W znanej powieści Chinuy Achebego, „Wszystko się rozpada” mieszkańcy afrykańskiej wioski piją wino palmowe z własnoręcznie zebranych owoców. Co ciekawsze, kiedy przychodzi szczególna okazja, główny bohater spożywa je... z czaszki pierwszego zabitego przez siebie człowieka. Oczywiście to ekstremalny przykład zaczerpnięty z fikcji literackiej, niemniej jednak wino palmowe to nadal bardzo popularny trunek w wielu częściach Azji i Afryki. Wiąże się ono z wieloma obrzędami religijnymi, a w niektórych rejonach Nigerii do zwyczaju należy, aby mężczyzna prosząc o rękę kobiety, przyniósł do jej domu właśnie wino palmowe. Natomiast wyrazem szacunku dla przodków jest rozlanie niewielkiej ilości na ziemię przed rozpoczęciem picia. Co istotne, z dodatkiem ziół stosowane jest także jako uniwersalny lek. A co słychać bliżej? To tylko jeden z przykładów radykalnie odmiennych zwyczajów związanych ze spożywaniem alkoholu. Jednak różnice można dostrzec nawet wewnątrz bliższych nam kultur. Spójrzmy choćby na Włochów czy Hiszpanów, dla których nie istnieje kwestia picia „dopiero po 13”, wino w końcu pasuje do każdego posiłku. Warto też wspomnieć o trunku charakterystycznym dla Hiszpanów i Portugalczyków, czyli sangrii, przyrządzanej z wina, owoców, soków owocowych i lodu, ewentualnie z dodatkiem innych alkoholi. Zupełnie inny styl picia alkoholu, a co za tym idzie – spędzania czasu, reprezentują Brytyjczycy, dla których typowe jest piwo i kultura przebywania w pubach. Wielu z nich zahacza o ulubiony lokal codziennie po pracy. Zamawiają tam jeden z wielu rodzajów piwa, lubują się też w dziwnych kombinacjach, takich jak połączenie piwa z... lemoniadą. Ten trunek jest popularny również wśród Belgów. Ważone przez nich piwa są poważane na całym świecie, a wiele z nich uważa się za marki luksusowe. Z kolei Francuzi chętnie sięgają po wykwintne wina, koniecznie z odpowiednimi przekąskami – na przykład różnymi gatunkami serów. Rosjanie za to upodobali sobie wódkę – rocznie kupują niemal połowę jej światowej produkcji.
Zjednoczeni w skutkach Jak widać, każda kultura jest bogata w odmienne zwyczaje związane ze spożywaniem alkoholu. Jedno, co się nie różni, to konsekwencje tej formy zabawy (no, może trochę – na przykład Azjaci znacznie gorzej metabolizują alkohol). Na szczęście udało nam się już wypracować sposoby na ich przezwyciężenie. Wiemy na przykład, że przed wyjściem z domu należy „dobrze” zjeść, że alkoholi nie wolno mieszać, a ich spożyciu powinny towarzyszyć przekąski i napoje bezalkoholowe. Warto też zainteresować się nieco bardziej nowoczesnymi sposobami „dla wtajemniczonych”. Na rynku dostępny jest na przykład szczególny produkt – Alcovit Med, którego działanie polega na zdolności redukowania poziomu alkoholu w organizmie. To może być najlepszy ostatni drink, po jaki sięgniesz!
