Lotnisko Warszawa-Modlin nareszcie z bezpośrednim pociągiem. Jest wstępna data
Lotnisko Warszawa-Modlin kusi tanimi połączeniami, ale zniechęca niełatwym dojazdem. To ma się niebawem zmienić. Wiadomo, kiedy do portu lotniczego w Nowym Dworze Mazowieckim dotrzemy bezpośrednim pociągiem. To nie koniec zmian dla podróżnych.
Spis treści:
- Lotnisko Warszawa-Modlin – dojazd obecnie
- Bezpośredni pociąg na lotnisko Warszawa-Modlin
- Zmiany na lotnisku
Lotnisko Warszawa-Modlin to jeden z trzech międzynarodowych cywilnych portów lotniczych łączonych ze stolicą. Dwa pozostałe to Lotnisko Chopina (jedyny stołeczny port lotniczy leżący w granicach miasta) i Warszawa-Radom. Modlin kusi podróżnych tanimi połączeniami, ale jest oddalony od centrum Warszawy o około 36 km, a to zniechęca wiele osób, zwłaszcza niezmotoryzowanych. Dojechać na poranny lot to nie lada wyzwanie logistyczne. Wszystko wskazuje jednak na to, że po wielu latach lotnisko w Nowym Dworze Mazowieckim doczeka się bezpośredniego połączenia kolejowego.
Lotnisko Warszawa-Modlin – dojazd obecnie
Obecnie port lotniczy Warszawa-Modlin nie ma bezpośredniego połączenia kolejowego. Podróżni korzystają z pociągów Kolei Mazowieckich do stacji Modlin. Stamtąd specjalny autobus dowozi ich na lotnisko. Dostępny jest tzw. bilet lotniskowy w cenie 22,40 zł, obejmujący przejazd pociągiem, autobusem oraz 75-minutowy bilet na komunikację miejską w Warszawie.
Alternatywą dla podróży pociągiem, a następnie autobusem, jest bezpośredni transfer z okolic Dworca Centralnego. Jako można przeczytać na stronie internetowej lotniska, połączenia obsługują firmy CONTBUS i FLIXBUS. Najwygodniejszym, ale też najdroższym rozwiązaniem jest dojazd taksówką. Taka opcja opłaca się najbardziej, gdy podróżujemy w grupie kilkuosobowej. Przejazd warto zarezerwować u kierowcy nawet dzień wcześniej.
Jak widać, dojazd na lotnisko Warszawa-Modlin nie należy do łatwych, ale nie jest to ewenement. Wiele europejskich stolic ma kilka lotnisk, z czego przynajmniej jedno (najczęściej obsługiwane przez tanich przewoźników) jest położone daleko od miasta. Przykładowo Oslo-Torp znajduje się prawie 120 km od stolicy Norwegii, a port lotniczy Paris Beauvais dzieli od faktycznego Paryża ponad 80 km.
Przy takich odległościach 36 km między lotniskiem Warszawa-Modlin a centrum stolicy jest jak rzut beretem. Niebawem przejazd na trasie ma usprawnić od dawna wyczekiwane bezpośrednie połączenie kolejowe.
Bezpośredni pociąg na lotnisko Warszawa-Modlin
Według serwisu wyborcza.pl przetarg na budowę linii kolejowej łączącej stację Modlin z lotniskiem ma zostać ogłoszony w 2026 roku. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, prace budowlane rozpoczną się w 2027 roku i potrwają dwa lata. Koszt inwestycji szacowany jest na 200 milionów złotych. Powstała trasa będzie miała długość siedmiu kilometrów i obejmie nie tylko stację pasażerską, ale także dworzec towarowy, który umożliwi dostarczanie koleją paliwa do samolotów.
Jak poinformował dyrektor Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK Piotr Majerczak, budowa będzie również uwzględniać modernizację infrastruktury drogowej. – To ma być linia dwutorowa. Przebudowany zostanie układ drogowy w Nowym Dworze Mazowieckim wraz z budową bezkolizyjnych skrzyżowań dwupoziomowych na styku linii kolejowej z drogą krajową nr 62 oraz drogą powiatową – informuje wyborcza.pl.
Realną datą otwarcia nowej linii jest 2029 rok, czyli pięć lat przed planowanym zamknięciem Lotniska Chopina w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).
Zmiany na lotnisku
Rozbudowa lotniska również jest priorytetem dla władz regionu. Jak wskazał w rozmowie z Polskim Radiem RDC wojewoda mazowiecki Mariusz Frankowski, port lotniczy jest obecnie przeciążony, a momentami w hali odlotów znajduje się nawet 2 tysiące osób, do obsłużenia których służą zaledwie cztery bramki. Lotnisko, które w ostatnich latach miało około 3,5 mln pasażerów rocznie, planuje zwiększenie swojej przepustowości do 7,5 mln.
– Rzeczywiście to lotnisko zaczyna pękać w szwach. Planowana jest rozbudowa do 7,5 mln. Kwestią, mam nadzieję, najbliższych miesięcy jest uzgodnienie w gronie udziałowców decyzji w tym zakresie – mówił Frankowski.
Plany rozbudowy obejmują nie tylko powiększenie przestrzeni dla pasażerów, ale również modernizację i rozbudowę pasów startowych. Dzięki temu lotnisko będzie mogło obsługiwać większą liczbę samolotów.
Nowa linia kolejowa i rozbudowa infrastruktury mają zwiększyć atrakcyjność lotniska Modlin, które obecnie konkuruje ze stołecznym Lotniskiem Chopina. W dłuższej perspektywie może ono odgrywać kluczową rolę w obsłudze tanich linii lotniczych. Warto przypomnieć, że do 2032 roku w ramach Programu Centralnego Portu Komunikacyjnego powstanie nowy port lotniczy między Warszawą a Łodzią, który będzie obsługiwał przewoźników sieciowych.
Źródło: Wyborcza.pl, RDC