W tym artykule:

1. Perseidy: co to takiego?
  2. Noc Perseidów to niejedyna okazja, aby zobaczyć spadające gwiazdy

Mimo że w sierpniu dni są już nieco krótsze, niż w czerwcu czy lipcu, druga połowa wakacji ma swój niepodważalny urok. Zwłaszcza wieczorami. To zasługa Perseidów. Często mówi się, że to spadające gwiazdy. Co więc widzimy na niebie, kiedy kalendarz wskazuje noc Perseidów (12/13 sierpnia)?

Perseidy: co to takiego?

Perseidy to jeden z najbardziej znanych rojów meteorów, które można obserwować nocami. Jego nazwa pochodzi od gwiazdozbioru Perseusza, a to dlatego, że meteory wydają się wyłaniać właśnie z tego punktu na niebie. Sierpniowy rój Perseidów to zasługa komety Swift-Tuttle, która zostawia za sobą pasmo pyłu i drobnych cząstek. Gdy Ziemia przecina je każdego roku na przełomie lipca i sierpnia, cząstki te wpadają w atmosferę naszej planety. Spalając się, tworzą tzw. spadające gwiazdy.

Dlaczego Perseidy spadają?

Aby jak najlepiej wyjaśnić, dlaczego perseidy spadają, warto podkreślić, że cząstki pozostawione przez kometę Swift-Tuttle wchodzą w atmosferę z prędkością około 59 km/s. Spalają się na wysokości około 80-100 km nad powierzchnią Ziemi. To właśnie te spalające się drobiny tworzą widowisko, które obserwujemy jako Perseidy.

O której godzinie spadają Perseidy?

Perseidy są widoczne przez większość nocy. Planując obserwacje, warto jednak pamiętać o tym, że najlepszym czasem będą późne godziny nocne i wczesne godziny poranne, zwykle między północą a świtem. Radiant Perseidów, czyli punkt, z którego wydają się wyłaniać, znajduje się wyżej na niebie w tych godzinach. To zwiększa szansę na zobaczenie większej liczby meteorów. Największa aktywność Perseidów przypada zwykle na noc z 12 na 13 sierpnia. Wówczas w idealnych warunkach, można zobaczyć nawet do 100 meteorów na godzinę.

Teleskopowi Webba udało się bezpośrednio sfotografować egzoplanetę. To najbliższy Ziemi superjowisz

Używając Teleskopu Webba, naukowcy bezpośrednio sfotografowali planetę pozasłoneczną odległą od Ziemi o 12 lat świetlnych. To zimny superjowisz – ciało niebieskie znacznie większe od J...
Teleskopowi Webba udało się bezpośrednio sfotografować planetę pozasłoneczną. To najbliższy Ziemi superjowisz. Rys. T. Müller (MPIA/HdA)

Noc Perseidów to niejedyna okazja, aby zobaczyć spadające gwiazdy

Nawet jeśli przegapiliście tegoroczną noc Perseidów, nadal macie szanse na zobaczenie spadających gwiazd. Perseidy będą bowiem widoczne na sierpniowym niebie do 24 sierpnia. Największe szanse na udane obserwacje da zastosowanie się do kilku praktycznych wskazówek.

1. Przede wszystkim, należy wybrać odpowiednie miejsce, czyli oddalone miejskich świateł. Niebo powinno być ciemnie i czyste. Im mniej sztucznego światła, tym lepiej będzie widzieć meteory.
  2. Pogoda może być to zarówno wrogiem, jak i sprzymierzeńcem. Warto upewnić się, niebo będzie bezchmurne, ponieważ chmury mogą zasłonić pożądane widoki.
  3. Oglądanie Perseidów może trwać kilka godzin, dlatego dobrze zabrać ze sobą koc lub plecak. Nawet letnie noce mogą być chłodne, dlatego ciepła bluza i spodnie dresowe również mogą się przydać.
  4. Daj oczom czas na adaptację i unikaj patrzenia w telefon. Oczy mogą potrzebować około 20-30 minut na przyzwyczajenie się do ciemności. Dzięki takiemu przygotowaniu mamy szansę zobaczyć więcej meteorów.

Mateusz Łysiak

Dziennikarz zakręcony na punkcie podróżowania. Pierwsze kroki w mediach stawiał w redakcjach internetowej i papierowej magazynu „Podróże”. Redagował i wydawał m.in. w gazeta.pl i dziendobrytvn.pl. O odległych miejscach (czasem i tych bliższych) lubi pisać nie tylko w kontekście turystycznym, ale też przyrodniczym i społecznym. Marzy o tym, żeby zobaczyć zorzę polarną oraz Machu Picchu. Co poza szlakiem? Kuchnia włoska, reportaże i pływanie.