Pasażer zawsze ubezpieczony
Podróż lotnicza to nie tylko wielka frajda, ale czasami także niemiłe niespodzianki. Jak ubezpieczyć się na wypadek turbulencji nie tylko w samolocie?
Zbyt dużo pasażerów zgłoszonych na lot, opóźniony lub odwołany rejs, a do tego zgubiony bagaż. Czy można ubezpieczyć się od wszelkich zdarzeń, jakie mogą nas spotkać podróżując samolotem? Na pewno trzeba się ubezpieczyć, ale warto wiedzieć, że nie każda polisa zapewni nam święty spokój, gdy podczas wyprawy coś pójdzie nie tak - mówi Andrzej Bućko, prawnik z warszawskiego oddziału Federacji Konsumentów. Pieniądze na pewno otrzymamy w przypadku rezygnacji z imprezy turystycznej czy biletu lotniczego.
A co z innymi sytuacjami? Bućko radzi, by wszyscy podróżnicy przed wylotem przeczytali choć raz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z 2004r. określające zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania czy opóźnienia lotu. Bo mało kto wie, że wówczas należy się nam odszkodowanie, ale też posiłki, napoje, dwie rozmowy telefoniczne czy możliwość wysłania e-maila. A co jeszcze powinniście wiedzieć? Sprawdźcie poniżej.
Na pytania czytelników Travelera odpowiada nasz ekspert, Magdalena Oszczak, menedżer ds. Produktu i Oceny Ryzyka Sprzedażowego AXA.
Na jakich trasach lotniczych opłaca się wykupić ubezpieczenie, które zagwarantuje nam wypłatę pieniędzy np. za opóźnienie czy odwołanie lotu?
Ubezpieczenie opóźnienia lotu warto wykupić zawsze, bez względu na to, czy jest to podróz po Europie czy translatlantycka. Trzeba tylko pamiętać, że dotyczy ono lotów rejsowych - regularnych, a nie przewozów czarterowych. Warto wiedzieć, że ubezpieczenie opóźnienia lotu jest częścią ubezpieczenia pakietu ubezpieczeń podróżnych, nazywanych potocznie Travel (w zakres którego wchodzi ubezpieczenia kosztów leczenia i assistance, NNW, bagażu podróżnego oraz OC).
Czy kupując bilet lotniczy automatycznie zostajemy ubezpieczeni przez przewoźnika, czy raczej trzeba wykupić samemu ubezpieczenie podróżne?
Nie jesteśmy automatycznie ubezpieczani. Na stronie przewoźnika można wykupić ubezpieczenie, chociaż radzę wejść bezpośrednio na strony internetowe towarzystw ubezpieczeniowych i porównać oferty zanim na klawiaturze komputera wciśniemy klawisz enter.
Co w przypadku, gdy kupujemy najtańszy bilet lotniczy, który jest bezzwrotny, a jednak rezygnujemy z podróży. Jest ubezpieczenie, które zagwarantuje nam zwrot pieniędzy?
Tak. Ubezpieczenie od rezygnacji z biletu lotniczego. Dla ubezpieczyciela nie ma żadnego znaczenia, czy bilet zakupiony jest w tanich czy regularnych liniach. W przypadku nagłych zdarzeń jak: nieszczęśliwy wypadek, nagłe zachorowanie, przedwczesny poród, śmierć, poważna szkoda w miejscu zamieszkania, możne skorzystać z ubezpieczenia i odzyskać koszty zakupu biletu.
Czy otrzymam pieniądze z ubezpieczenia w przypadku gdy nie zostanę wpuszczony do samolotu przez nadkomplet pasażerów?
Nie ma takiego ubezpieczenia. Jednak w przypadku nadkompletu pasażerów, podróżnemu należy się odszkodowanie regulowane przez Unię Europejską. Pasażer ma prawo do odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro - w zależności od długości trasy i zwrotu pieniędzy za bilet
Co w przypadku odwołanego/opóźnionego lotu? Można się ubezpieczyć na taką ewentualność, czy raczej należy liczyć na odszkodowanie od przewoźnika?
Można się ubezpieczyć w przypadku opóźnienia lotu, najczęściej dotyczy to opóźnień powyżej 5 godzin. W przypadku odwołania lub opóźnienia wielogodzinnego, to przewoźnik zobowiązany jest do pokrycia kosztów transportu do hotelu, kosztów noclegu i wyżywienia.
Jaka jest szansa na odszkodowanie, gdy spotyka nas taka sytuacja: mamy bilety z Hiszpanii do Brazylii. Do Hiszpanii musimy dolecieć z Polski inną linią lotniczą, która w ostatniej chwili odwołuje lot i nie załapaujemy się już na kolejną podróż?
Ubezpieczyć się można od rezygnacji z lotu z przyczyn wymienionych w warunkach ubezpieczenia, a więc także od takiej sytuacji. Warto pamiętać, że ubezpieczeniu podróżnemu podlega bowiem lot łączony.
Jak najkorzystniej ubezpieczyć bagaż i na jaką kwotę maksymalnie można
to zrobić?
Standardowa suma ubezpieczenia bagaży to 200 – 400 euro, ale można się ubezpieczyć również na 1 tys euro.
Jeśli przewozimy samolotem bardzo cenne rzeczy jak biżuterię, szklane przedmioty, instrument muzyczny, to czy można je doubezpieczyć?
Niestety, nie. Ubezpieczenie bagażu podróżnego dotyczy rzeczy codziennego użytku zabieranych w podróż. Wartościowe rzeczy jak złoto, srebro, platyna, środki płatnicze (np. karty kredytowe i debetowe), biżuteria, zegarki, klucze, antyki, zbiory kolekcjonerskie są wyłączone z ochrony ubezpieczeniowej. Z przedmiotów wartościowych ubezpieczyć możemy sprzęt elektroniczny: telefony, aparat fotograficzny, kamerę, czy laptop.