Thomas Cook w rękach Polaków. To nowy rozdział dla najstarszej marki turystycznej
Co łączy Thomasa Cooka z Polską? Choć słynny podróżnik prawdopodobnie nigdy nie odwiedził naszego kraju, jego dziedzictwo wkrótce zyska z nim bliskie powiązania. Ta rewolucja w branży turystycznej to doskonała wiadomość nie tylko dla Polaków.

Spis treści:
- Polska firma przejmuje kultową markę turystyczną
- Kim był Thomas Cook?
- Tak wyglądał początek współczesnej turystyki
Polska platforma podróżnicza eSky ogłosiła przejęcie Thomas Cook – najstarszej marki w branży turystycznej. Krok ten ma na celu nie tylko ożywić kultową firmę, ale także wzmocnić pozycję eSky jako lidera na rynku elastycznych ofert podróży. Najbliższe plany obejmują m.in. rozwój pakietów dynamicznych, takich jak Lot+Hotel. To również ważny krok w ekspansji polskiej platformy na rynkach europejskich, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii.
Polska firma przejmuje kultową markę turystyczną
Przejęcie umożliwi Thomas Cook dostęp do oferty ponad 500 linii lotniczych, w tym Lufthansy i Ryanaira, co zwiększy konkurencyjność kultowej marki. Dla eSky to kluczowy element realizowaniu strategii buy&build, która ma na celu dalszą ekspansję zagraniczną i dostarczanie bardziej elastycznych ofert wakacyjnych. Długoterminowy plan umocnienia pozycji polskiej firmy na rynku europejskim dotyczy szczególnie Wielkiej Brytanii. Wyspiarski kraj już generuje największe przychody dla grupy spośród krajów Europy Zachodniej.
eSky działa w ponad 50 krajach. Firma oferuje szeroką gamę usług, od lotów i zakwaterowania po pakiety city break oraz wakacyjne. Klienci mogą korzystać także z dodatkowych usług, takich jak ubezpieczenia, wynajem samochodów, transfery lotniskowe oraz bilety na wydarzenia sportowe i koncerty. W 2023 roku firma osiągnęła imponujące wyniki – zysk EBITDA (z ang. Earnings Before Interest, Taxes, Depreciation, and Amortization) wyniósł ponad 81 mln zł, a przychody ze sprzedaży osiągnęły poziom 3,5 mld zł. Obsłużono przy tym 3,3 mln klientów.
Nazwa brytyjskiej marki nieprzypadkowo brzmi znajomo. Stoi za nią słynny brytyjski podróżnik Thomas Cook – i to jako założyciel. Właśnie z tego powodu uważa się go za pioniera współczesnej turystyki. Co ciekawe, zaczynał jako kaznodzieja i działacz społeczny.
Kim był Thomas Cook?
Cook zorganizował swój pierwszy wyjazd w 1841 r. Był to transfer dla grupy 500 osób z Leicester do Loughborough na wiec abstynentów. Podróż odbyła się pociągiem i kosztowała jedynie szylinga. Było to pierwsze tego typu przedsięwzięcie, a Cook zapewniał zarówno transport, jak i obsługę logistyczną.
W kolejnych latach Thomas Cook organizował coraz więcej wycieczek m.in. do Londynu, Szkocji i innych części Wielkiej Brytanii. Po sukcesie pierwszych wyjazdów Cook założył własną firmę Thomas Cook & Son. W 1855 roku zorganizował swoją pierwszą zagraniczną wycieczkę do Paryża. Tym samym zainaugurował międzynarodowe wyjazdy turystyczne. Z czasem działalność firmy rozszerzyła się na inne kontynenty. W ofercie zaczęły pojawiać się podróże do Egiptu, na Bliski Wschód oraz do Stanów Zjednoczonych.
Tak wyglądał początek współczesnej turystyki
Biuro podróży Thomasa Cooka jako pierwsze oferowało takie innowacje jak bilet turystyczny obejmujący transport i zakwaterowanie czy katalogi i przewodniki turystyczne, w których reklamowano miejsca do odwiedzenia. Dzięki temu podróże stały się bardziej dostępne dla przedstawicieli różnych warstw społecznych. Po śmierci Thomasa Cooka firma przetrwała i kontynuowała swoją działalność, stając się jednym z największych biur podróży na świecie.
Pomimo wielu lat spędzonych na pozycji lidera w branży turystycznej w XXI wieku firma zaczęła zmagać się z problemami finansowymi. Finalnie w 2019 roku Thomas Cook Group ogłosiła upadłość, co było szokiem nie tylko dla pasjonatów turystyki. Główne problemy, które doprowadziły do upadku, to m.in. długi, nieudane próby restrukturyzacji oraz niezdolność do przystosowania się do nowoczesnych form sprzedaży internetowej.
Po roku firma wznowiła działanie jednak już w zupełnie innej formie, oferując usługi przez internet. Teraz połączenie z polską platformą podróżniczą może pomóc odzyskać kultowej marce dawny blask.
Źródło: eSky.
Nasz autor
Mateusz Łysiak
Dziennikarz zakręcony na punkcie podróżowania. Pierwsze kroki w mediach stawiał w redakcjach internetowej i papierowej magazynu „Podróże”. Redagował i wydawał m.in. w gazeta.pl i dziendobrytvn.pl. O odległych miejscach (czasem i tych bliższych) lubi pisać nie tylko w kontekście turystycznym, ale też przyrodniczym i społecznym. Marzy o tym, żeby zobaczyć zorzę polarną oraz Machu Picchu. Co poza szlakiem? Kuchnia włoska, reportaże i pływanie.
ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER
Pokazywanie elementu 1 z 1
Zapomnij o dalekich podróżach. Turystyczny hit 2025 jest tuż za polską granicą
Nieprzypadkowo mówi się o nim coraz więcej. Ten kierunek może być podróżniczym hitem 2025. Szczególnie wśród Polaków, którzy marzą o spokojnym wyjeździe, bez dalekich lotów.
Zobacz także
7 najciekawszych zawodów dla ludzi kochających podróże
Współpraca reklamowa
Polecane
Pokazywanie elementów od 1 do 4 z 20
Madera: raj dla miłośników przyrody i aktywnego wypoczynku
Współpraca reklamowa
Kierunek: Włochy, Południowy Tyrol. Ależ to będzie przygoda!
Współpraca reklamowa
Komfort i styl? Te ubrania to idealny wybór na ferie zimowe
Współpraca reklamowa
Nowoczesna technologia, która pomaga znaleźć czas na to, co ważne
Współpraca reklamowa
Wielorazowa butelka na wodę, jaką najlepiej wybrać?
Współpraca reklamowa
Z dala od rutyny i obowiązków. Niezapomniany zimowy wypoczynek w dolinie Gastein
Współpraca reklamowa
Polacy planują w 2025 roku więcej podróży
Współpraca reklamowa
Podróż w stylu premium – EVA Air zaprasza na pokład Royal Laurel Class
Współpraca reklamowa
Chcesz czerpać więcej z egzotycznej podróży? To łatwiejsze, niż może się wydawać
Współpraca reklamowa
Portrety pełne emocji. Ty też możesz takie mieć!
Współpraca reklamowa