Reklama

W tym artykule:

Reklama
  1. Czech Airlines przechodzi do historii
  2. Historia Czech Airlines

Ostatnie lata nie były łatwe dla rynku lotniczego. Pandemia COVID-19 i wybuch wojny na Ukrainie spowodowały, że wielu przewoźników zaczęło borykać się z poważnymi problemami finansowymi. Część z nich, jak na przykład brytyjski Flybe, musiało ogłosić upadłość. Mimo że sytuacja na rynku powoli zaczyna się poprawiać, kolejne linie – niestety – znikają z lotniczej mapy świata. I to mimo wieloletnich tradycji.

Czech Airlines przechodzi do historii

Czech Airlines to już historia. Czeskie narodowe linie lotnicze w miniony piątek, 26 października, odbyły swój ostatni rejs i po 101 latach zakończyły działalność. Teraz ich miejsce zajmie firma Smartwings, która w 2018 r. przejęła 98% udziałów państwowego przewoźnika. Na biletach oraz na tablicach odlotów i przylotów zamiast kodu OK pojawi się QS.

Na pokładzie pożegnalnego lotu – z Paryża do Pragi – nie zabrakło dawnych pracowników, osób związanych z linią, a także miłośników lotnictwa. Decyzja o zaprzestaniu dalszej działalności operacyjnej skutkuje tym, że České aerolinie, po ponad 20 latach, opuszczą jeden z trzech głównych globalnych sojuszy linii lotniczych, SkyTeam.

Rozczarowania całą sytuacją nie kryją pasażerowie. O tym, że skończyła się pewna era w historii nie tylko czeskiego, ale i światowego lotnictwa, niech świadczy fakt, że flaga narodowa i Unii Europejskiej, wywieszone przed siedzibą krajowego Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Pradze, zostały opuszczone do połowy masztu.

Historia Czech Airlines

Założone w 1923 roku czeskie linie lotnicze Czech Airlines były jednymi z najstarszych na świecie. Wcześniej swoja działalność rozpoczęły jedynie holenderskie KLM (1919), kolumbijska Avianca (1919), australijski Qantas (1920) oraz rosyjski Aeroflot (powstały także w 1923).

Narodowy przewoźnik naszych południowych sąsiadów swój pierwszy lot odbył 29 października 1923 r. na trasie Praga–Bratysława. Siedem lat później maszyna ČSA zabrała pasażerów do Zagrzebia, co zainaugurowano międzynarodowe połączenia. W czasie okupacji niemieckiej linie zawiesiły swoją działalność i powróciły w pełni dopiero po zakończeniu II wojny światowej, z widocznymi wpływami Związku Radzieckiego.

W latach 60. XX wieku flota Czech Airlines obejmowała 62 samoloty. Z kolei na początku obecnego stulecia spadła ona do 40 maszyn, a w ostatnich miesiącach działalności – do zaledwie dwóch. Co ciekawe, będą one nadal nosić symbol OK i charakterystyczne barwy oraz logo ČSA. W ten sposób uszanowana zostanie ponad stuletnia historia czeskiego przewoźnika.

Problemy finansowe Czech Airlines rozpoczęły się pod koniec ubiegłego stulecia. Wówczas dążono do sprywatyzowania narodowego przewoźnika, ale bez skutku. Finalnie doszło do tego w 2013 r., gdy niespełna połowę udziałów kupiły koreańskie linie Korean Air. Następnie ČSA została przejęta przez grupę Travel Service, działającą dziś pod nazwą Smartwings. Zarządzana przez Jiriego Szimane i Romana Vikę firma, która posiada spółki na Słowacji, Węgrzech, Polsce i Niemczech, uchodzi za kluczowego gracza w sektorze lotów regularnych, czarterowych i prywatnych w Europie Środkowej.

Obserwuj National Geographic Traveler Poland na Facebooku i podziel się z nami swoją opinią. Znajdziesz nas także na Instagramie – @natgeopl.

Reklama

Źródła: fly4free.pl; National Geographic Traveler.

Nasz ekspert

Igor Szulim

Od zawsze wiedziałem, co chcę robić w życiu. Dlatego z pasji i z wykształcenia jestem dziennikarzem. W National-Geographic.pl zajmuje się tematyką podróżniczą. Szczególnie bliskie są mi kraje niemieckojęzyczne. Po godzinach najchętniej spędzam czas na korcie tenisowym.
Reklama
Reklama
Reklama