Oto pytania najczęściej zadawane przez wystraszonych pasażerów
Dlaczego samolot lata? Czym są turbulencje? Na pytania odpowiada nasz ekspert kpt. Igor Augustyniak - pilot samolotu.
1 z 5
shutterstock_163083980
2. Skąd się bierze zmiana brzmienia silników?
Piloci mają wpływ na moc generowaną przez silniki. W przypadku samolotów turbośmigłowych zwiększanie mocy i wyższa prędkość obrotowa śmigieł oznaczają większy hałas
w kabinie pasażerskiej. Najgłośniej jest przy starcie, kiedy silniki pracują prawie pełną mocą. Po oderwaniu się od ziemi następuje faza rozpędzania. Silniki cichną. Głośniej jest przy przyziemieniu, kiedy piloci chcą natychmiast wyhamować maszynę i używają urządzenia o nazwie rewers. To odwracacz ciągu wspomagający hamowanie. Niestety rewers jest bardzo głośny.
(Fot. Shutterstock)
2 z 5
shutterstock_289825832
3. Czym są turbulencje?
Powoduje je nieregularny i gwałtowny ruch powietrza. Część z nich można przewidzieć. Wówczas włączamy sygnalizację „zapiąć pasy”, zmniejszamy prędkość i zmieniamy wysokość lotu. Piloci nigdy nie wlatują w chmury burzowe; tam wstrząsy mogą być bardzo silne.
(Fot. Shutterstock)
3 z 5
shutterstock_199708745
4. Czy samolot może wylądować sterowany z ziemi?
Teoretycznie tak. Niektóre samoloty oraz lotniska są wyposażone w system automatycznego lądowania. Człowiek nie dotyka wtedy żadnych urządzeń, jego rola sprowadza się do nadzoru pracy autopilota. Ale proces takiego lądowania i tak jest inicjowany przez załogę. Sterowanie z ziemi, np. dronami, to nowy pomysł na lotnictwo.
(Fot. Shutterstock)
4 z 5
shutterstock_215098195
5. Czy podczas lotu może zabraknąć powietrza?
Na pewno nie. Samolot nie jest zamkniętą puszką. Można powiedzieć, że oddycha. Powietrze przez silniki trafia do układów ogrzewania i klimatyzacji. Są też zawory upustowe, przez które wypuszczany jest jego nadmiar. Ruch powietrza wymuszany jest także przez wentylatory. Jeśli któryś z systemów zawiedzie, co zdarza się bardzo rzadko, albo dojdzie do dekompresji, czyli nagłego rozszczelnienia
kabiny, załoga może być zmuszona do obniżenia lotu
do tzw. bezpiecznej wysokości ok. 3 tys. m.
Na tym poziomie wszelkie nieszczelności nie są niebezpieczne dla załogi i pasażerów. Podczas zniżania awaryjnego pasażerom zapewniony jest tlen z butli i z generatorów (maski wypadają z sufitu).
(Fot. Shutterstock)
5 z 5
shutterstock_107640533
6. Czy samolot ma ABS?
Tak. Samoloty mają taki system. Nazywa się antyskid. Działa podobnie jak w samochodach. Zresztą to automobiliści przejęli go z lotnictwa
i zaadaptowali do potrzeb samochodów.
(Fot. Shutterstock)