Reklama

W tym artykule:

  1. Polska podbija serca Czechów
  2. Tak Czesi widzą Polskę?
  3. Nie tylko Morze Bałtyckie
Reklama

Choć piękna jest nasza Polska cała, od morza po Tatry, dla większości turystów zza granicy nadal pozostaje terra incognita. Potwierdzają to dane udostępnione przez Eurostat. Dowiadujemy się z nich, że w pierwszym kwartale 2024 r. udział zagranicznych podróżnych, którzy nocowali w naszym kraju, stanowił 19% wszystkich turystów.

To oznacza, że Polska jest najmniej popularnym krajem dla turystów zza granicy w Unii Europejskiej. Dla porównania, w tym samym okresie największy udział zagranicznych gości w turystyce odnotowały Malta z wynikiem 91% i Cypr – 87%.

Polska podbija serca Czechów

Kto w takim razie odwiedza Polskę? Wśród garstki turystów zza granicy niektóre narody wykazują się szczególną sympatią do polskich krajobrazów. Szczególnie nadmorskich. Mowa choćby o Czechach, którzy, jak wiadomo, dostępu do morza nie mają.

Odpowiedzią na rosnącą popularność polskiego wybrzeża wśród Czechów ma być nowe połączenie kolejowe łączące Gdańsk z Pragą. Cztery pociągi dziennie będą kursować na tej trasie (przez Bydgoszcz, Poznań i Wrocław) od grudnia 2024. Oczywiście Czesi nie czekają nowy pociąg i już latem tłumnie odwiedzają nadbałtyckie kurorty w naszym kraju. Jak podaje Czeski Urząd Statystyczny, w 2024 r. zainteresowanie krótkimi urlopami w Polsce wzrosło o 60%.

Tak Czesi widzą Polskę?

Czesi chętnie przyjeżdżają do Polski nie tylko w pociągach, ale i w prywatnych autach. Taka forma podróżowania po naszym kraju ma jeszcze bardziej zyskać na popularności dzięki budowie drogi ekspresowej S3. Otwarcie dolnośląskiego odcinka trasy zostało uhonorowane spotem promocyjnym przygotowanym przez PORR S.A., firmę budowlaną od ponad 30 lat działającą w Polsce, Generalnego Wykonawcę odcinka trasy S3 na Bolków-Kamienna Góra.

Widzimy na nim młodą parę Czechów, którzy jadą autem na wakacje właśnie nad polskie morze. Jak mówi sam bohater nagrania, do tej pory wyjeżdżali na wczasy do Chorwacji, jednak postawili zmienić kierunek wakacyjnych wojaży.

– W tym roku, tak sobie pomyślałem, że przecież sąsiedzi mają morze. No, nie tylko morze. Jeziora mają też i góry – mówi Czech w reklamie.

Dojazd z Czech nad polskie morze jest przedstawiony jako szybki, a w dodatku z malowniczym widokami po drodze. Po dojechaniu na miejsce turystka jest zaskoczona, że para tak szybko dotarła na miejscu. I tu zaczyna się festiwal komplementów pod adresem polskiego wybrzeża.

Jaka piękna plaża. Taka mało chorwacka. Kamieni nie ma; No, nie ma. Bo to Bałtyk. Bliżej, piękniej. No i z Polakami zawsze się dogadasz – wymieniają Czesi, stojąc nad brzegiem morza.

To kolejny raz w ostatnim czasie, kiedy Polska jest promowana za granicą. W sierpniu na stacjach paryskiego metra zawisło 200 billbaordów, które zachęcają zarówno mieszkańców francuskiej stolicy, jak i przyjezdnych do odwiedzenia Polski. Z uwagi na trwające Igrzyska Olimpijskie, w Paryżu przebywają obecnie podróżni z całego świata. Kampania ma więc szanse dotrzeć do różnych narodów. Jak podkreślają, przedstawiciele Polskiej Organizacji Turystycznej, to najsilniejsza i najbardziej zmasowana promocja naszego kraju w historii.

Polskim miastem zachwyca się świat. Panuje tu prawdziwy włoski klimat

Polskie miasto ponownie na ustach brytyjskich mediów. Tym razem bohaterem jednego z artykułów została – jak przyznaje jego autorka – „imprezowa stolica Polski”.
Lublin z lotu ptaka
Lublin z lotu ptaka. Fot. JackF/Getty Images

Nie tylko Morze Bałtyckie

Nie zawsze Czesi odwiedzający Polskę, docierają na wybrzeże. Czeski język usłyszymy, chociażby na górskich szlakach w Karkonoszach, a już na pewno na Śnieżce. Góra ta jest bowiem szczytem granicznym Polski i Czech. Co więcej, to najwyższy szczyt górski naszych południowych sąsiadów. Cieszy się wiec sporą popularnością wśród piechurów.

Turyści z Czech chętnie odwiedzają też między innymi Wrocław czy Kraków. Krótkie wycieczki do tych miast ułatwiają bezpośrednie połączenia kolejowe i autobusowe między państwami.

Źródła: Puls Biznesu, Rynek Kolejowy, PORR S.A.

Reklama

Szukasz więcej fascynujących informacji na temat świata roślin i zwierząt, odkryć archeologicznych, nieskończonego Wszechświata oraz podróży? Zaprenumeruj magazyn „National Geographic Polska”. Najnowszą ofertę znajdziesz na tej stronie.

Nasz ekspert

Mateusz Łysiak

Dziennikarz zakręcony na punkcie podróżowania. Pierwsze kroki w mediach stawiał w redakcjach internetowej i papierowej magazynu „Podróże”. Redagował i wydawał m.in. w gazeta.pl i dziendobrytvn.pl. O odległych miejscach (czasem i tych bliższych) lubi pisać nie tylko w kontekście turystycznym, ale też przyrodniczym i społecznym. Marzy o tym, żeby zobaczyć zorzę polarną oraz Machu Picchu. Co poza szlakiem? Kuchnia włoska, reportaże i pływanie.
Reklama
Reklama
Reklama