"}}]],"promo":null,"userRatings":{"total":0,"isHalfStar":false,"commentCount":0},"isSaveable":false,"sponsor":null,"relatedItems":null,"plantOverview":null,"openWebSettings":null,"breadcrumbs":[{"label":"Strona główna","url":"https://www.national-geographic.pl:443"},{"label":"Traveler","url":"https://www.national-geographic.pl/traveler/"},{"label":"Porady","url":"https://www.national-geographic.pl/traveler/porady/"},{"label":"Ciekawe trunki z ciekawych miejsc świata"}],"seoMetadata":{"title":"Ciekawe trunki z ciekawych miejsc świata","description":"Powiedzenie „co kraj, to obyczaj” ma zastosowanie także do kultury picia alkoholu. Wszyscy wiemy, jak wygląda ona w Polsce i z jakim trunkiem przede wszystkim się kojarzy. Jak wygląda to u innych narodów?","metaTitle":"Ciekawe trunki z ciekawych miejsc świata","metaDescription":"Powiedzenie „co kraj, to obyczaj” ma zastosowanie także do kultury picia alkoholu. Wszyscy wiemy, jak wygląda ona w Polsce i z jakim trunkiem przede wszystkim się kojarzy. Jak wygląda to u innych narodów?","image":{"@type":"Image","@id":"/v5/.well-known/genid/4eaa1ca9079cb6add111","aspectRatio":0.6661290322580645,"height":667,"width":1000,"alt":"Alcovit__national-geographic.pl","title":"Alcovit__national-geographic.pl","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/9a1a05ddba547b5ea5e036cf25216059c9d7833b-6e47a92.jpeg","sourceName":null},"type":"article","robots":"","canonicalUrl":"https://www.national-geographic.pl/traveler/porady/ciekawe-trunki-z-ciekawych-miejsc-swiata/"},"speedCurveLux":{"label":"article","data":{"layout-variant":"headline"}},"pageUrl":"https://www.national-geographic.pl/traveler/porady/ciekawe-trunki-z-ciekawych-miejsc-swiata/","canonicalUrl":"https://www.national-geographic.pl/traveler/porady/ciekawe-trunki-z-ciekawych-miejsc-swiata/","permutiveModel":{"category":["porady","traveler","traveler-site"],"subcategory":["article"],"channel":"traveler","title":"Ciekawe trunki z ciekawych miejsc świata","article":{"id":"25709","description":"Powiedzenie „co kraj, to obyczaj” ma zastosowanie także do kultury picia alkoholu. Wszyscy wiemy, jak wygląda ona w Polsce i z jakim trunkiem przede wszystkim się kojarzy. Jak wygląda to u innych narodów?","type":"article","author":"Materiały prasowe","tags":["alkohole","drinki"]}},"socialShare":{"platforms":["facebook","twitter","email"],"emailSubject":"","emailBody":"","twitterHandle":"","fbAuthorizeCode":"","title":"Ciekawe%20trunki%20z%20ciekawych%20miejsc%20%C5%9Bwiata","tweet":"Ciekawe%20trunki%20z%20ciekawych%20miejsc%20%C5%9Bwiata","disabled":false,"imageUrl":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/9a1a05ddba547b5ea5e036cf25216059c9d7833b-6e47a92.jpeg","url":"https://www.national-geographic.pl/traveler/porady/ciekawe-trunki-z-ciekawych-miejsc-swiata/"},"schema":{"@context":"https://schema.org","@id":"https://www.national-geographic.pl/traveler/porady/ciekawe-trunki-z-ciekawych-miejsc-swiata/#Article","@type":"Article","description":"Powiedzenie „co kraj, to obyczaj” ma zastosowanie także do kultury picia alkoholu. Wszyscy wiemy, jak wygląda ona w Polsce i z jakim trunkiem przede wszystkim się kojarzy. Jak wygląda to u innych narodów?","image":[{"@type":"ImageObject","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/9a1a05ddba547b5ea5e036cf25216059c9d7833b-6e47a92.jpeg?resize=768,512","width":768,"height":512},{"@type":"ImageObject","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/9a1a05ddba547b5ea5e036cf25216059c9d7833b-6e47a92.jpeg?resize=1000,667","width":1000,"height":667}],"mainEntityOfPage":{"@type":"WebPage","@id":"https://www.national-geographic.pl/traveler/porady/ciekawe-trunki-z-ciekawych-miejsc-swiata/"},"name":"Ciekawe trunki z ciekawych miejsc świata","url":"https://www.national-geographic.pl/traveler/porady/ciekawe-trunki-z-ciekawych-miejsc-swiata/","author":[{"@type":"Person","name":"Materiały prasowe","url":"https://www.national-geographic.pl/author/materialyprasoweauthor"}],"dateModified":"2024-08-26T13:43:19+02:00","datePublished":"2014-09-22T12:32:00+02:00","headline":"Ciekawe trunki z ciekawych miejsc świata","keywords":"alkohole, drinki","publisher":{"@type":"Organization","name":"National Geographic","url":"https://www.national-geographic.pl","logo":{"@type":"ImageObject","height":110,"url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2025/01/cropped-NG-2019-Poziom-264a375-0656366.png?resize=265,110","width":265}},"speakable":{"@type":"SpeakableSpecification","xpath":["/html/head/title","/html/head/meta[@name=\"description\"]/@content"]}},"targeting":{"gtm":{"cat":["porady","traveler","traveler-site"],"channel":"traveler","format":"standard","pageid":"25709","primary_cat":"porady","subcat":"article","author":"Materiały