Tłumy w „Wenecji Północy”. To polskie miasto robi furorę wśród turystów
Turystyka w polskich miastach rośnie w siłę. Jedno z nich właśnie notuje frekwencyjny sukces i coraz częściej trafia na listy najchętniej odwiedzanych miejsc w kraju.

W tym artykule:
Polskie miasta cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem turystów zarówno z kraju i zagranicy. Kilka dni temu pisaliśmy o imponującym wyniku Torunia, który w 2024 roku przyciągnął niemal 2,5 mln odwiedzających. Powody do radości ma również Wrocław. Stolica Dolnego Śląska zaliczyła wyjątkowo udany sezon, co potwierdzają liczby.
„Wenecja Północy” z rekordem
Wrocław, zachwycający klimatem i przydomkiem „Wenecji Północy”, przyciągnął w minionych dwunastu miesiącach rekordową liczbę odwiedzających. W 2024 r. do stolicy Dolnego Śląska zawitało aż 6,6 miliona osób, czyli o 600 tys. więcej niż przed rokiem. Wśród nich znalazło się 3,5 mln turystów nocujących oraz 3,1 mln gości jednodniowych.
Polacy stanowili większość (74%) wszystkich odwiedzających. Jednak co czwarty turysta zatrzymujący się w mieście na dłużej pochodził z zagranicy. Najwięcej gości przyjechało z Niemiec, Czech, Wielkiej Brytanii i Francji.
Na krajowej mapie ruchu turystycznego wyróżnia się województwo mazowieckie. Do Wrocławia przybyło stamtąd ponad 464 tys. osób. Sporo odwiedzających pochodziło także z Wielkopolski, Śląska, Pomorza Zachodniego i oczywiście okolic Dolnego Śląska. Każdy z tych regionów przekroczył próg 280 tys. gości.
Pod względem liczby turystów nocujących Wrocław zajmuje czwarte miejsce w kraju – za Warszawą, Krakowem i Gdańskiem. „Miasto stu mostów” ustępuje stolicy Pomorza głównie latem. W pozostałych miesiącach liczby odwiedzin są porównywalne.
– Liczba turystów rosła z miesiąca na miesiąc, aż do września, kiedy zauważyliśmy wyraźne tąpnięcie. To efekt sytuacji powodziowej na Dolnym Śląsku. We Wrocławiu nie doszło do zalania, ale obawy i przekładanie wydarzeń miały wpływ na ruch turystyczny. Grudzień z kolei nie jest wielkim zaskoczeniem – co roku przyciąga tłumy – ale ten był wyjątkowy – zaznacza Radosław Michalski, dyrektor Departamentu Marki Miasta Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Co przyciąga turystów do Wrocławia?
Na liście najchętniej odwiedzanych miejsc znalazły się niezmiennie ZOO, Panorama Racławicka, Kolejkowo i Hydropolis. Łącznie przyciągnęły ponad 2,6 miliona osób.
Mieszkańcy Wrocławia również dołożyli swoją cegiełkę do turystycznego ruchu. 22% z nich gościło u siebie bliskich z innych miast i krajów. Co pokazywali przyjezdnym? Przede wszystkim ZOO (34,5%), punkt widokowy w Sky Tower (28,5%) i Panoramę Racławicką (17,4%). Popularne były też rejsy po Odrze (22%) i wypady do restauracji czy kawiarni (69%).
Co ciekawe, coraz więcej gości trafia do Wrocławia drogą lotniczą. W 2024 r. aż 22,7% nocujących przybyło samolotem. Rok wcześniej ten odsetek wynosił zaledwie 9,2%.
Z badań Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych (IBIMS) wynika, że Wrocław to dziś najczęściej wskazywane przez Polaków miasto, do którego chcieliby się przeprowadzić. Ponadto Stolica Dolnego Śląska została ponownie wyróżniona w międzynarodowym rankingu European Cities & Regions of the Future 2025 jako najlepsze miasto średniej wielkości w Europie.
Źródła: dane UMW; National Geographic Polska
Polecane
Pokazywanie elementów od 1 do 4 z 20
Edukacja bez granic: Akademeia High School i sukces w globalnym świecie
Współpraca reklamowa
Madera: raj dla miłośników przyrody i aktywnego wypoczynku
Współpraca reklamowa
Kierunek: Włochy, Południowy Tyrol. Ależ to będzie przygoda!
Współpraca reklamowa
Komfort i styl? Te ubrania to idealny wybór na ferie zimowe
Współpraca reklamowa
Nowoczesna technologia, która pomaga znaleźć czas na to, co ważne
Współpraca reklamowa
Wielorazowa butelka na wodę, jaką najlepiej wybrać?
Współpraca reklamowa
Z dala od rutyny i obowiązków. Niezapomniany zimowy wypoczynek w dolinie Gastein
Współpraca reklamowa
Polacy planują w 2025 roku więcej podróży
Współpraca reklamowa
Podróż w stylu premium – EVA Air zaprasza na pokład Royal Laurel Class
Współpraca reklamowa
Chcesz czerpać więcej z egzotycznej podróży? To łatwiejsze, niż może się wydawać
Współpraca reklamowa
Portrety pełne emocji. Ty też możesz takie mieć!
Współpraca reklamowa