szczyt
  6. Wejście na szczyt
  7. Atrakcje najwyższego szczytu Niemiec
Reklama

Korona Europy obejmuje najwyższe szczyty w państwach leżących w granicach Starego Kontynentu. Ta lista to nie tylko wysokie góry, ale także niskie wzniesienia (jak choćby mierzące 75 m n.p.m. Wzgórze Watykańskie), które w spisie znalazły się wyłącznie dla formalności. To także średniej wysokości szczyty, jak plasujący się na 32. miejscu Kékes. To najwyższy szczyt Węgier, który mierzy 1014 m n.p.m. Choć nie imponuje wysokością, to na szlaku może zaskoczyć stromymi podejściami. Trzecia dziesiątka jest już znacznie bardziej wymagająca.

Najwyższy szczyt Ukrainy, plasująca się na 24. miejscu Howerla (2061 m n.p.m.), wymaga od piechura choćby minimalnego doświadczenia i dobrej formy. Druga dziesiątka obejmuje już wyłącznie szczyty powyżej 2300 m n.p.m. Jednak ale crème de la crème to oczywiście pierwsza dziesiątka rekordowych gór Europy. Właśnie w tej części listy uplasował się najwyższy szczyt Niemiec.

Jaki jest najwyższy szczyt Niemiec?

Najwyższy szczyt Niemiec uplasował się tuż za pierwszą piątką europejskich kolosów – na szóstym miejscu. Mowa o Zugspitze, wierzchołku pasma Wettersteingebirge. Swoją nazwę góra zawdzięcza stromej północnej ścianie. Ze względu na znaczną pochyłość lawiny, czyli lawinenzüge, są tam częstym zjawiskiem.

Ile mierzy najwyższy szczyt w Niemczech?

Przez długi czas wysokość Zugspitze była określana na 2960 m n.p.m. Niektóre źródła wskazywały na 2970 m. Najnowsze ustalenia Bawarskiego Krajowego Urzędu Pomiarowego wskazują jednak, że dokładna wysokość najwyższego szczytu w Niemczech to 2962,06 m n.p.m.

Gdzie leży najwyższy szczyt Niemiec?

Mierząca niemal trzy tysiące metrów góra wznosi się na granicy niemiecko-austriackiej, w okręgu Garmisch-Partenkirchen. Szczyt Zugspitze należy do Alp Bawarskich, a konkretnie – do pasma Wettersteingebirge.

10 najbardziej niebezpiecznych gór świata [RANKING]

Majestatyczne, niedostępne, a przez to jeszcze bardziej kuszące. Te wysokie szczyty zbierają wśród wspinaczy największe żniwo.
Najbardziej niebezpieczne góry świata
Shutterstock

To wyjątkowo malownicza okolica. Wschodnie granie masywu rozdzielają podgórski obszar na Dolinę Reintal i Dolinę Piekielną, znaną jako Höllental. Najpiękniejsze krajobrazy rozpościerają się jednak na północ od Zugspitze. Mowa o dolinie Loisach i jeziorze Eibsee. Z kolei na zachodzie i południu rozciąga się austriacki Tyrol.

Jak dostać się na najwyższy szczyt w Niemczech?

Najwyższy szczyt Niemiec to ogromna atrakcja turystyczna, nie mniej popularna niż najdłuższy most w Czechach. Trzeba jednak pamiętać, że wysokość przekraczająca 2900 m n.p.m. to już nie przelewki. Każdy, kto decyduje się zdobyć szczyt własnymi siłami, musi być pewny swojej kondycji.

Oczywiście, najwyższy szczyt w Niemczech nie może równać się z rekordowym na Starym Kontynencie Mont Blanc. Należy jednak podkreślić, że zdobycie wierzchołka wymaga pokonania piargów, skalnych ścian, moren, lodowca i kilku via ferrat, czyli dróg w obrębie skał zaopatrzonych w stalowe okucia. Na szczęście Zugspitze jest górą dostępną dla każdego, bo można ją zdobyć także na pokładzie jednej z kolejek.

Wjazd na szczyt

Kolejki docierają do partii szczytowej, ale żadna nie sięga samego wierzchołka. W sumie jest ich aż trzy: kolej zębata Bayerische Zugspitzbahn, kolej linowa (od strony niemieckiej) Eibsee-Seilbahn i tyrolska kolej linowa Tiroler Zugspitzbahn.

Bayerische Zugspitzbahn

Linia Bayerische Zugspitzbahn została wybudowana w latach 1928–1930 i ma długość 19,5 km. Na odcinku podgórskim jest to kolej wąskotorowa, dopiero wyżej staje się linią kolei zębatej.

Sama koncepcja stworzenia linii prowadzącej na Zugspitze sięga końca XIX wieku. Problemy z finansowaniem projektu, a później wybuch I wojny światowej doprowadziły jednak do porzucenia projektu. Powrócono do tego dopiero w 1928 roku. 1 kwietnia konsorcjum, w skład którego wchodziły berlińskie AEG i Allgemeinen Lokalbahn- und Kraftwerke AG oraz monachijskie Treuhandgesellschaft AG otrzymało zgodę na rozpoczęcie budowy linii o mieszanej trakcji.

Trasa rozpoczyna bieg na stacji Garmisch, zlokalizowanej na wysokości 705 m n.p.m. Dawniej na tym odcinku znajdował się przystanek osobowy Rießersee B.Z.B. Obecnie działa tylko przystanek Hausberg, usytuowany przy dolnej stacji kolei linowej Hausbergbahn. Dalej trasa wznosi się i dociera do przystanków Kreuzeck-/Alpspitzbahn i Hammersbach. Na stacji Grainau kończy się odcinek klasyczny, a zaczyna górski, wyposażony w szynę zębatą.