prasowe","publish_date":"2014-09-22T10:32:00+00:00","template":"article","taxonomies":{"posttag":["alkohole","drinki"]}},"dfp":{"configuration":"UAT","cat":["porady","traveler","traveler-site"],"channel":"traveler","format":"standard","pageid":"25709","primary_cat":"porady","subcat":"article","posttag":["alkohole","drinki"]},"piano":[{"key":"premiumContent","value":false},{"key":"primaryCategory","value":"porady"},{"key":"postType","value":"article"},{"key":"categories","value":["porady","traveler","traveler-site"]},{"key":"tags","value":["alkohole","drinki"]}]},"postPreview":null,"affiliateMessage":null,"image":{"@type":"Image","@id":"/v5/.well-known/genid/4eaa1ca9079cb6add111","aspectRatio":0.6661290322580645,"height":667,"width":1000,"alt":"Alcovit__national-geographic.pl","title":"Alcovit__national-geographic.pl","url":"https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/63/2024/08/9a1a05ddba547b5ea5e036cf25216059c9d7833b-6e47a92.jpeg","sourceName":null},"ediplayer":null,"onnetworkplayer":null,"greenVideo":null,"hideComments":false,"suppression":{"@type":"Suppression","@id":"/v5/.well-known/genid/137bceef0d038e830c2f","disableAboveFooter":false,"disableAdsOnPictures":false,"disableAllAds":false,"disableBelowHeader":false,"disableBurdaffiInText":false,"disableBurdaffiWidgets":false,"disableEdiplayerAds":false,"disableEdiplayerAutoplay":false,"disableEdiplayerInjection":false,"disableEdiplayerPlaylist":false,"disableInTextAds":false,"disableRtbAds":false,"hidePromoLogoInHeader":false},"layout":"headline","taxonomies":[{"@type":"Taxonomy","@id":"/v5/.well-known/genid/065f2cf0dc06872d28d0","display":"Kategorie","terms":[{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/32291d5eeeeee4159464","slug":"porady","display":"Porady","parent":{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/7d3b2cedc9c43b51be8a","slug":"traveler","display":"Traveler"},"taxonomy":"category"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/9018da03d64dc2b74ada","slug":"traveler","display":"Traveler","taxonomy":"category"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/36e1c0011538c4e82190","slug":"traveler-site","display":"Traveler Site","taxonomy":"category"}]},{"@type":"Taxonomy","@id":"/v5/.well-known/genid/cdc41a90fcd857eb0b43","display":"Tagi","terms":[{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/5194537c378ec2a9754c","slug":"alkohole","display":"alkohole","taxonomy":"post_tag"},{"@type":"Term","@id":"/v5/.well-known/genid/45d1fc82ec0a99437702","slug":"drinki","display":"drinki","taxonomy":"post_tag"}]}],"table":null,"postFormat":"standard","showHeroImageOverlayIcon":false,"gemius":{"id":".RzgG2_Yv7.IxGqMvf3w7LPpDotKx1s5UVS4lbJ4eJP.p7","url":"pro.hit.gemius.pl/gemius.js","parameters":{"content_identifier":"933032","content_title":"Ciekawe trunki z ciekawych miejsc świata","content_type":"article","publication_date":"2014-09-22T10:32:00+00:00","player":1}},"c2cVars":{"contentId":25709,"contentName":"Ciekawe trunki z ciekawych miejsc świata","contentType":"ContentArticle","contentUrl":"https://www.national-geographic.pl/traveler/porady/ciekawe-trunki-z-ciekawych-miejsc-swiata/","pageType":"Content","siteCategory":"National Geographic/Traveler/Porady","siteCategoryId":null,"siteCategoryName":"Porady","website":"national-geographic-pl"},"relatedEdiPlayer":{"postType":"article","playerType":"related","breadcrumbs":["Traveler","Porady"],"keywords":["alkohole","drinki"],"disablePlaylist":false,"disableAds":false,"disableAutoplay":false,"isAdult":false},"sponsorTracking":null,"postMeta":{"client":"national-geographic-pl","schemaId":"https://www.national-geographic.pl/traveler/porady/ciekawe-trunki-z-ciekawych-miejsc-swiata/#Article","entity":"post","source":"search-api","clientId":"25709"},"recommendedCards":null,"adSettings":{"unitName":"/22760503335/national-geographic.pl/","headerBidder":"none","headerBidderUrl":null,"headerBidderTimeout":1500,"adRefresh":{"enabled":true,"excludedOrderIds":[0],"durationInView":20,"percentageInView":50},"targets":{"configuration":["UAT"]},"lazyLoading":{"enabled":false,"renderMarginPercent":1000,"mobileScaling":0},"stitcher":{"disableAllAdvertising":false},"enableAdvertBeforeBodyOfContent":{"article":true,"recipe":false},"nativeAdvertiser":"none","promoPlacementId":"OeX1ugGDjb3tAIU_ZogyT34acM2hcQMWsNOzmjw2Z8H.w7","permutiveConfig":{"permutiveProjectId":"","permutiveApiKey":"","permutiveDomain":""}},"currentPage":1,"pockets":{"articleContentBottom":[],"articleHeader":[],"articleMeta":[],"aboveFooter":[{"componentId":"im_carousel_card_widget","props":{"data":{"title":"Magazyny","categoryLabels":"hide","categories":[],"tags":[],"tagsOperators":"","articlesType":["offer"],"contentType":"","aspectRatioOverride":"portrait","buttonText":"","buttonLink":"","showDescriptions":false,"showAdvertisingCooperationLabel":false,"showSponsorLabel":false,"showDotsNavigation":false,"numberOfCardsToInclude":4,"numberOfCardsToShowInViewport":4,"pinnedContent":[{"position":1,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1029"}},{"position":2,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1036"}},{"position":3,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1030"}},{"position":4,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1031"}}]},"widgetArea":"aboveFooter"}}],"articleActions":[{"componentId":"savePostButton","props":{}}],"articleBelowContent":[{"componentId":"tagCloud","props":{"data":{"taxonomies":["post_tag"]},"widgetArea":"articleBelowContent"}},{"componentId":"burdaffi_legal_notice_id","props":{"data":null,"widgetArea":"articleBelowContent"}}],"articleFooter":[{"componentId":"burdaffi_widget_id","props":{"data":{"widgetId":"f556253187c40d9ef5ec77558c2f6995","wrapperCssClass":"ecomm-boxd"},"widgetArea":"articleFooter"}},{"componentId":"dynamicRelatedContent","props":{"data":{"title":"Zobacz także","limit":8,"showCardLabels":null,"layout":"horizontal","hideOnMobile":false,"smallCardTitles":false,"categories":[],"type":[],"contentType":[],"aspectRatioOverride":"square","hidePublishDateOnCards":true,"hideAuthorNameOnCards":true,"displayCarousel":false},"widgetArea":"articleFooter"}},{"componentId":"im_carousel_card_widget","props":{"data":{"title":"Polecane","categoryLabels":"hide","categories":["wspolpraca-reklamowa"],"tags":[],"tagsOperators":"","articlesType":"","contentType":"","aspectRatioOverride":"square","buttonText":"","buttonLink":"","showDescriptions":false,"showAdvertisingCooperationLabel":true,"showSponsorLabel":false,"showDotsNavigation":false,"numberOfCardsToInclude":20,"numberOfCardsToShowInViewport":4,"pinnedContent":[]},"widgetArea":"articleFooter"}}],"articleSidebar":[{"componentId":"im_carousel_card_widget","props":{"data":{"title":"ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER","categoryLabels":"hide","categories":[],"tags":[],"tagsOperators":"or","articlesType":"","contentType":"","aspectRatioOverride":"portrait","buttonText":"","buttonLink":"","showDescriptions":true,"showAdvertisingCooperationLabel":false,"showSponsorLabel":false,"showDotsNavigation":false,"numberOfCardsToInclude":1,"numberOfCardsToShowInViewport":1,"pinnedContent":[{"position":1,"content":{"source":"search-api","client":"national-geographic-pl","entity":"offer","clientId":"1028"}}]},"widgetArea":"articleSidebar"}},{"componentId":"burdaffi_widget_id","props":{"data":{"widgetId":"d76d0934e79c8039ec2b5b6f926c79d7","wrapperCssClass":"ecomm-narrow"},"widgetArea":"articleSidebar"}}],"pageBottom":[{"componentId":"text","props":{"data":{"title":"Legal notice","text":"
Jakiekolwiek aktywności, w szczególności: pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie, lub inne wykorzystywanie treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, w szczególności w celu ich eksploracji, zmierzającej do tworzenia, rozwoju, modyfikacji i szkolenia systemów uczenia maszynowego, algorytmów lub sztucznej inteligencji jest zabronione oraz wymaga uprzedniej, jednoznacznie wyrażonej zgody administratora serwisu – Burda Media Polska sp. z o.o. Obowiązek uzyskania wyraźnej i jednoznacznej zgody wymagany jest bez względu sposób pobierania, zwielokrotniania, przechowywania lub innego wykorzystywania treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, jak również bez względu na charakter tych treści, danych i informacji.
\r\n
Powyższe nie dotyczy wyłącznie przypadków wykorzystywania treści, danych i informacji w celu umożliwienia i ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz umożliwienia pozycjonowania stron internetowych zawierających serwisy internetowe w ramach indeksowania wyników wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.\r\n
Powiedzenie „co kraj, to obyczaj” ma zastosowanie także do kultury picia alkoholu. Wszyscy wiemy, jak wygląda ona w Polsce i z jakim trunkiem przede wszystkim się kojarzy. Jak wygląda to u innych narodów?
