Do tych 44 krajów nie polecisz. Rząd utrzymał obostrzenia
Od marca, gdy zamknięto niebo nad Polską pragnący podróżować samolotami musieli czekać aż do czerwca by skorzystać z usług przewoźników lokalnych czy zagranicznych. Choć stopniowo zaczęto rozluźniać obostrzenia, otwierając kraj najpierw na połączenia krajowe, a potem zagraniczne, niektóre popularne kierunki pozostawały (relatywnie) niedostępne. Dopiero od 12 sierpnia można bezpośrednio polecieć samolotem do Portugalii i Szwecji. Pozostałe obostrzenia dotyczą jeszcze 44 państw, w większości pozaeuropejskich.
- Jan Sochaczewski
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 11 sierpnia 2020 r. "w sprawie zakazów w ruchu lotniczym" na podstawie ustawy Prawo lotnicze zakazano lądowania w Polsce samolotów przewożących pasażerów cywilnych maszyn z lotnisk położonych na terytorium:
1) Bośni i Hercegowiny;
2) Chińskiej Republiki Ludowej;
3) Czarnogóry;
4) Demokratycznej Republiki Wysp Świętego Tomasza i Książęcej;
5) Federacji Rosyjskiej;
6) Federacyjnej Republiki Brazylii;
7) Księstwa Andory;
8) Królestwa Arabii Saudyjskiej;
9) Królestwa Bahrajnu;
10) Królestwa Eswatini;
11) Meksykańskich Stanów Zjednoczonych;
12) Państwa Izrael;
13) Państwa Katar;
14) Państwa Kuwejt;
15) Republiki Argentyńskiej;
16) Republiki Armenii;
17) Republiki Chile;
18) Republiki Dominikańskiej;
19) Republiki Ekwadoru;
20) Republiki Gabońskiej;
21) Republiki Gwatemali;
22) Republiki Hondurasu;
23) Republiki Iraku;
24) Republiki Kazachstanu;
25) Republiki Kirgiskiej;
26) Republiki Kolumbii;
27) Republiki Kosowa;
28) Republiki Kostaryki;
29) Republiki Macedonii Północnej;
30) Republiki Malediwów;
31) Republiki Mołdawii;
32) Republiki Panamy;
33) Republiki Peru;
34) Republiki Południowej Afryki;
35) Republiki Salwadoru;
36) Republiki Serbii;
37) Republiki Singapuru;
38) Republiki Surinamu;
39) Republiki Zielonego Przylądka;
40) Stanów Zjednoczonych Ameryki;
41) Sułtanatu Omanu;
42) Wielkiego Księstwa Luksemburga;
43) Wielonarodowego Państwa Boliwia;
44) Wspólnoty Bahamów.
Zgodnie ze wspomnianym rozporządzeniem, które obowiązywać będzie od 12 do 25 sierpnia, zakaz nie dotyczy m.in. samolotów ”wykonujących loty na zlecenie albo za zgodą” premiera albo wojskowych.
Gdy rozporządzenie było jedynie projektem czekającym na podpis Mateusza Morawieckiego, jego autorzy uzasadnili ten a nie inny wybór państw ujętych w dokumencie m.in. danymi publikowanymi przez Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób dot. liczby zachorowań na koronawirusa.
Gdy w Polsce liczba wykrytych przypadków infekcji zaczęła w ostatnich tygodniach gwałtownie rosnąć, sięgając między 600 a 800 dziennie, w Portugalii niepewna jeszcze kilka tygodni temu sytuacja zaczęła się normować. 10 sierpnia odnotowano 164 zachorowania, przy czym w dniach wcześniejszych ta liczba utrzymywała się w okolicach 150.
Bardziej dynamiczna sytuacja w Szwecji nadal lepsza jest od tej w Polsce. Od 3 sierpnia, gdy odnotowano 164 nowe zakażenia SARS-CoV-2 liczba infekcji stopniowo rosła aż do 380 przypadków 7 sierpnia, by dwa dni później spaść poniżej setki a 10 sierpnia podnieść się do 139.
Nie dziwi, że polscy urzędnicy mogli zmienić zdanie odnośnie bezpośrednich połączeń z tymi dwoma krajami. Tym bardziej, że zakaz ten był de facto martwy o tyle, że cały czas możliwe były połączenia pośrednie przy lotach przez Londyn, Frankfurt, Budapeszt czy Amsterdam.
- Nasi rodacy, choć nie tylko oni, długo wyczekiwali możliwości lotów bezpośrednich między Polską a Portugalią z konieczności posiłkując się lotami łączonymi przez terytoria państw nie objętych restrykcjami – powiedział nam Bogdan Jędrzejowski, oficer prasowy ambasady polskiej w Lizbonie.