Pociągi TLK kończą bieg – na zawsze. Wiadomo, kiedy znikną z torów i rozkładów
Pociągi TLK wożą podróżnych już od 20 lat. Kolejnych dwóch dekad nie doczekają. PKP Intercity zapowiada, kiedy stare wagony przestaną jeździć po Polsce. Jakie inne zmiany czekają podróżujących koleją? Jest dobra wiadomość dla tych, którzy lubią stołować się w pociągach.
Spis treści:
TLK, czyli Twoje Linie Kolejowe, to marka, która na stałe wpisała się w historię polskiej kolei. Od wiosny 2005 roku łączyła największe miasta w Polsce. Oferta przewoźnika przyciągała podróżnych, dla których priorytetem był niekoniecznie komfort podróży, a raczej przystępne ceny biletów. Dni, a właściwie lata, pociągów TLK są jednak policzone. Do 2030 roku mają całkowicie zniknąć z torów.
Pociągi TLK zostaną zastąpione
Dla mniej wymagających pasażerów podróże pociągami TLK mają swój urok. Ich składy często są złożone ze starszych wagonów, co może nieraz wiązać się z pewnymi niedogodnościami w postaci problemów z otwarciem lub uchyleniem okna. Z roku na rok liczba pociągów TLK maleje. W obecnym rozkładzie jazdy pozostało już tylko 46 takich składów, podczas gdy pociągów IC jest aż 359. To wynik strategii modernizacji polskiej kolei.
– Wyłączanie najstarszych wagonów powoduje naturalne wygasanie kategorii TLK. Połączenia przez nią obsługiwane są zastępowane kategorią IC. Ceny biletów pociągów kategorii IC są takie same jak w TLK. [...] Obecnie, bazując na istniejących i planowanych kontraktach, PKP Intercity przewiduje, że całkowita likwidacja kategorii TLK może nastąpić w okresie 2027–2030 – informuje spółka. Przewoźnik zapowiada również zakup nowoczesnych wagonów restauracyjnych, które będą dostępne w pociągach kategorii Intercity (IC). Nowe wagony restauracyjne mają być jeszcze bardziej komfortowe i funkcjonalne, a oferta Warsa ma zostać wzbogacona.
Pociągi IC zastępują TLK, oferując pasażerom znacznie większy komfort przy zachowaniu przystępnych cen. Nowsze wagony oferują klimatyzację, gniazdka do ładowania urządzeń, wzmacniacze sygnału Wi-Fi, a także nowoczesne systemy informacyjne. Zmiany na torach to jednak nie tylko nowocześniejsze wagony. PKP Intercity modernizuje tabor, ale też inwestuje w przyszłość polskich kolei. Do 2030 roku planują przeznaczyć aż 27 miliardów złotych na infrastrukturę. Celem jest zwiększenie liczby pasażerów do niemal 90 milionów rocznie. To imponujące zważywszy, że już teraz pociągi przewożą rocznie 78,5 miliona pasażerów – o 15% więcej niż rok wcześniej.
Pociąg TLK – co to znaczy?
Początkowo, gdy marka TLK została wprowadzona w 2005 roku, skrót rozwijano jako Tanie Linie Kolejowe. Była to inicjatywa PKP Intercity mająca na celu zapewnienie tańszych połączeń w konkurencji z prywatnymi przewoźnikami autobusowymi. Z czasem, aby poprawić wizerunek marki i odejść od kojarzenia jej wyłącznie z budżetowymi usługami, zmieniono nazwę na neutralną – Twoje Linie Kolejowe. Zmiana ta miała miejsce w związku z dążeniem PKP Intercity do poprawy standardów usług i lepszego dopasowania oferty do potrzeb pasażerów.
Z jaką prędkością jedzie pociąg TLK?
TLK są pociągami ekonomicznymi. Zastąpiły wcześniej funkcjonujące pociągi pośpieszne Intercity. Ich maksymalna prędkość zależy od rodzaju trasy, infrastruktury kolejowej oraz typu składu. Poruszają się jednak wolniej niż EIP (Pendolino) czy pociągi Intercity.
Pociągi TLK mogą osiągać maksymalnie 120–160 km/godz., o ile warunki infrastruktury na trasie na to pozwalają. W praktyce jednak średnie tempo jazdy bywa niższe. Liczne postoje na stacjach oraz stan torów na niektórych odcinkach sprawiają, że składy poruszają się zazwyczaj z szybkością około 60–100 km/godz.
Źródło: PAP, Rynek Kolejowy