Po ponad trzech kilometrach kolej dociera do stacji Eibasee. Dalej nachylenie zwiększa się, a pociąg wjeżdża w krótki, bo mierzący 70 metrów tunel. Dociera do stacji Riffelriß, za którą znajduje się ponad 4-kilometrowy tunel Zugspitztunnel, wydrążony pod szczytem. Stacja końcowa Gletscher-Bahnhoff jest położona na wysokości 2588 m n.p.m. Stamtąd odjeżdża kolejka linowa Seilbahn Gletscherbahn, która dociera pod sam szczyt.

Eibsee-Seilbahn

Kolejka Eibsee-Seilbahn pierwszy kurs odbyła w 1962 roku. Pod koniec 2017 roku przeszła istotną modernizację, dzięki której stała się jedną z najnowocześniejszych kolei kabinowych. Dolna stacja znajduje się przy jeziorze Eibsee, na wysokości 1000 m n.p.m. Pokonanie odcinka mierzącego 4,5 km zajmuje ok. 7 minut.

Tiroler Zugspitzbahn

Kolej linowa Tiroler Zugspitzbahn, kursująca od strony austriackiej, jest najstarszą docierającą na najwyższy szczyt Niemiec. Została wybudowana w 1926 roku, a 65 lat później przeszła istotną modernizację. Stacja dolna jest zlokalizowana w Ehrwaldzie, na wysokości 1225 m n.p.m. Trasa mierzy 3600 metrów, a czas przejazdu nieznacznie przekracza siedem minut.

Wejście na szczyt

Bardziej wytrwali, doświadczeni i wyposażeni w odpowiedni sprzęt turyści mogą skorzystać z jednego z kilku szlaków pieszych, prowadzących na sam wierzchołek zwieńczony czterometrowym złotym krzyżem. Każda z nich jest wymagająca, nie tylko pod względem kondycyjnym.

Szlakiem od strony austriackiej

Najłatwiejszym wariantem wejścia jest trasa wiodąca Ehrwaldu. W tym miejscu należy jednak podkreślić, że słowo „najłatwiejszy” nie powinno być utożsamiane ze słowem „łatwy”. Przewyższenie na trasie wynosi 2172 m, a całkowita długość szlaku to niemal 16 km.

Szlakiem z Grainau

Szlak prowadzący z położonego na wysokości 758 m n.p.m. parkingu w Grainau jest znacznie trudniejszy. Nawet doświadczeni górołazi potrzebują minimum 8 godzin (bardziej prawdopodobny scenariusz to ok. 10 godzin) na jego pokonanie. Nic dziwnego, bo deniwelacja wynosi aż 2204 m.

Trasa z parkingu prowadzi przez Piekielną Dolinę. Na wysokości 1387 m n.p.m. znajduje się schronisko Höllentalangerhütte. Na końcu doliny trzeba odbyć wspinaczkę po pierwszej via ferracie. Dalej rozpoczyna się podejście na morenę i odcinek wiodący piargiem. Potem na wysokości 2250 m n.p.m. trzeba pokonać lodowiec Höllentalferner. Na szczyt prowadzi via ferrata na 400-metrowej ścianie.

Graniówką

Graniówka, czyli przejście Granią Jubileuszową, rozpoczyna się na górnej stacji kolei na Alpspitze. Trudność trasy jest oceniana na III w tatrzańskiej skali UIAA. Wspinaczka odbywa się po słabo ubezpieczonym terenie, więc na pokonanie trasy trzeba zarezerwować 12–15 godzin. Na grani znajduje się bezobsługowy schron Höllentalgrat-Hütte, w którym można przenocować w awaryjnej sytuacji.

Atrakcje najwyższego szczytu Niemiec

Infrastruktura turystyczna na szczycie Zugspitze jest dobrze rozwinięta. W pobliżu wierzchołka znajdują się restauracje, schronisko Münchner Haus i strefa zabaw dla najmłodszych górołazów. Ciekawostką jest kaplica wybudowana na zboczu szczytu, zlokalizowana na wysokości 2690 m n.p.m. To najwyżej położony kościół w Niemczech.

Narty tylko dla najbogatszych? Zdaniem uczonych w 90 proc. kurortów narciarskich Europy zabraknie śniegu

W czarnym scenariuszu naturalny biały puch stanie się absolutną rzadkością w ośrodkach narciarskich w Europie. Jeśli średnia temperatura na planecie wzrośnie o 3 st. C., na nartach w ogól...
Narty we Włoszech
Fot. materiały prasowe
Reklama

Największą tamtejszą atrakcją są ośrodki narciarskie. Najsłynniejszym jest Garmisch-Partenkirchen, gdzie każdego roku odbywa się konkurs w ramach prestiżowego Turnieju Czterech Skoczni. Inne ciekawe ośrodki ze świetnie przygotowanymi trasami to: Mittenwald, Grainau, Ehrwald, Erhwalder Arm, Obermoos i Grubigstein.

Nasz ekspert

Artur Białek

Dziennikarz i redaktor. Wcześniej związany z redakcjami regionalnymi, technologicznymi i motoryzacyjnymi. W „National Geographic” pisze przede wszystkim o historii, kosmosie i przyrodzie, ale nie boi się żadnego tematu. Uwielbia podróżować, zwłaszcza rowerem na dystansach ultra. Zamiast wygodnego łóżka w hotelu, wybiera tarp i hamak. Prywatnie miłośnik literatury.
Reklama
Reklama
Reklama