Tropikalne klimaty W znanej powieści Chinuy Achebego, „Wszystko się rozpada” mieszkańcy afrykańskiej wioski piją wino palmowe z własnoręcznie zebranych owoców. Co ciekawsze, kiedy przychodzi szczególna okazja, główny bohater spożywa je... z czaszki pierwszego zabitego przez siebie człowieka. Oczywiście to ekstremalny przykład zaczerpnięty z fikcji literackiej, niemniej jednak wino palmowe to nadal bardzo popularny trunek w wielu częściach Azji i Afryki. Wiąże się ono z wieloma obrzędami religijnymi, a w niektórych rejonach Nigerii do zwyczaju należy, aby mężczyzna prosząc o rękę kobiety, przyniósł do jej domu właśnie wino palmowe. Natomiast wyrazem szacunku dla przodków jest rozlanie niewielkiej ilości na ziemię przed rozpoczęciem picia. Co istotne, z dodatkiem ziół stosowane jest także jako uniwersalny lek. A co słychać bliżej? To tylko jeden z przykładów radykalnie odmiennych zwyczajów związanych ze spożywaniem alkoholu. Jednak różnice można dostrzec nawet wewnątrz bliższych nam kultur. Spójrzmy choćby na Włochów czy Hiszpanów, dla których nie istnieje kwestia picia „dopiero po 13”, wino w końcu pasuje do każdego posiłku. Warto też wspomnieć o trunku charakterystycznym dla Hiszpanów i Portugalczyków, czyli sangrii, przyrządzanej z wina, owoców, soków owocowych i lodu, ewentualnie z dodatkiem innych alkoholi. Zupełnie inny styl picia alkoholu, a co za tym idzie – spędzania czasu, reprezentują Brytyjczycy, dla których typowe jest piwo i kultura przebywania w pubach. Wielu z nich zahacza o ulubiony lokal codziennie po pracy. Zamawiają tam jeden z wielu rodzajów piwa, lubują się też w dziwnych kombinacjach, takich jak połączenie piwa z... lemoniadą. Ten trunek jest popularny również wśród Belgów. Ważone przez nich piwa są poważane na całym świecie, a wiele z nich uważa się za marki luksusowe. Z kolei Francuzi chętnie sięgają po wykwintne wina, koniecznie z odpowiednimi przekąskami – na przykład różnymi gatunkami serów. Rosjanie za to upodobali sobie wódkę – rocznie kupują niemal połowę jej światowej produkcji.
Reklama
Zjednoczeni w skutkach Jak widać, każda kultura jest bogata w odmienne zwyczaje związane ze spożywaniem alkoholu. Jedno, co się nie różni, to konsekwencje tej formy zabawy (no, może trochę – na przykład Azjaci znacznie gorzej metabolizują alkohol). Na szczęście udało nam się już wypracować sposoby na ich przezwyciężenie. Wiemy na przykład, że przed wyjściem z domu należy „dobrze” zjeść, że alkoholi nie wolno mieszać, a ich spożyciu powinny towarzyszyć przekąski i napoje bezalkoholowe. Warto też zainteresować się nieco bardziej nowoczesnymi sposobami „dla wtajemniczonych”. Na rynku dostępny jest na przykład szczególny produkt – Alcovit Med, którego działanie polega na zdolności redukowania poziomu alkoholu w organizmie. To może być najlepszy ostatni drink, po jaki sięgniesz!
Jakiekolwiek aktywności, w szczególności: pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie, lub inne wykorzystywanie treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, w szczególności w celu ich eksploracji, zmierzającej do tworzenia, rozwoju, modyfikacji i szkolenia systemów uczenia maszynowego, algorytmów lub sztucznej inteligencji jest zabronione oraz wymaga uprzedniej, jednoznacznie wyrażonej zgody administratora serwisu – Burda Media Polska sp. z o.o. Obowiązek uzyskania wyraźnej i jednoznacznej zgody wymagany jest bez względu sposób pobierania, zwielokrotniania, przechowywania lub innego wykorzystywania treści, danych lub informacji dostępnych w ramach niniejszego serwisu oraz wszystkich jego podstron, jak również bez względu na charakter tych treści, danych i informacji.
Powyższe nie dotyczy wyłącznie przypadków wykorzystywania treści, danych i informacji w celu umożliwienia i ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz umożliwienia pozycjonowania stron internetowych zawierających serwisy internetowe w ramach indeksowania wyników wyszukiwania wyszukiwarek internetowych.